Na Facebook Day Prague diskutovala s českými firmami viceprezidentka sociální sítě Nicola Mendelsohn

na-slovicko-s-nicolou-mendelsohn-z-facebooku

Viceprezidentka společnosti Facebook pro region EMEA Nicola Mendelsohn navštívila během října na několik dní Prahu. Sledovat podzim v Palo Alto či New Yorku je prý fajn, ale Praha je podle ní v tu dobu mnohem kouzelnější. Nicola měla nabitý program. Sešla se zástupci významných českým firem ze segmentu SMB (malé a střední podniky), na otočku zaskočila do agentury H1 a v Mánesu pak zahájila Facebook Day Prague 2017.

Jedna z akcí Facebooku, které se Tyinternety během návštěvy Nicol zúčastnily, bylo setkání Facebook Round Table v pražském sídle Mixitu. Akce byla určená sedmi českým SMB firmám: Zoot, Favi, Caressebra, Jablotron, Mixit, POSHme.cz a Thao. Pro většinu firem to byla skvělá příležitost, kde si mohli s podobně velkými kolegy vyměnit své zkušenosti a „postěžovat“ si na Facebook.

Na akci navíc Facebook pozval také zástupce největších českých facebookových B2B skupin, které mají více než dvacet tisíc členů, jako jsou například Podnikatelé a živnostníci – tipy a zkušenosti. Jednak je pro sociální síť spolupráce s podobnými skupinami důležitá a jednak se jedná o další propojování celé scény, což je pozitivní přístup.

Facebook Round Table, na němž panovala příjemná atmosféra, začal úvodním slovem Nicol MendelsohnSama prozradila, že pochází z prostředí malého rodinného byznysu a má k těmto firmám velmi blízko. Potvrdila, že malé a střední firmy jsou celosvětově pro Facebook velmi důležité.

nicolo-mendelsohn-z-facebooku

Nicola Mendelsohn, VP EMEA ve Facebooku

Facebook v současnosti používá na denní bázi 4,7 miliardy lidí. 82 procent lidí používá Facebook hlavně ze svého mobilu. Na Facebooku si lidé prohlédnou každou minutu stamiliony videí a nejlépe na zákazníky fungují videa v přímém přenosu.

Pro své marketingové účely využívá tuto největší sociální síť přes 60 milionů malých a středních firem. Největší výhodou je přesné cílení, kterým firmy mohou zasáhnout nejen své lokální zákazníky, ale klidně zákazníky ze zahraničí, kteří mluví jiným jazykem. Nicol účastníkům akce potvrdila, že pro Facebook jako společnost neexistují „malé byznysy“. Každý byznys je podle ní součástí rostoucí ekonomie.

Jak české firmy vidí business s Facebookem v ČR?

Mixit popsal svoji úspěšnou kampaň, která se vyhrazovala proti používání palmového oleje v jejich výrobcích, „palm oil free“ cornflacích. Při této kampani byla důležitá vizuální stránka produktů s milou opicí na obalu. Podle marketingového ředitele Mixitu kupovali jejich zákazníci produkty právě „jako vzteklé opice“, jak s nadsázkou a úsměvem pronesl. Kampaně na Facebooku jejich prodejům zásadně pomohly.

ZOOT má na českém Facebooku hezké výsledky díky Collection Ads. Při kampaních používají různé produkty formou hýbajících se statických obrázků a fungují také GIFy. Marketingový ředitel Jiří Čaudr prozradil, že se inspirovali case study od L’Oréalu, kde používají stejné a osvědčené templaty jak pro offline, tak online kampaně. Nevypadá  to moc jako reklama a o to více to pak má fanouškovské zapojení, tedy engagement.

Všichni ze zúčastněných firem se shodli, že video je velmi silný formát, ale ďábel se skrývá v detailu. U videa je potřeba vychytat všechny maličkosti, jako jsou titulky (pro samospouštěcí formát videa bez zvuku), zároveň musí obsahovat emoce a vizuál musí být postavený na oněch detailech.

Koncept, který většině funguje, jsou stále #openbox videa. Dnešní videa na sociálních sítích mají story board postavený opačně než reklamní videa. Hned v prvních vteřinách musí být WOW efekt, až následně se téma rozvíjí. Sledovat se musí minutáž. Ze statistik a výzkumu byste si měli zjistit, jak reaguje sledující videa vteřinu po vteřině. Jen pak lze kampaň s videem správně nastavit.

nicolo-mendelsohn-z-facebooku-2

Došlo i na rozpaky

Účastníci z řad firem si Nicol postěžovali na denně se měnící algoritmy a vznikající nové facebookové nástroje. Podle nich je strašně složité vše stíhat a následně to do naplánovaných kampaní implementovat. Obecně se podle nich vyplatí „stavět na starých, ověřených a hlavně jednoduchých postupech“.

Po „stížnostech“ však došlo i na chválu. Na Facebooku české firmy ocenily mnohem lepší možnosti retargetingu. Lepší než umožňuje Google.

Podle vedení Facebooku nejvíce fungují Instastories

Velká debata se rozvinula ohledně Instagramu. Sama Nicol potvrdila, že celé vedení společnosti Facebook žasne nad skvělými výsledky Instagramu a Instastories. Jak nad rychle rostoucím počtem uživatelů, tak nad efektivitou, kterou Instagram doručuje svým inzerentům.

Další reklamní formáty, které na Facebooku dobře fungují:

  • Local awarenes – budování značky v okolí provozovny
  • Uvedení nového produktu na trh – tyto kampaně dosahují podle Nicol 200% narůstu
  • Kampaně postavené na tématech, které nás v danou dobu obklopují – svátky, fotky počasí, politická satira
  • Live stream videa
  • Personalizovaná videa
  • Cílení na konkrétní segmenty zákazníků

Inspirace pro české firmy

Facebook dává pravidelně svým zaměstnancům 50 dolarů na podporu osobního podnikání. Cílem je, aby měli zaměstnanci svůj vlastní malý byznys a uměli tak srovnávat mezi korporátem a SMB. Podobně to provozuje také Jiří Čaudr ze Zootu, který má svůj srdcový rodinný byznys BookTherapy. Jen s tím rozdílem, že na jeho rozjezd žádnou 50dolarovou podporu nedostal.

Příběhy motivují a prodávají. Pokud české firmy inzerující na Facebooku mají nějaký zajímavý příběh, kterým by rády inspirovaly další firmy, tak jej stačí poslat svému facebookovému guru. Ten jim za něj utrhne ruce.

Povídání u kulatého stolu s Facebookem mělo i vtipné chvilky. To je tak, když do vesmíru vyšlete myšlenku a ona se vám vrátí vzhůru nohama. V Zootu si posteskli, že je na Facebooku stále složité prodávat módu, když si zákazník může vyzkoušet zboží až na Výdejně radosti. Konkurence je v tom oboru veliká a je těžké zaujmout. Na to konto kontrovalo Caresse. Stačí prý jen modelka s bujným poprsím a jde to samo. Jejich prodejní výsledky na Facebooku jsou uchvacující a zapojení fanoušků nezná mezí.

Po téměř třech hodinách Nicol Mendelsohn poděkovala všem zástupcům zmiňovaných firem. Ocenila různost testovací skupiny. Slíbila, že v budoucnu plánuje Facebook pomáhat podobným firmám hlavně na poli kreativity a contentu. Podobná setkání se budou konat stále častěji, aby si mohly obě strany předávat zkušenosti.

Diskuze k článku