Generace Z opět zaplnila Letňany. Na Utubering kvůli youtuberům přišla i přes nepřízeň počasí

1480166582_15195969_1764514267145847_7969451029388157512_o

V sobotu proběhl v pražských Letňanech již třetí ročník festivalu pro mladé – Utubering. A i přes aprílové počasí o něj byl veliký zájem. Na svého youtubera se přišlo podívat přes 10 tisíc lidí, u vchodu se tvořily dlouhé fronty a děti natěšeně diskutovaly, kdo je lepší, od koho si musejí vzít autogram a s kým se vyfotit.

Utubering letos probíhal jak venku, tak uvnitř několika hal výstaviště a akce se zúčastnilo několik desítek youtuberů. Patřil mezi ně tradičně Jirka Král, Shopaholic Nikol, Kovy, Jmenuju se Martin, Fallenka a další. Zazpívat přišla i kapela Slza, Atmo Music nebo Johny Machette.

Youtubeři s ochrankou         

Kdo zde byl jako doprovod a nevěděl, kdo je kdo, ihned se mohl zorientovat pomocí křiku a davu. Stačilo, aby jeden z návštěvníků spatřil svého youtubera, a strhla se lavina dětí běžících za svým favoritem s výkřikem „To je Gogo“ (jen s obměnou jmen).

Není tedy divu, že v pozdějších hodinách se youtubeři po areálu přemisťovali s ochrankou v zádech, která jim pomáhala rychle se dostat na chvíli do zákulisí. Zběsilý útok o podpisy a správná selfie nastal hlavně poté, co youtubeři odcházeli hromadně z pódia.

O fotku a podpis byl jako každý rok velký zájem. Návštěvníci dokázali čekat u stánku svého favorita i pět hodin a nevadil jim ani občasný déšť nebo zablácená zem. Někteří si chtěli popovídat, další poradit, jak mají sami natáčet videa, a několik lidí přinášelo i dárky.

Ano, dostáváme jich spoustu, je to od nich pěkné, ale lepší by bylo, kdyby nám je nenosili…, nemůžeme je pak večer všechny odvézt,“ sdělil nám s úsměvem Pedro.

P1170850

Kam dřív skočit

Celá akce byla rozdělena do čtyř hlavních částí – Fashion, Gaming, Entertainment a Music. Letos k nim organizátoři přidali i další dvě témata – Create a Adventure.

Create fungovalo ve spolupráci s partnery, Adventure pak fungovalo přednáškovým stylem, kdy se na pódiu střídali youtubeři a cestovatelé a popisovali své zážitky z cest,“ vysvětlil nám ředitel festivalu Lukáš Dejl.

Do Adventure zóny ochotně putovali i rodiče a starší sourozenci, kteří mohli v tichu na židlích se zájmem poslouchat a odpočívat. Pro rodiče tu zde však organizátoři připravili i jejich vlastní stage – „rodičovskou“. Na té probíhaly různé workshopy a přednášky, např. „Jak porozumět světu YouTube a youtuberům“, a v blízkosti se nacházel i stánek s pivem, kde byla asi ta nejmenší fronta na festivalu.

Některým dospělým však takový klid děti nedopřály, takže jste mohli vidět, jak i oni stojí frontu na youtubera. „Bráška mě vždycky poprosí, jestli tu nemůžu stát, oběhne si další věci a já mu pak jen zavolám, že budeme za chvíli na řadě,“ řekla nám čtyřiadvacetiletá Nikol.

FullSizeRender.jpg-1

„Dál [druhým rokem – pozn. redakce] jsme šli cestou budování akce jako festivalu, nikoli jako podpisové nebo meet&greet akce,“ dodává Dejl. Každý youtuber tak měl i svůj program.

Fashion vlogerky si pro účastníky připravily workshopy s účesy, výrobou korálků, tancováním. Let’s playeři komentované hraní her, v zóně entertainment si zas youtubeři pro diváky připravili živé piškvorky nebo venku dělali pokusy, hrála Kapela, která neumí hrát. „Je to převážně improvizace, protože na tom je většina těchto akcích postavená,“ vysvětlil nám Kovy.

Letos přišel ročník s novinkou v podobě lístků exclusive, jejichž majitelé se mimo extra vstupu do určitých částí, mohli těšit z přítomnosti youtuberů o tři hodiny déle a čekali na ně relativně bez front. Tyto lístky byly také, narozdíl od klasických, vyprodané již dva týdny před festivalem.

Vstupenky si pochvalovali i samotní youtubeři. „Tím, že letos vymysleli program exclusive, kdy sem pustí nejdříve 2 000 lidí a až potom další, je příchod fanoušků mnohem příjemnější, nestrhne se hned taková lavina a máme na sebe více času,“ řekla Gabrielle Hecl.

FullSizeRender.jpg-3

Bez hashtagu ani ránu

Ačkoliv měli youtubeři svoje programy připravené, doprovodný program trochu pokulhával. V době mezi otevřením areálu pro všechny fanoušky a oficiálním zahájením byly dvě hodiny pauzy, na většině stageích se tudíž nic nedělo a lidé čekali. Doprovodného programu také nebylo mnoho.

Minulý rok to bylo mnohem lepší, venku se hrál třeba zábavný fotbálek v koulích (BumperBalls) nebo na stagei pořád někdo byl,“ tvrdí dvanáctiletá Kristýnka. Stejný názor mělo i mnoho ostatních, například devítiletému Michalovi zase chybělo více akcí na pódiu, nějaká talkshow, a přiznává, že „minulý rok jsem nevěděl kam dřív, všude se pořád něco dělo.

Letos si i těch pár her člověk většinou mohl dopřát pouze pod podmínkou přidané fotky se správným hashtagem nebo ukázáním účtenky od Bubbleology. Rodiče si zase stěžovali na nemožnost parkování a vlastně i vjezd do bližší vzdálenosti. Část Letňan byla pro osobní auta totiž uzavřena a člověk se sem dostal jen městskou hromadnou dopravou.

Třetímu Utuberingu hlavně nepřálo počásí a celkové přípravy akce tak byly podle organizátorů mnohem náročnější. „V pátek se z plochy stala jedna velká louže. Některé venkovní stánky jsme museli přesunout do vnitřních prostor, do některých jsme nemohli vůbec dát dekorace, jelikož bychom je museli postavit do bahna,“ dodal Dejl.

Diskuze k článku

  • petous

    Vyrůstá tady jedna z nejumělejších generací, docela mi jich je smutno.