Janek Rubeš: Nejlepší sdílenou ekonomikou jsou metro a tramvaje

janek rubeš

Reportér, novinář, ale i průvodce a možná i aktivista. Známá tvář internetového Streamu (patřícího pod Seznam.cz) Janek Rubeš ve svých pořadech dlouhodobě kritizuje a upozorňuje na problémy související zejména s turismem. Jeho pořad Praha vs. Prachy naráží na spoustu aktuálních problémů – od sdílené ekonomiky po komunikaci s turisty.

V rozhovoru pro TyInternety jsme se ho ptali na jeho názory právě na sdílenou ekonomiku a služby jako Uber, Liftago nebo Airbnb, ale i na aktivity magistrátu Prahy nebo Brna, ve kterém (podle zatím stále aktuálního opatření) Uber nemůže jezdit.

Co je nejlepší službou sdílené ekonomiky?

V Praze je nejlepší sdílenou ekonomikou veřejná hromadná doprava, město by ji mělo propagovat co nejvíc. Odbaví nejvíc lidí, máme ji úplně skvělou a na evropské poměry hrozně levnou. Jak říká Andrej Babiš, mým snem je, aby na pražském letišti byla obrovská reklama „to city centre, one euro.“ Všichni turisti by na to čuměli.

A co služby jako Uber nebo třeba Liftago?

Uber není sdílená ekonomika, je to prostě moderní taxislužba, která ještě k tomu nedodržuje zákony. Tím neříkám, že se má všechno úplně dodržovat, myslím si, že by se měly nějakým způsobem upravit. Ani Liftago není úplně sdílená ekonomika.

Takže taxislužby nejsou sdílenou ekonomikou?

Jako takové sdílenou ekonomikou jsou. Vozidlo má v sobě šoféra a může ho využívat více lidí. Myslím si, že taxíky jsou nejlepším automobilovým dopravním prostředkem na město. Když tě někde vysadí, tak ho hned využije někdo jiný.

V Brně soud Uber zakázal. Myslíš si, že je to ta správná cesta?

Ve chvíli, když porušují pravidla, je vymáhání pravidel samozřejmě správné. Ale ta pravidla by se měla upravit. Když si volám taxík, nehledám ho podle svítilny TAXI, protože před barem jich stojí deset. Hledám ho podle SPZ, barvy a typu auta.

Jak to, že se Uber v Brně zakázal a v Praze ne?

To nechápu. Jen to dokazuje, že o těchto věcech nerozhodují politici, ale lobby. A to mě trošku sere. Znamená to, že v Praze je hlasitější lobby Uberu a Brně taxikářů? Jaký je tam rozdíl? Vždyť je to stejné. Vysílají tím zvláštní vzkaz. Raději bych byl, kdyby se to nějakým způsobem narovnalo, aby se ulevilo taxikářům a vlastně mírně přitížilo Uberu. Jak říká Ondřej Krátký z Liftaga, hrají hokejový zápas s Uberem a oni mohou faulovat. Nevěřím, že mohou faulovat, věřím, že mohou hrát v ofsajdu, co ti ale samozřejmě pomůže.

Jak by se podle tebe měla ta pravidla upravit?

Existuje zákon nebo vyhláška s jedenácti body, které taxikáři musí splňovat, většina z nich je dnes překonaných. Třeba taxametr je strašně nákladná věc, stojí to deset dvacet tisíc, musí tam mít speciální nálepku a tak dále. Když jedu taxíkem, mám mobil, řidič má mobil, oba mobily to počítají, díky GPS mi mailem přijde trasa, kterou jsme jeli, i vyúčtování. Taxametr je pro mě úplně zbytečný, jen tiskne papír. Nebo když taxík nenabírá lidi na ulici, nepotřebuje svítilnu.

janek rubeš

Co Airbnb? V mnoha městech po celém světě existují tendence na jeho regulaci nebo zákazy. Jak se díváš na tohle?

Ve chvíli, když si z toho někdo udělá byznys, tedy si pronajme byt jen za účelem, aby ho pronajímal dráž přes Airbnb, mi to úplně sympatické není. Stále to vnímám jako couchsurfingovou věc, kdy nabízíš volný pokoj.

Zvyšuje to taky ceny nájmů a bytů, což pak vystěhovává lidi z centra. Když někdo v centru vlastní byt, tak se raději přestěhuje někam pryč a byt dá na Airbnb, vydělá na tom mnoho peněz. Neříkám, že se to má úplně regulovat, ale někdo by si nad to možná měl sednout a trošku popřemýšlet.

Třeba jak to dělají v Berlíně, kde zakázali přes Airbnb pronajímat celý byt, ale můžeš pronajímat volné pokoje ve svém bytě, aby to nezvyšovalo ceny nájmů?

To jsem ani nevěděl, smysl to dává. Primárně by si ale měli sednout lidi z Airbnb a lidi z města a bavit se o tom. Nejvíc mi na tom vždy vadí ta nekomunikace, že se mezi sebou prostě nebaví.

Na půdě Hospodářské komory debata o sdílené ekonomice byla. Snahu o deregulaci nebo dalších rozhovorech měli všichni, ať již zástupci firem, tak město nebo ministerstva. Nic se ale neděje. Zdá se, že městům vyhovuje status quo, měli dostatek času na změny.

Mě na tom nejvíc sere to, že dva se hádají a třetí se směje. Když se sedí na Hospodářské komoře a řeší tohle, tak na Hlaváku je taxikář, který někoho odveze do centra města za 40 eur. Jemu je to úplně jedno. Když byla demonstrace taxikářů v Praze a řešili Uber nebo zvyšování cen za kilometr, na Staromáku stále stáli ti samí čtyři frajírci a dál vozili lidí za 500, 1 000 nebo 2 000 korun. Ať se hádají, jak chtějí, ale primárně bych vyčistil tyto hajzlíky.

Přečtěte si: Sdílená ekonomika v ČR: Přešlapování na místě a čekání na zásah zvenčí

Komunikuješ v těchhle otázkách s magistrátem nebo městskými částmi?

Praha 1 vyslyšela mou prosbu a chystáme se řešit antikonfliktní tým, který tady zavedli na lidi, kteří se baví. Moc by se mi líbilo, kdyby řešili konflikty například u směnáren. Každý den se tam hádají lidé, mlátí do oken, vyhrožují si smrtí. Tenhle tým by mohl konfliktům předcházet.

Co konkrétně spolu s Prahou 1 řešíte?

Mým přáním je, aby páni z antikonfliktního týmu stáli u směnáren a když by přicházel turista, tak by mu řekli: „Dobrý den, v téhle směnárně dostanete za jedno euro 15 korun.“ Aby byl ten turista upozorněn, aby pak nemohlo dojít ke konfliktu. Ten vzniká na základě toho, že ten turista neví, že dostane 15 korun, je špatně informován. Stejně, jako když turista pijící pivo na ulici neví, že to nesmí. Takže je v pořádku, že za ním někdo přijde a řekne mu to. Když by mu někdo řekl, že v támhleté směnárně dostane za euro 26 korun, půjde si směnit tam a konflikt je vyřešen.

Řešil jsi někdy s magistrátem například ty taxikáře, o kterých jsi natáčel v pořadu Praha versus prachy?

Několikrát jsme se o tom bavili, ale nikdy to nevedlo k žádnému výsledku. Dával jsem jim tipy, kde se to nejvíc děje, oni pak vyvěšovali plakátky, kde před těmi jízdami varují. To je super, je to nějaká aktivita, ale chtělo by jí víc.

Diskuze k článku

  • Lukas Erben

    Mno, jak říká kamarád Michal: nejlepší reklamou proti sdílené ekonomice je pár let sdílení ledničky, sporáku, pračky, sprchy a hajzlíku na koleji.

    • Petr Špak

      vyborny, to s dovolenim pouziju :) aribnb :)

  • Petr Špak

    Janku, proc je Uber v Brne zakazany a v praze ne, neni zqadna taxi lobby. V brne soud prijal predbeznene opatreni, coz je ultre rychle, protoze tam byl navrh podan hned jak zacal ve meste porusovat zakony. V praze ho soud zamitl, protoze tu Uber nechali okradat nas a nas stat uz tri roky a predbezne opatreni neni proto mozne vydat a musi probehnout vse pres soudy. Zaloby jsou podany a Uber v praze take skonci. Kdyz o necem plkate, tak si zjistete jak to je.

    A proc je Uber zlo a proc ho v Brne zakazali. Hlavnim argumentem ze v Uberu jezdi na jeden cesky zivnostak klidne sto rumunu/bulharu-ilegalu a rikaji tomu flotila. To je tak daleko za carou, ze to snad nema smysl resit. Ty rumuny a bulhary tam pase jeden cech co jim i pronajima auta/vraky a holi.

    Na Liftagu neposloucham cele dny nic jineho od zakazniku, ze presli na Liftagu protoze se s Uber podezrelymi ilegaly boji jezdit, ze je tam nekolikrat okradli (zamerne delsi trasy, nevypnuti aplikace po dojeti na misto a pokracovani v toceni kilometru atd.

    Dale, taxametr je vlastne registracni pokladna, bude propojena z EET. Pokud tvrdite ze je to prekonane placate nesmysly a nahravate taxismejdum o nichz tocite reportaze. To ze stoji dvacet litru je holt vstupni investice jako kdyz si otevrete kram a koupite pokladnu. Bez neho je jakakoli kontrola taxisluzby nemozna.

    Dale Liftago dodrzuje bez problemu uplne vsechny zakony, neni zadny duvod aby je Uber porusoval.

    Svitilna Taxi slouzi predevsim jako kontrola pro magistrat, pokud se budou tolerovat neoznacena auta, tak vasi taxismejdi vyhraji a Praha bude plna cernych taxiku okradajicich kazdeho.

    Kouknete na hastag deleteUBER :)