Jan Charouz (SmileCar): Nejezdit s autem stojí peníze. Pomůžeme, aby se zaplatilo

jan_charouz_smilecar_1

Zefektivnit využívání vozového parku v Česku, takový je cíl nového peer-to-peer carsharingu SmileCar, který zprostředkuje půjčování aut mezi lidmi. Než si koupíte nové, zaplatí se vám, slibuje v rozhovoru pro Tyinternety.cz Jan Charouz, zakladatel a šéf firmy.

Carsharing SmileCar včera spustil svoji aplikaci pro veřejnost, podrobně jsme ho popsali tady.

Momentálně v jeho databázi najdete kolem 50 sdílených aut. Cílem je do konce roku překonat všechny dosavadní carsharingové služby — ty mají v Česku dohromady vozový park několika set vozů. Většinou je samy vlastní, výjimkou je nedávno spuštěný HoppyCar.

„Většina majitelů využívá svůj vůz v průměru jednu hodinu denně. Zbylých třiadvacet hodin někde parkuje. Místo parkování můžete auto efektivně sdílet a nechat ho vydělávat,“ říká Jan Charouz, spoluzakladatel a CEO společnosti SmileCar. Zeptali jsme se ho na pár otázek.

Proč jsi se rozhodl založit nový carsharing?

Protože je to budoucnost. Samotného už mě nebaví si kupovat auta, když pak jen stojí před barákem. Stojí zbytečně moc peněz a je s nimi spojena spousta admnistrace, a člověk je stejně nedokáže plně využít.

Osobně mám dvě auta: Smarta, kterým jezdím po městě, a Superba, kterým jezdím, když potřebuji někam dál. Ale víceméně se s ním projedu jednou za 14 dnů, a trhá mi srdce, když vidím, jak stojí a chátrá. Tohle je naše odpověd, jak využít auto efektivněji a když ho nakonec jednoho dne prodám, tak se mi vrátí část ceny.

jan_charouz_smilecar_2

Nedávno jsme na Tyinternety.cz publikovali přehled českých carsharingů a vyšlo nám, že sdílených aut je tu jen několik stovek. To je hodně málo z celkového pětimilionového vozového parku.

Podle odhadů má být do roku 2023 pětina aut na světě sdílených, takže potenciál určitě je. Zároveň to je pro nás cesta, jak vybudovat komunitu uživatelů, které můžeme časem přesunout do autonomních aut. Pokud má uživatel appku, kterou si zvykne objednávat auto, tak už nezáleží na tom, jestli ho vlastní soused nebo nějaká společnost typu Uber. Podobně postupuje Liftago. Myslíme si, že správná cesta je komunitní sdílení, místo nakupování aut. To je podle mě v dnešní době nonsens.

Na prodeji nových aut stojí výrazná část ekonomiky.

Ta auta stejně někdo musí vyrobit a někdo si je musí koupit, akorát je nechceme kupovat my. Rozhodně nebojujeme proti automobilkám, jinak bychom nemohli spolupracovat s Opelem. Když se ta auta víc používají, dřív se opotřebují a dřív si koupíte nové, přitom se vám navíc zaplatí. Takže my ekonomiku naopak podporujeme.

smilecar_4

Jak funguje spolupráce s Opelem?

Pomáhame si marketingovým partnershipem a Opel nám poskytuje auta, která by měla vyplnit prázdná místa, která budou na začátku v nabídce. Navíc ze začátku, když se budou majitelé bát nových neověřených uživatelů, můžeme je vyzkoušet na Opelech, které se díky službě OnStar dají na dálku deaktivovat a tak dále. Pro Opel je to zajímavé, protože si na tom hodně věcí vyzkouší. Zatím jsme na začátku, do budoucna chceme tu spolupráci ještě víc rozšířit.

SmileCar vznikl pod křídly dopravce Leo Express, tady se přímo nabízí propojení vlakové a automobilové dopravy. Co chystáte?

Zatím jsme vznikli jako separátní společnost, protože integrace by nás na začátku zdržela. Systém Leo Expressu je neuvěřitelně komplexní a napojit se na něj není jednoduché.

Do budoucna chceme samozřejmě využít propojení obou způsobů dopravy. Chceme mít k dispozici auta v okolí nádraží: dojedu do Ostravy, otevřu si SmileCar, vidím okolo sebe auta, vyberu si, které se mi líbí, půjčím si ho na dva dny a odjíždím zase vlakem. To je první use case. Tím druhým je, že když člověk bude hledat jízdu do Bratislavy vlakem a nenajde ji, rovnou mu jako alternativu nabídneme půjčení auta.

Pokud vás zajímají carsharingové firmy, které se zabývají sdílením vlastních aut, nikoli půjčováním mezi lidmi, v Česku působí tyto společnosti: Car4way, Autonapul, Ajo.cz a Emuj. Jejich podrobný popis i cenové srovnání si můžete přečíst tady.

Diskuze k článku