7 otázek pro Petera Podolinského z ROI Hunter

7 otázek pro Petera Podolinského

Běžný marketér nemá šanci stíhat a zaznamenávat všechno, s čím Facebook přichází, říká Peter Podolinský. I to má vést k postupné změně celého současného ekosystému. Co ještě o sociální síti prozradil, co při práci pro ni musel přežít a co si užíval? Nalaďte se s námi na konferenci New media inspiration 2017, kde Peter 18. února vystoupí. Promluví o hlavním tématu konference: „Jaký bude život po Facebooku.“ 

peter podolinskyPeter pro Facebook několik let pracoval – jako  Client Partner Facebooku pro Česko i středoevropský region. Teď se nejen Facebookem zabývá ve společnosti ROI Hunter.

Kontinuálně se věnuje pokročilému
marketingu. Na konferenci #NMI17 se podělí o zkušenosti ze života s Facebookem a po Facebooku. Nabídne inspiraci každému, kdo se chce v kariéře digitálního marketéra posunout do dalšího úroveň.

 

 

Peter, přemýšlel jsi někdy nad tím, co by se se světem stalo, kdyby Mark ze dne na den vypnul od Facebooku pomyslné tlačítko a Facebook by přestal fungovat?

Nepřemýšlel, abych pravdu řekl. Nemyslím si, že by Mark měl důvod teď vypínat Facebook. Když se podíváte na výsledky Facebooku za Q4 a celý rok 2016, zjistíte, že Facebook pořád roste. A Mark má jiné cíle a motivace, než je „pouhý“ byznys. Dlouhodobě pracuje na naplnění mise Facebooku: „Make the world more open and connected“. Investuje do šíření připojení k internetu a do technologií budoucnosti (AR, VR), do zdravotnictví i do vzdělávání. Tyto projekty financuje z reklamních příjmů Facebooku.

Facebook - giphy

Jaké TOP trendy a změny vnímáš za poslední období z pohledu firem inzerujících na Facebooku?

U našich klientů vnímám velký posun ke „custom“ technologickým řešením, které jim pomáhají, automatizují a usnadňují práci s Facebookem. Ono je to totiž nevyhnutelné. Facebook se co do reklamních možností stále více košatí a je stále složitější. Inovuje stále rychleji a běžný marketér nemá šanci stíhat a zaznamenávat všechno, s čím Facebook přichází. Je toho příliš mnoho. Navíc data klientů jsou rozprostřena mezi více platforem. Jednotlivé atribuční modely jsou vzájemně nekompatibilní a klienti se liší i v klíčových metrikách, kterými měří výkon. Klienti chtějí v reálném čase a na jednom místě vidět transparentní data, která jsou důležitá právě pro ně a přímo ukazují úspěšnost jejich kampaní. Chtějí testovat, optimalizovat výkon a dynamicky zobrazovat pouze ty reklamy, které mají nejlepší výsledky v pro ně důležitých metrikách. To všechno vytváří tlak na jejich agentury, které na tyto technologické výzvy často nejsou vybaveny technologicky ani znalostně.

Proto čím dál významnější roli hrají technologičtí partneři Facebooku, jejich expertní znalosti, podpora a technologie, kterými práci s Facebookem klientům usnadňují a data z různých zdrojů klientům integrují. Žijeme v době, kdy se nám před očima mění „marketing landscape“ a myslím si, že časem dojde k postupné změně celého současného ekosystému. Postupně vymřou „přeprodejci“ kliknutí, různé blackboxy, které nakupují „website traffic“ levně a prodávají je dráž a vyhraje přímý nákup v rozhraních Facebooku i dalších platforem (direct API buying).

Jakých 5 základních kroků bys poradil začínající firmě – startupu, aby na sociálních udělala v případě, že chce co nejdříve začít prodávat svůj produkt?

Cílem startupu by mělo být především vyřešit problém. Dělat něco líp, rychleji nebo levněji, než jaká jsou stávající řešení. Měli by nabídnout produkt, službu nebo zážitek, který lidem zlepší či zjednoduší život.

Měli by co nejrychleji nasát znalosti moderního digitálního marketingu, začít svoje řešení prodávat a růst.

Pokud bych měl jejich priority shrnout do 5 kroků, asi bych je seřadil takto:
1) vytvořte skvělý produkt
2) otestujte skvělý produkt
3) upravte skvělý produkt dle výsledků testů
4) nabídněte skvělý produkt lidem, pro které je relevantní
5) postarejte se o zákazníky jak nejlíp umíte.
S tím, že kroky 2 a 3 se mohou zacyklit ve více iteracích, a kroky 4 a 5 je potřeba nepřetržitě škálovat (nabídněte víc skvělého produktu více zákazníkům, pro které je relevantní a o které se skvěle postaráte).

Vnímáš u českých firem na sociálních sítích nějaké rozdílné chování vůči zahraničním firmám?

Vnímám tu nedostatek odvahy a inovací. Český podnikatel odvážně zkopíruje, co jinému už funguje. Málokdo zde přichází s obchodním modelem, který je unikátní. Navíc je zde mnoho projektů a podnikatelů, kteří mají potenciál svoje projekty rozjet globálně, přesto podnikají pouze v české kotlině a omezují svůj růst velikostí místního trhu. Potřebujeme víc odvážných lidí, kteří se nebojí do toho jít po hlavě a rozjíždět unikátní projekty globálně.

Máme talentované lidi, technicky jsme velice zdatní, mnohé z projektů mohou vyrazit za hranice a nabídnout se globálnímu publiku. Facebook je globální platforma a k tomuto přemýšlení přímo vybízí. Ale dokud budou místní podnikatelé utrácet své marketingové rozpočty na Seznamu, tak se nikam dál nedostanou.

Jaké číslo (zjištění) tě za poslední dobu na Facebooku zarazilo?

Pokud bych měl říct pouze jedno číslo, nebo zjištění, je to čas strávený na mobilních zařízeních a v kontrastu s ním investice do mobilní reklamy. Ta propast je největší právě tady. Zjednodušeně řečeno, zákazníci už jsou na mobilech, marketéři ještě ne.

Facebook

S jakou nejvtipnější situací, jakým nejbizarnějším příběhem jsi se za svého působení ve Facebooku setkal?

Ve Facebooku pracuje mnoho velmi talentovaných mladých lidí. Kultura Facebooku je velmi otevřená a management podporuje různé bizarnosti, kterými vyvažuje vysoké nároky kladené na zaměstnance. Jednou jsme měli off-site, kde jsem běhal po nějakém kukuřičném poli za Dublinem, pronásledován maniaky v montérkách se řvoucími motorovými pilami, ve stylu Chainsaw Massacre. Přežil jsem to.

V jídelně jsem potkal návrhářku Vivienne Westwood, nebo golfistu Roryho McIllroye. Jedna vánoční party Facebooku se odehrála v pivovaru Guinness, který si Facebook na ten večer celý pronajmul. Facebook se hodně soustředí na to, aby tam lidi byli spokojeni a trávili čas spolu i napříč týmy a profesemi, aby se vzájemně inspirovali a učili jeden od druhého.

Mě osobně nejvíc inspiroval geniální, tehdy 13letý irský kodér Jordan Casey, který byl pozván a přednášel ve Facebooku. Ta kombinace skromnosti, víry ve své schopnosti a ten drive dělat na sobě a uspět se u dětí v tomto věku moc často nevidí. V irském Corku založený projekt CoderDojo umožnil celé generaci mladých talentovaných lidí (dnes už nejenom v Irsku) vzájemně se posouvat vpřed a učit se kódovat v různých programovacích jazycích

Jaká je úplně tvá nejvíc nejlepší, nejoblíbenější sociální síť?

Mám dvě: Facebook a Instagram.

Instagram Emoji

Diskuze k článku