Report: Brand Building 2017 aneb Jak vybudovat silnou značku?

Víte, co je to brand? Podle Davida Špinara přesně to, co vám zbyde, když vám vyhoří továrna. V případě internetového byznysu by se to dalo parafrázovat tak, že brand je to, co zbyde, když vám cizinecká policie zadrží spoustu skladníků a vy nemůžete prodávat…

A právě množství užitečných typů, jak vybudovat dostatečně silnou značku, aby vaše firma i takto katastrofický scénář přežila, jste mohli získat na konferenci Brand Building 2017. Byli jsme se podívat, takže pro vás máme to nejdůležitější.

Brand Building2017

Konference, kterou společně pořádali společnosti VímVíc a Slevomat.cz, se zaměřila na brandový marketing. Některé rady, které zde od špiček oboru zazněly, by se daly shrnout do následujících hesel: využijte naplno potenciál videa, vsaďte na princip reciprocity a vyvolejte u zákazníků „wow efekt“. Rozeberme si je pěkně popořadě.

Videomágové a ti další

Například Slevomat.cz se s příchodem „videomága“ Richarda v prosinci 2015 zaměřil na tvorbu vlastního videoobsahu. Společně se zbytkem videotýmu (videokluk, copywriter a ½ střihače) vytváří recenze nabídek a představuje jednotlivé kategorie.

Komunikační plán je dopředu pečlivě připraven, témata videí se konzultují s trendy na vyhledávačích a pracuje se také významnými dny (např. MDŽ) a různými svátky. Natočený materiál se pak dle potřeby sestříhá a opakovaně využije pro různé typy reklamy např. YouTube ads či Instream.

Podle marketingového manažera Slevomatu Radka Hudáka jsou však efektivnější tzv. Bumper ads – šestivteřinové nepřeskočitelné reklamy. Nezpochybnitelnou výhodou této loni představené novinky je třetinová cena oproti klasickým reklamám.

Jak ale vyhodnotit efekt zavedení videa? Podle Hudáka nemá smysl sledovat prokliky na web či míru zhlédnutí videa. Ve Slevomatu se zaměřili na sledování konverzního poměru nabídky. „Po očištění od vlivu ostatních placených kanálů došlo ve srovnání se stejnou nabídkou bez videa k upliftu konverzního poměru o 90 procent. Nebylo to 1,5 ale 2,8 a najednou to začalo dávat smysl,“ popisuje pozitivní dopad videa Hudák.

Hlavně ta odlišnost

Video nejenže pomáhá zákazníkům Slevomatu při výběru nabídky (je hned na druhé příčce po recenzích ostatních uživatelů), ale také jej odlišuje od konkurence, kterou v současnosti už mnohem více než ostatní slevové servery prý představují portály jako Kudyznudy.cz nebo Booking.com. Kategorie cestování je totiž na Slevomatu tou nejprodávanější. V neposlední řadě videa posilují také vztahy s obchodními partnery, kteří mají radost, že se firma zajímá o jejich byznys.

Podle Kateřiny Malinové ze Stario Agency by se firmy měly ptát, jak mohou lidem pomoci a nabídnout jim nějakou službu navíc. Tak si zákazník vybuduje sympatie ke značce a díky principu reciprocity pak on „pomůže firmě“ svým nákupem.

To potvrzuje i Martina KočarováBonami.cz: „Přinášet zákazníkům zážitek z nákupu i „něco navíc“ má smysl. I když je orientace na cenu důležitá, příběhy a emoce jsou neméně podstatnými prvky, na které nesmíme zapomínat.“ V Bonami  třeba přišli s architektem na chatu, který jednou měsíčně radí čtenářům.

Podle Malinové firmy často investují nemalé finanční prostředky do kampaní zaměřených pouze na brand awareness. Takové kampaně jsou většinou špatně měřitelné a kladou důraz pouze na viditelnost značky. Lepší je zaměřit se na silné stránky produktu a prezentovat je lidem zapamatovatelným způsobem. Jak se to v sérii reklamních videí „Will it Blend?“ povedlo mixéru Blendtec, posuďte sami.

Hned několik příkladů úspěšných kampaní představil Country Manager online knihkupectví Martinus.cz Dušan Murčo. Firma se nesnaží propagovat přímo značku Martinus, ale sdílí se zákazníky vášeň a lásku ke knihám a čtení. Možná jste už slyšeli o Dni nepřečtených knih, který připadá na 31. srpna a nevyzývá k nákupu knížky, ale nabádá lidi, aby sáhly po nepřečtených knížkách, které mají již doma na poličce.

Více času na čtení
„Pokud dnes chcete na českém e-commerce uspět, nestačí vám jen výhodná cena a spolehlivost. Základní služby, jako různé způsoby platby, dodání do druhého dne očekávají čeští zákazníci zcela automaticky. Stále více se oceňují jemnější vlastnosti jako zážitky z nakupování, inspirativní příběhy a wow efekt,“ dodává Murčo.

Jeho tým přišel třeba se zajímavými kampaněmi jako je Bookgiving day, Knižní šifra či Daruj více času na čtení.

A co vy, přinášíte emoce, nebo dokonce služby navíc?

Diskuze k článku

  • Vít Pechanec

    Není typ jako tip :)