Coppola: Většina podnikatelů není připravena soupeřit s 30 000 startupy ze Silicon Valley

Alfredo Coppola

Proč americké firmy pravděpodobně porostou a uspějí rychleji, než jejich evropští konkurenti? Alfredo Coppola je jedním z výkonných ředitelů high-tech byznys inkubátoru US Market Access Center (US MAC) zaměřujícího se na zahraniční firmy, které chtějí uspět nejen v Silicon Valley, ale také na americkém trhu obecně. V našem rozhovoru mluví nejen o tom. Společně s dalším členem vedení US MAC Chrisem Burrym se zůčastní pražského Startup World Cupu.

Coppola Burry

Jak obtížné je pro zahraniční společnosti vstoupit do Silicon Valley? Z celkového počtu firem, se kterými mluvíte, kolik jich skutečně vstoupí na tento nebo obecně americký trh?

Pro zahraniční firmy, které se snaží proniknout do Silicon Valley, je největším problémem podnikatelská kultura. Technologie a financování jsou samozřejmě také velmi důležité, většina podnikatelů však není připravena soupeřit s více než 30 000 startupy ze Silicon Valley, které se narodily a jsou odchovány v prostředí bohatém na ohromné zdroje.

Změní Silicon Valley startupy, které do něj úspěšně vstoupí? Pokud ano, jakým způsobem?

Ano rozhodně! Silicon Valley je doslova „rájem pro podnikatele“. Nachází se zde celý ekosystém, který je určený na to, aby startupy všemožně podporoval. V přepočtu na jeden startup je zde lepší přístup k investičnímu kapitálu již v rané fázi vývoje, k talentovaným mentorům a poradcům či takzvaným early adopters, než kdekoli jinde na světě. Výsledkem je, že každý podnikatel, který se sem rozhodne přestěhovat, byť na jeden jediný rok, má šanci dosáhnout úspěchu mnohem rychlejším tempem.

Vy se zaměřujete na rychlost růstu společností. Proč je právě toto důležité a jaké chyby startupy dělají?

Rychlost růstu a načasování růstu je nesmírně důležité, zejména pro zahraniční podnikatele. Zatímco zajímavé evropské startupy můžou růst, získávat pozornost na regionální úrovni, jejich američtí konkurenti jsou pravděpodobně lépe financováni a dosahují fáze product-market fit mnohem dříve než evropské startupy. A je tak mnohem pravděpodobnější, že americké firmy rozjedou druhé kolo financování, a tím pádem porostou a uspějí rychleji, než jejich evropští konkurenti.

Co by měly startupy skutečně chtít od Silicon Valley? Před dvěma lety jste prohlásil, že by se měly zaměřit na hledání takzvaných early adopters.  Má to být i nadále jejich hlavním cílem, pokud ano, proč?

Ano, jak jsem již zmínil, Silicon Valley má ve srovnání s jakýmkoli jiným regionem světa nejvyšší koncentraci early adopters. U více než šesti desítek nadnárodních společností z mnoha odvětví, jako je automobilový průmysl, bankovnictví, maloobchod, podnikání, elektronika, telekomunikace a řada dalších, sídlí jejich inovační oddělení v oblasti Silicon Valley. A všichni mají jedno společné: mají za úkol identifikovat a určit hodnotu inovativních produktů, bez ohledu na to, odkud pochází. Proto se zvyšuje pravděpodobnost, že startupy vybudují vztahy a partnerství, a nakonec také dostanou kapitál od nových firemních zákazníků. A tohle se může stát v Silicon Valley mnohem rychleji, než kdekoli jinde na světě.

Jak rychle se v Silicon Valley zjistí, jestli bude startup úspěšný, nebo ne?

Díky akcelerátorovým programům, jako jsou třeba ty, které nabízí US MAC, mohou zahraniční startupy dosáhnout fáze product-market fit za pouhých osm týdnů.

Alfredo-Coppola

Alfredo Coppola je jedním z výkonných ředitelů high-tech byznys inkubátoru US Market Access Center zaměřujícího se na zahraniční firmy, které chtějí uspět nejen v Silicon Valley, ale také na americkém trhu obecně. Coppola nastoupil do US MAC v roce 2004 jako konzultant managementu a později v roce 2008 se zapojil do vedení firmy na pozici ředitele pro business development. V této roli rozšířil partnerské programy US MAC a představil akcelerační program Go Global Silicon Valley.

Coppola má více než 20 let zkušeností z podnikatelského a manažerského poradenství v oblasti informačních technologií. Ve své kariéře byl poradcem více než 150 začínajících technologických společností, spolupracoval však také s velkými nadnárodními společnostmi jako je Adobe, Microsoft, Nortel Networks, Deloitte a PricewaterhouseCoopers.

Diskuze k článku