Marketing Festival 2017 to rozjel naplno. A hned s několika hashtagy

marketing-festival-burian-kapitan-demo-header

Pátý ročník Marketing Festivalu je za námi a je třeba si přiznat, že to byla pořádná jízda. Tyinternety byly u toho a bez reportu vás na tuto událost rozhodně nenecháme zapomenout. Věhlasná jména světového marketingu jako Avinash Kaushik z Googlu, Rand Fishkin z MOZ či Oli Gardner z Unbounce beznadějně vyprodali Kongresové centrum v Praze a mnozí museli sedět i na schodech.

Pokud se podíváme na #mktfest17 v číslech, tak jsme tento rok mohli vidět téměř 1 800 návštěvníků, 38 spíkrů na workshopech, 9 top spíkrů v pátek na konferenci a 4 skvělé večírky. Čísla kvalitní, tak pojďme na spíkry.

Rand Fishkin

Jako první rozehřál publikum jeden z hvězdných spíkrů Rand Fishkin z MOZ. Svoji přednášku pojal z počátku hodně obecně. Opřel se do genderové nevyváženosti vývojářských a analytických pozic.

rand-fishkin-1

Následně se pozastavil nad byznysem, který vznikl na základě posedlosti marketérů všechno měřit. Vyzval publikum, aby měřili hlavně finální zisk, který svým marketingovým úsilím značce a produktům přináší. Následně ukázal několik bezplatných nástrojů, které fungují skvěle a k změření výsledků vás také dovedou.

Na vlastních příkladech ukázal, jak zavádějící může být počítání efektivity díky ROI (návratnosti investice). Kdyby se prý rozhodoval v začátcích jen podle ROI, tak by jeho projekty nebyly nikdy úspěšné. Jeden, který k těmto případům patří, je Whiteboard Friday.

Dále Rand pokračoval ve vyvracení marketingových buzzwordů, jež hýbou světem. Jeho slajdy najdete níže, tak se nechte inspirovat. Je tam mnoho zajímavých poznatků. Hlavně slajd 71, kde najdete soupis 6 zdrojů odkud se dají získávat kvalitní zpětné odkazy.


Joe Wade

Další ze spíkrů byl Joe Wade z londýnské agentury Don’t Panic. Jeho přednáška předávala jasnou message: „We must scare our clients.“ Podle jeho názoru je 90 % současného reklamního obsahu o ničem (anglicky „it sucks“).

Opřel se do velkých společností jako Pepsi nebo McDonald’s, které bez jasné strategie a vize zahlcují své zákazníky nevkusnou reklamou, jen aby je zaujali.

Ve své agentuře se snaží dělat reklamu a především videoreklamu tak, aby se vám po jejím zhlédnutí navždy „vryla do hlavy” a naskočila vám husí kůže. Jakmile pustil reklamu níže, tak v celém sále marketing festivalu s 1 800 markeťáky zavládlo hrobové ticho.


Avinash Kaushik

Před obědovou pauzou nastoupil na pódium nejočekávanější spíkr páteční konference, Avinash Kaushik – jeden z nejvýznamnějších online marketingových guru současnosti.

Začal hned zostra, apelem na všechny zúčastněné v sále. Vyzval je, aby nedělali své kampaně bez řádného sociodemo/psychografického výzkumu. Nejlépe se podle něj dají cílit kampaně jen v případě, když znáte přesné chování cílové skupiny. Na pódium si proto vyzval náhodně zvoleného Jakuba Čižmáře, ze kterého vytahoval informace, jak nakupuje dámské spodní prádlo.

Hned na několika případech velkých českých značek Avinash Kaushik ukázal, že se kampaně stále správně necílí. A co je horší, neděje se to ani tak na sociálních sítích jako spíš na Googlu.

Dále Avinash přešel k hlavním bodům své přednášky, a to k umělé inteligenci a strojovému učení. Nepřímo tak naznačil, že jsou lidé nepoučitelní a že bez robotů a algoritmů účinné kampaně zřejmě dělat nejdou.

Na příkladech z Ameriky ukázal, že se dá strojové učení bezvadně využít i při pěstování salátů a ušetřit tak nemalé prostředky. Z uživatelského pohledu ocenil YouTube a jeho novou možnost rychlých překladů titulků u videí, kterým by před několika lety jen stěží kdokoliv rozuměl.

Podle Avinashe udělá umělá inteligence váš život lepším a efektivnějším. Místo zbytečného sbírání dat budete mít možnost dělat něco pořádného.

Na závěr se Avinash rozloučil třemi cíli, které si myslí, že zlepší nejen práci marketérů, ale hlavně výsledky kampaní jejich klientů.


Bob Hoffman

Bob patří mezi nejprodávanější marketingové autory, řečníky a poradce. Je jedním z nejvyhledávanějších mezinárodních mluvčích v oblasti reklamy a marketingu. Na Marketing Festivalu vystoupil s přednáškou s názvem Marketéři jsou z Marsu a spotřebitelé z New Jersey.

Název jeho přednášky přesně předeslal ostrý jazyk a názory, kterými se vyjadřoval o současných marketingových technikách. Na webu typeagroup.com najdete přehled jeho knih, postů, názorů či podcastů.

Bob Hoffman - mktfest17

Sepsali jsme několik zajímavých Bobových názorů, které českým marketérům jistě pomohou při rozhodování:

  • Podle Boba jsou Američani vlastně Češi s divným účesem a zbraní u pasu. Ostatní spotřebitelské chování je naprosto stejné.
  • Prý až jednoho dne spadne na Zemi asteroid, tak na ní zůstanou jen copywriteři a švábi.
  • Všichni marketéři tvrdí, že „reklama umírá“, zisky z reklamy se však rok od roku zvětšují.
  • Podle výzkumů společnosti Imperva tvoří kliknutí na online reklamu pouze z 52 % reální lidé. Zbytek jsou roboti.
  • Společnosti Google a Facebook společně v USA generují 77 % všech reklamních zisků. Totálně ovládají reklamní trh.
  • Budování značky je pro Boba jen klamání kolegů. Značky jsou důležité pro marketéry, ale vůbec ne pro uživatele. Podle něj spotřebitelům už na značkách dávno nezáleží. 92 % uživatelům nevadí, když se značka ztratí z trhu.
  • Podle Boba 88 % seniorních marketérů na základě měření zjistilo, že sociální sítě nemají vliv na příjem firem.
  • Generace ve všech vyspělých zemích postupně stárne a marketéři stále tupě cílí na mileniály. Věkový median české populace je 41,4 let. Celosvětový průměr je 29,6 let. Pro markeťáky nejsou důchodci dostatečně sexy. Důvodem je to, že jsou markeťáci narcisti. V Americe tvoří starší lidi přes 50 let nejbohatší a největší část populace.
  • A finální Bobova poznámka na vaši nástěnku: „Nikdo není chytřejší než fakta.”

Zpracování reportu z Marketingu Festivalu nám sice trvalo o něco déle, ale i po té době v nás dobrý pocit ze skvělé konference přebývá. Jedinou výtku bychom měli jako novináři ke komunikaci. Ke komunikaci hashtagů na sociálních sítích. Na různých materiálech se během festivalu objevovaly hned tři různé hashtagy. Pokud si tedy budete chtít udělat vlastní obrázek, jestli akce stála za to, tak musíte sledovat komentáře pod následujícími hashtagy:

  • #mktfest
  • #mktfest17
  • #mktfest2017

Tak přejeme příjemnou zábavu. A pokud vás zajímají video záznamy z přednášek, můžete si je zakoupit tady.

Diskuze k článku