Cesta k tomu, aby zákazníci milovali vaši značku, je dnes složitější, říká marketingová expertka Gabriela Lungu

brand-management-2017-gabriela-lungu

Dalšího ročník konference Brand Management 2017 je za dveřmi. Do Prahy se po roce opět sjedou největší osobnosti světového marketingu, aby se podělily o nové poznatky z oblasti posilování značek, a chybět nebudou jména jako Rita Clifton či Gabriela Lungu. Ty se zúčastní unikátní diskuze, v jejímž rámci bude Rita „grilovat“ tři úspěšné značky v různých stádiích vývoje.

Právě Gabrielu Lungu jsme požádali o krátký rozhovor, ve kterém se mimo jiné dozvíte, jak to bylo s rebrandingem společnosti Notino. A abyste věděli, na koho se můžete na letošním Brand Managementu těšit.

Jak se z vašeho pohledu u zákazníků změnilo za poslední digitální dekádu vnímání značky?

Za poslední desetiletí jsou naše životy díky technologiím přehnaně propojené. Zákazníci jsou díky neomezenému přístupu k informacím vzdělanější a ve svých požadavcích náročnější. Vědí, že jsou schopni prostřednictvím svého hodnocení a referencí společně ovlivňovat rozhodování značek. Jednodušším propojováním sociálních skupin jsou zákazníci citlivější na sociální otázky a chtějí s nimi něco dělat. Situace je po celém světě podobná.

Zákazníci mají dnes od značek odlišná očekávání. Je to jiné, než to bylo dříve. Dobrá kvalita produktů, dobré služby, spravedlivá cena, to jsou jsou v dnešním přehnaně propojeném světě základní faktory. Cesta k tomu, aby zákazníci milovali vaši značku a byli jí loajální, je mnohem více spletitá, než bývala. Nejdůležitější změnou pro značky je, že se od nich očekává vyšší smysl, díky němuž se zlepší životy jak jednotlivců, tak společnosti.

Jaký vliv měla tato změna na práci agentur a samotných marketingových týmů?

Z toho, co vnímám kolem sebe, si všímám, že ty nejlepší firmy, agentury i klienti jsou při tvorbě značky mnohem více zaneprázdněni přípravou komplexních aktivit kolem značky. Zajímá je víc než jen pouhá tvorba reklamy, protože smysluplného spojení mezi značkou a jeho spotřebitelem nikdy nedosáhnete pouze jednostranným mluvením. Značka musí mluvit sama za sebe a povědomí o ní se musí šeptat všude okolo.

Jaké jsou nejlepší postupy či hacky při práci se značkou, které jste získala během své kariéry? Co byste doporučila?

Vždy začínat s otázkou „proč?“. Proč společnost? Proč produkt? Jaké jsou cíle značky? Pokud jsou argumenty na otázku „proč?“ dostatečně velké, odpovědi na otázky „co“ a „jak“ jsou mnohem jednodušší. Následná komunikace je pak mnohem transparentnější a zákazníci, zaměstnanci a další zainteresované strany podpoří vaše úsilí.

Portál The Holmes Report vás před pár lety označil jako superhvězdu kreativity. Co to pro vás znamená?

Především zodpovědnost. Neustále dělat svou práci určitým způsobem, na určité úrovni a nikdy nesklouznout ke kompromisům. Mé myšlenky musí být vždy world-class, a to jak z pohledu kreativity, tak efektivity.

Pracovala jste pro společnost Notino, a to v době, kdy v Čechách tato značka prošla velkým rebrandingem. Bylo to úspěšné? Jak se z toho společnost poučila?

Do Notina jsem se dostala pár měsíců po změně názvu a z toho, co jsem si všimla, tak měl tento krok pro český trh příznivý výsledek. Interně se domnívám, že to není považováno za velký úspěch, ale určitě to není ani neúspěch. Celkový výsledek byl pozitivní.

Řekla bych, že se společnost Notino díky tomu naučila, že rebranding je mnohem více práce než pouze změna jména a loga. Pro společnost bývá rebranding obrovská příležitost si vytvořit se zákazníky silnější a smysluplnější vztah. A jako každá taková příležitost, může firmě pomoci, nebo ji firma může úplně minout.

Myslím si, že má nyní Notino, zejména po mé práci, velmi odlišné chápání toho, co je skutečný branding a jak se skvělá značka tvoří. Jaké procesy a úsilí jsou k tomu potřeba. Nepochybuji o tom, že budou dále pokračovat v budování značky, s přínosnými výhodami pro své zákazníky.

Jaká značka se vám vybaví, když se zeptám na nejlepší český brand?

Plzeňský Prazdroj. Je známý po celém světě. Je to základ české kultury a tradice. Má krásný příběh a řemeslné zpracování, které obdivuji. A je to mé oblíbené pivo.

Pro diskusní panel na konferenci Brand Management 2017 plánujete Brand Grilling. Co od něj mohou návštěvníci konference očekávat?

Intenzivní a chytré otázky Rity Cliftonové. Upřímné a relevantní odpovědi ze strany tří panelistů a dobrá diskuze. Jsem si jistá, že se v debatě dozvím něco nového, a myslím, že i pro publikum tam bude spousta zajímavých informací.

Diskuze k článku