Edward Meegan, šéf carsharingu HoppyGo: Za každým významným carsharingem dnes stojí automobilka

Carsharing HoppyGo funguje na principu P2P (půjčování mezi lidmi), působí v Praze, Brně a Ostravě, za hranicemi má pilotní provoz Mnichově a připravuje se na další města. Projekt vznikl v Creative Docku, technickou část má na starosti U+. Na naše otázky odpovídal šéf HoppyGo, Edward Meegan.

HoppyGo vzniklo v Creative Docku. Proč jste se pustili zrovna do carsharingu?

Myšlenkou Creative Docku je inovovat v různých sektorech. Začínali jsme ve fintech, v němž jsme budovali Zonky a Kupnajisto a další projekty, a ne že by ta práce byla hotová, ale postupně se snažíme změnit také další sektory, pro které najdeme partnery, kteří se o ně zajímají nebo se v nich chtějí etablovat. Po fintechu jsme se soustředili na zdravotnictví a energetiku a doprava byl další sektor, ve kterém jsme chtěli pracovat.

A proč jsme vybrali carsharing? To je podobné jako Zonky: vstoupili jsme na trh, který nevypadal úplně nasycený, ale už byly projekty, které zkoušely dělat P2P landing aut — a my jsme věřili, že jsme to schopni dělat lépe.

Edward Meegan, šéf HoppyGo

Model HoppyGo je P2P půjčování, lidé si půjčují auta mezi sebou. Proč by měl člověk chtít někomu půjčit své auto?

Už u Zonky jsme se setkávali s pocitem, že lidé jsou opatrní na svoje peníze a nebudou chtít půjčovat. O autech to platí ještě stonásobně víc. Věděli jsme, že to nebude jen tak. Ale je jednoduchý důvod, proč půjčit své auto, a ten je podobný jako u Zonky, a sice vydělat víc peněz.

Uvědomujeme si, že to určitě není pro každého, člověk musí mít určitou kuráž a zájem získat víc, než je možné získat přes standardní kanály. Jde o jiný přístup k autům: někdo má své auto jako miláčka a nebude chtít používat carsharing. Ale také je hodně lidí, kteří vidí auta jako spotřební zboží, třeba ho také mají rádi, ale vidí tu příležitost na další výdělek.

Kolik lidí je v HoppyGo v současnosti registrováno?

Během pár měsíců jsme vytvořili flotilu přes 220 aut a přes 5 tisíc registrovaných uživatelů, z nichž je v každém měsíci aktivních přes 300. Průměrná délka půjčky je na den a půl, většinou je to na víkendové výlety, ale v létě jsme viděli, že si je půjčují i na delší dobu, na dovolenou a podobně.

Kam chcete vyrůst? Kde se vidíte za dva roky?

Za dva roky máme ambici mít přes 1 000 aut a očekáváme, že se celé prostředí osobní dopravy změní. Není pro nás dogma, že vždy budeme půjčovat auta přímo od lidí. Jak vidíme u Airbnb nebo carsharingu Drive v Německu, sdílení se začíná profesionalizovat. Jsou lidé, kteří v tom vidí dobrý obchodní model model, třeba má autoservis a nějaká auta mu tam stojí, takže je může půjčovat.

Máte poměrně hodně registrovaných uživatelů, ale pravidelně HoppyGo používá jen zlomek z nich. Proč?

Pro řidiče je to zjevně myšlenka, která se jim líbí, ale když jim voláme a ptáme se, proč to ještě nevyzkoušeli, říkají, že nebyla zatím příležitost. Jsou to buď lidé, co mají auto, nebo lidé bez auta, ale ti zase mají svoje způsoby, jak bez auta fungují. Takže to bude chvíli trvat, než si zvyknou.

Všimli jsme si, že pro lidi jsou hodně zajímavá unikátní auta, proto některé přímo vyhledáváme. Sháněli jsme různé elektromobily, v nabídce máme třeba Teslu S, a teď hledáme veterány nebo youngtimery, případně zvláštní auta z nedávné doby. Také uvažujeme, že bychom udělali společný projekt renovovat auta se zákazníky, to je zatím teprve myšlenka. V tuto chvíli ale nechceme nakupovat vlastní flotilu aut, to nemá být smysl té služby. Spíš očekáváme, že budeme spolupracovat s různými subjekty, které mají vlastní flotily.

Odřít nebo nabourat auto je dost snadné. Jak máte vyřešené pojištění?

Naším partnerem je Allianz, který má nejvíce zkušeností po Evropě, v Německu jsou partnery několika carsharingů. Každé půjčené auto má speciální havarijní pojištění nastavené pro P2P carsharing, které platí v době půjčky. Kryje havárii i případnou krádež auta, ale to se nám ještě nestalo.

Jaký největší problém jste řešili?

Jde hlavně o skryté vady, kde se řeší, jestli je má na svědomí majitel, nebo řidič. Některé poruchy v autě vznikají delší dobu. V poslední době jsme se setkávali s případy, za které mohl řidič, ale částečně i majitel, nicméně vždy jsme byli schopní dojít k dohodě. Konkrétně jsme řešili třeba startér, který u auta občas odchází. I když to není primárně naše úloha, snažíme se vstoupit do sporu a pomáhat, i peněžně. Snažíme se jednat férově a pomáhat. V nejhorších případech se dá získat soudní znalec, který může pomoci v určení viníka škody.

Nejste v Česku zdaleka první carsharing, dokonce ani jediný P2P. Bojíte se konkurence?

Nebojíme, ale uvědomuje si, že tu konkurence je. Určitě bych nepodcenil pana Charouze (projekt SmileCar – pozn. red.) a hodně respektuji Autonapůl, ti mají krásný model ve společném vlastnictví.

HoppyGo funguje v několika českých městech a zkoušíte se etablovat v německém Mnichově. Kam půjdete dál?

Určitě máme mezinárodní ambici. V tuto chvíli chceme být nejlepší v Česku a přitom chceme vědět, co se děje v Německu, proto tam jsme. Zatím neřešíme další země.

Hodně lidí dnes zajímají elektromobily. Za kolik mi půjčíte Teslu S?

Tesla, to je dnes něco jako Apple, cena se drží vysoko, a proto ani majitel nemá velký zájem dávat nějaké slevy. Takže půjčit si Teslu S přes HoppyGo stojí podobně jako v půjčovně, kolem 6 tisíc korun za 24 hodin.

Jak bude podle vás vypadat doprava ve městech v budoucnu?

Naše představa je, že ať se stane cokoliv, bude pokračovat trend, že lidé, co bydlí ve městě, nebudou chtít mít vlastní auto. Může za to i fyzická limitace, kolik aut se vejde do města. Takže bude podle nás méně majitelů aut a víc sdílení. Také proto jsme do toho oboru vstoupili. Naše platforma je připravená na jakýkoliv dopravní prostředek, jsme připravení na cokoliv, třeba na menší flotily elektroaut, které bude vlastnit třeba vesnice nebo čtvrť města a budou je manažovat přes naši aplikaci.

Jak vidíte budoucnost výrobců aut? Některé automobilky spustily vlastní carsharingové služby. Vzhledem k tomu, jak se mění prostředí na trhu s auty, je asi logické, že si kryjí záda.

Když se podíváme do Německa, tak až na Drive skoro každý podstatný hráč v carsharingu má za sebou některou automobilku. Je logické, že automobilky vyhledávají další prostor kde působit. Situace automobilek je dnes složitá. Je sice hezké vyrábět a prodávat automobily, a máte na tom dokonce i nějakou marži, ale větší část obratu automobilek pochází ze servisu. A ony vidí, že budou za 10 let elektromobily dominantní, a ty nepotřebují tolik servisu, nejsou tolik poruchové. Také přijdou samořídící auta, která nebudou tolik bourat. Takže se chtějí připravit na budoucnost nějakými souvisejícími službami.

Podobným příkladem jsou třeba operativní leasingy, které fungují podobně jako carsharing, jen si auto pronajímáte na řadu měsíců.

Diskuze k článku