Český design je ohromná příležitost nejen pro startupy

czech-design-header

Díky soutěži Fénix content marketing jsme se měli možnost potkat s jedním z vítězů letošního ročníku a držitelem několika cen. Jindřich Oukropec z CZECHDESIGN nám prozradil, co se děje na české designové scéně a kde si můžeme koupit „krásný umčo věci“. Popovídali jsme si také o možnostech a důležitosti propojování českých designérů s českou startupovou scénou.

Jindro, kdo a co je seskupení CZECHDESIGN.CZ?

Jsme nezávislá odborná organizace, která v Čechách od roku 2003 popularizuje design v jeho nejširší podobě. Proto název „CZECHDESIGN. Propojujeme firmy s talentovanými českými designéry, ale o designu také píšeme, vystavujeme ho a nově ho i prodáváme.

V naší databázi jsou tisíce kvalitních designérů, kteří mají různé specializace a je obtížné, se v nich vyznat. Pro neodborníka je hledání vhodného designéra pro projekty a startupy vždy jako hledání jehly v kupce sena. Zároveň si firmy a organizace nedokáží uvědomit, s čím vším jim může designér pomoci a jak s ním jednat na profesionální úrovni.

CZECHDESIGN je nezisková organizace, která od roku 2008 navázala na historii státem podporovaného projektu Design centra. V CZECHDESIGN se snažíme vycházet z podobných principů, a zůstat nezávislým a soběstačným subjektem. Náš tým je různorodý od kurátorů, teoretiků a redaktorů až po produkční, grafiky a fotografy. Všechny nás ale spojuje láska k designu a hlavně to, jak ho vnímáme. Není to jen vzhled. Dobrý design spojuje vzhled s funkčností a ergonomií.

Jindrich Oukropec - CzechDesign

ANIMOVANE-LOGO-TESTING_FIN_NEW

Co patří mezi vaše aktivity?

Pravidelně připravujeme řadu akcí pro odbornou i širokou veřejnost. Mezi tyto aktivity patří pořádání designérských soutěží, organizace přednášek a workshopů s mezinárodně uznávanými designéry. Patří k tomu také celoroční výstavní program galerie CZECHDESIGN. V našem online magazínu denně publikujeme novinky ze světa designu.

Od pondělí do pátku se můžete zastavit v naší galerii ve Vojtěšské 3. Je to v centru Prahy.

Fanoušci designu nás pravděpodobně znají nejen díky magazínu a e-shopu CZECHDESIGN, ale také například díky mezinárodní soutěži Young Package nebo projektu Budoucnost designu.

Cílem našich aktivit je propojovat odbornou veřejnost – designéry a firmy. Propojovat kreativitu s praxí. Vést dialog mezi kreativitou a byznysem a umožnit tak vytvořit prostředí pro fungující projekty.

Když už jsme u vašich zajímavých projektů, za zmínku pro „digi lidi“ stojí jistě #zapixely…

V roce 2015 se nám podařilo uspořádat úspěšnou výstavu Digitální design. S touto výstavou jsme putovali také do Zlína, Brna a Plzně. Jejím cílem bylo informovat o digitálním designu. Co to je, o kom je tento obor a komu je určen. S bohatým doprovodným programem oslovila výstava na dva tisíce návštěvníků. Při této příležitosti také vyšla praktická příručka #zapixely. Jedná se o shrnutí jednotlivých témat. K dispozici je také na našem e-shopu CZECHDESIGN SHOP.

zapixely

Rozhovory s hlavními představiteli této publikace (Lukáš BoB Marvan, Jan Řezáč, Jakub Goldmann, Dominika Potužáková, Andreas Wegner) si můžete přečíst na webu CZECHDESIGN.

Jak probíhá vaše spolupráce s firmami a startupy hledajícími vhodného designéra?

Díky pravidelnému pořádání designérských soutěží máme dokonalý přehled o kvalitě českých designérů. Víme, kdo je na co dobrej. Startup nebo firma za námi přijdou s požadavkem. My několik z nich oslovíme a za skicovné je přizveme do uzavřeného tendru, nebo uspořádáme otevřenou designérskou soutěž.

Úspěšnost takto zvoleného postupu je mnohem větší, než když se o něco podobného pokouší firmy na vlastní pěst. Často jim chybí základní přehled a představa o tom, co je v designu možné. Nemají zkušenosti s pořádáním soutěží, zejména s právními a licenčními záležitostmi v designérském odvětví.

Co se týká přímo startupů, tak design je pro většinu nově vzniklých projektů často klíčový. Promyšleným designem se startupy odlišují od konkurence a dlouhodobě zavedených standardů. Odlišují se a lákají tak nové zákazníky, kteří milují nové a funkční produkty, věci, služby.

Jak však zmiňuje Jan Řezáč v knize #zapixely: „Úspěch produktu nezačíná u grafického návrhu, ale s dobrým business modelem.“ Grafický design, který je jen jednou z mnoha oblastí designu, může být pro startupy skvělý sluha, ale není samospásný.

Jeden z dalších skvělých projektů, který mne zaujal a propojil design s problematickým vztahem člověka i společnosti ke smrti a pohřbívání, je na téma Funerální design. O co se jedná?

V rámci spolupráce se Správou pražských hřbitovů, která se rozhodla pozvednout úroveň funerální kultury u nás, jsme uspořádali designérskou soutěž. Jednalo se o otevřenou soutěž, které se zúčastnilo na 350 designérů. Jejím předmětem byl návrh náhrobního kamene či urny určené k umístění na hřbitovech. Tento projekt rozpoutal velkou diskuzi na téma kvality současné funerální kultury v České republice.

První místo získala Zuzana Knapková za návrh uren, jež je možné navzájem propojovat pomocí magnetu. Pomocí tohoto jednoduchého principu je možné propojit urny partnerského páru, ale také celé rodiny. Porota nejvíce ocenila jednoduchý, současný design a velmi citlivě volené pastelové barvy uren.

01-knapkova-magneti02 - funeralni design 2

V soutěži Fénix content marketing jste získali první cenu za víceúčelový katalog od Studia OKOLO. Prozradíš, o co se jedná?

Jedná se o katalog mezinárodní designérské soutěže Young Package, který obsahuje výsledky, a sám by v této soutěži mohl uspět. Od roku 1996 tuto soutěž vyhlašuje společnost Model Obaly a. s.  a my ji od roku 2009 organizujeme. Minulý rok jsme přizvali designéry Matěje Činčeru a Jana Klosse ze studia OKOLO k navržení výročního katalogu, výstavy a plakátu soutěže.

Právě plakát soutěže se po složení stal přebalem katalogu, který funguje také jako zápisník. Velmi dobře zpracovanou grafiku, ekologickou stránku, promyšlenou konstrukci a celý koncept jako celek ocenila porota složená z několika desítek předních odborníků na komunikaci a marketing. To je pro nás ohromná motivace a moc si toho vážíme!

Young Package Czechdesign - studio Okolo

44488-young-package-2017-1-place-universities-katerina-puncmannova-czech-republic

Cílem těchto soutěží je dokázat široké veřejnosti a firmám, že design nejsou pouze “krásné
vázy”. Je to především proces. V zahraničí, například v Británii, řeší design společenské
problémy. Usnadňuje a zjednodušuje život, chrání životní prostředí a je dostupný všem. Nejedná se o luxus pro bohaté. Takové pojetí designu se snažíme rozvinout i u nás.

Diskuze k článku