Dirk Ahlborn, šéf Hyperloop Transportation Technologies: Naší vizí je propojení Vídně, Budapešti i Prahy

dirk ahlborn 2

Když si Brno pozvalo k jednání o přepravní kapsuli hyperloop společnost, která ji opravdu plánuje uvést do praxe, určitá část republiky přestala dělat, co dělala, sedla k počítačům a jen hltala zprávy. Jak reálné takové plány jsou? Domluvili jsme si reakci přímo od Dirka Ahlborna, ředitele společnosti HTT, tedy Hyperloop Transportation Technologies (HTT). O tom, jaká je jeho vize, co k ní potřebuje a kde Českou republiku vidí.Ten nám potvrdil, co zůstalo při mnoha ohlasech nevyřčeno: kdo se aktuálně zajímá, může se dostat do seznamu pro hyperloop zajímavých měst. Ano, mluvíme o zástupcích Brna.

Jenže jak blízko je skutečně potrubí, které by mohlo umožňovat přesuny lidem o rychlosti až 1200 kilometrů za hodinu?

Proč jste se rozhodli pro spojení Brno-Praha? Jsou ve hře další alternativy, a pokud ano, které faktory plánujete zohlednit při konečném rozhodnutí?

Možnosti hyperloopu pro region jsme začali zkoumat na základě pozvání od města Brna. Bylo to přirozené spojení s naším probíhajícím projektem na Slovensku. Větší vizí je propojení urbánních center regionu, tedy Vídeň, Budapešť, Praha a další. Významným faktorem při rozhodování o konečné trase bude naše schopnost spolupracovat přímo s vládami v regionu během určování regulatorního rámce potřebného pro stavbu systému.

VEŘEJNÁ DOPRAVA NEDÁVÁ SMYSL

Jaká je pravděpodobnost, že Česká republika skutečně Hyperloop mít bude? Máte pro to časový odhad?

Veřejná doprava, a to zejména vlaková, nedává ekonomický smysl. Náš Hyperloop Transportation System má výhodu v nižších operativních nákladech a je schopen provozu bez vládních dotací. Potenciál regionu s infrastrukturním projektem jako je hyperloop je obrovský a vzrušující.

Jak se daří HTT v porovnání s konkurencí – Hyperloop One a TransPod? Jak se svými soupeři budete zápasit a co bude v těchto závodech rozhodujícím faktorem?

Nedíváme se na to jako na závody, byli jsme první společností v oboru a pracujeme již více než tři roky, abychom projekt přinesli do reality. HTT vyvinul a licencoval technologii a uzavřel dohody kolem světa. Za normálních okolností projekty podobného druhu dělají vlády, my si brzo uvědomili, že pokud to chceme skutečně udělat, musí to být více než firma, musí to být hnutí.

Přesně to se dnes děje, aby bylo hnutí úspěšně, musí pro něj také lidi pracovat. Nechcete být jediný v odvětví. Naše společnost má kompletně jinou strukturu, nesoustředíme se jen na hlavní problém, ale na všechny problémy související s implementací veřejného dopravního systému tak, jak by to  v roce 2017 mělo být, a zároveň pracujeme s vládami na vytvoření nezbytného právního rámce, což je pravděpodobně největší překážka.

Je tedy potřeba změn v podmínkách dopravních předpisů a regulací, aby byl systém schopný fungovat?

Hyperloop je úplně novým typem dopravního systému, ve spolupráci s regulátory se musí vytvořit nová pravidla. Proto jsme nadšení z toho, že pracujeme s vládami po celém světě.

Jak se daří naplňovat koncept „crowdstormingu“? Přinesl nějaké inovace? Je tenhle koncept náročný na udržování a komu byste doporučil, aby ho využíval?

Přístup k hromadné spolupráci byl úspěšný nad naše očekávání. Naše schopnost využít top talenty z celého světa nám otevřela mnohé dveře v Brně, Toulouse, na Slovensku, v Abu Dhabi, Kalifornii a formovala strategická partnerství s lídry v mnoha odvětvích.

Ukazujeme, že jsou zde nové způsoby, jak vybudovat firmy. Dřív se šlo cestou nasbírat tolik peněz, kolik je možné, a stejně rychle je utratit. My využíváme aktiva i kolektivní znalosti nadšené komunity profesionálů. Tato komunita nám umožnila dělat všechno. Od řešení technologické proveditelnosti systému po uzavírání dohod s městy a státy, stejně tak vybudovat systém způsobem, jaký bychom dnes očekávali.

Inovace jsou naším jádrem. Máme lidi s mnoha různými zkušenostmi z celého světa a každý do projektu přináší svou odbornost. Díky inženýrům, umělcům, doktorům i psychologům jsme schopni podívat se na koncepty z úplně odlišných pohledů a pracovat s nejlepšími lidmi z oborů místo jen s někým průměrným. Tohle považujeme za jednu z cest, jak se mohou budovat firmy. A podobných případů uvidíme v budoucnu víc. Věříme, že každá společnost by měla být hnutím a pracovat se svojí komunitou. Představte si, jak by to změnilo firmu, jako je třeba Blackberry.

dirk ahlborn 1

UŽ JSME AKTIVNÍ NA SLOVENSKU, CHCEME BÝT I V ČESKU

Víme, že práce českých vědců a univerzit je ve Spojených státech uznávaná. Hrálo to nějakou roli při vašem rozhodování?

V regionu jsme již byli aktivní s několika slovenskými společnostmi a plánujeme to samé s českými. Evropa má jedny z nejlepších inženýrů a vědců a na spolupráci s nimi se těšíme.

Co pro vás osobně znamená Česká republika nebo Brno?

Jsem nadšen možnostmi, jaké náš systém regionu přináší. Jako Evropan jsem hrdý na to, že právě Evropa zavádí v tomto směru inovace a pomáhá oblast posouvat kupředu.

 

Jaká je v současnosti úroveň inovativního procesu v České republice? Kolik peněz je nutné investovat do rozvoje infrastruktury, abychom měli jistotu, že je inovativní proces efektivní?

V rámci regionu probíhá mnoho inovací. Česká republika byla jednou z prvních zemí, která zavedla veřejnou dopravu. Řada inovací je možná bez velkých infrastrukturních investic. Do veřejné dopravy jde obrovská část dotací. Přesměrování jen části z těchto fondů pomůže vyřešit hlavní problémy.

Jaká je nejbláznivější otázka, kterou se vás někdo ohledně Hyperloopu zeptal? A co jste odpověděl?

Nejvíc lidí se obává, jestli je na palubě toaleta. Odpověď je samozřejmě ano, už jenom kvůli psychologii spojené s tím, že by tam žádná nebyla.

Kdo byl vaším dětským hrdinou? Co by tenhle hrdina řekl o tématu doprava budoucnosti, která je ztělesněná v Hyperloopu?

Nejsem si úplně jistý, jaké hrdiny jsem jako dítě obdivoval. Superhrdinové od Marvelu, lidi z Greenpeace, někteří lidi, co ovlivnili můj život? Jedna věc, která ale vždy vyčnívala, bylo využití technologii a inovací na vytvoření světa lepším místem.

Dirk Ahlborn podepsal před pár dny memorandum o spolupráci s Brnem. Co to znamená a jak se případně změní možnosti dopravy nebo dokonce pro koho je hyperloop konkurenci? Podívejte se do předchozího článku k tematice s bohatou fotogalerií.

hyperloop plány 2

Diskuze k článku