Příručka marketéra: Zrychlete párování na Heurece podle názvu produktu o 100 %

heureka

Proč se zajímat o Heureku? Tento srovnávač zboží zákazníkům poskytuje širokou a přehlednou nabídku zboží. E-shopy, které zde nabízí své produkty, mají možnost získat vysoce konverzní návštěvníky – to znamená, že velká část z těch, kteří se prokliknou na webové stránky, na nich také produkt zakoupí. V tomto článku vám ukážeme vychytávku, jak si najít k zákazníkům ještě rychlejší a snazší cestu.

Za 5 minut zjistíte, jak spárovat doposud nespárované produkty dle názvu k již vzniklým produktovým kartám. Využijete při tom pouze administraci Heureky, Excel a program Screaming Frog.

Proč a jak začít

Párování znamená, že je e-shop přiřazen k již vzniklé produktové kartě. Produktové karty jsou ve vyhledávání řazeny oproti samostatným produktům výše. Dalším důvodem je, že samostatné produkty nejsou zahrnuty do kategorií. Navíc při rozkliknutí produktové karty má uživatel možnost u jednoho produktu srovnat e-shopy, které produkt nabízí – dle dostupnosti, ceny, hodnocení uživatelů. Více se o párování můžete dočíst na mém blogu.

Párování dle názvů produktů je na Heurece obtížné, protože pokud nespáruje produkty automat, je nutné buď napsat Heurece o spárování, nebo změnit váš název produktu na název shodný s již vzniklou produktovou kartou.

Nejprve je tedy potřeba zjistit, zda produktová karta existuje. Tato karta je stránka jednoho konkrétního produktu (a případně jeho variant, např. velikostí), ke které jsou přiřazeny všechny e-shopy, které dané zboží nabízí. Jestliže neexistuje, napíšete na podporu Heureky o založení nové karty.

1

V praxi to znamená, že reálně zadáváte jednotlivé názvy produktů do fulltextového vyhledávání a sledujete, zda karta existuje. Tento postup může zabrat i několik hodin.

2

Existuje ale i možnost, jak se Heureky na již vzniklé produktové karty zeptat pouze pomocí pár kliknutí.

Postup si níže rozebereme detailně, ve zkratce je následující:

  • Heureka – zjištění seznamu nespárovaných produktů (dle názvu)
  • Excel – připravení URL s dotazy na Heureku
  • Screaming Frog – procházení Heureky a vyčlenění URL, které v textu obsahují “porovnat ceny”
  • Změna názvů produktů

Párování krok za krokem

1. Heureka

Vstupem je připravený seznam názvů nespárovaných produktů. Ten získáte přímo v administraci Heureky v Přehledu spárovanosti.

3

2. Excel

Seznam názvů produktů si zkopírujete do prázdné tabulky souboru Excel.

Dále nahradíte všechny mezery symbolem +. V záložce Domů kliknete na Najít a vybrat a zvolíte Nahradit.

Do políčka Najít vyplníte jednu mezeru, do políčka Nahradit napíšete symbol +. Nakonec potvrdíte kliknutím na tlačítko Nahradit vše.

Dalším krokem je spojení výrazu: “http://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=” s vašimi názvy produktů. Výraz udává tvar URL interního vyhledávání na Heurece.

Hromadné spojení lze udělat v Excelu snadno. Do jedné buňky (např. A1) si vložíte výraz http://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=. Uvažujme, že pod touto buňkou máte vloženy názvy produktů.

Kliknete do buňky B2 (která je vedle prvního názvu vašeho produktu) a zapíšete vzorec: =CONCATENATE($A$1;A2)

Vzorec říká, které buňky se mají spojit. Dolary okolo buňky A1 značí zamčení buňky, aby se stále využívala pouze buňka A1.

Naopak buňka A2 zamčená není. Pokud tedy kliknete dvakrát levým tlačítkem do pravého dolního rohu (na černý křížek) buňky, ve které již máte vzorec vložený, vzorec se vám rozkopíruje přes celý sloupec.

6

Díky tomu získáte seznam URL s dotazy na Heureku. Nyní již potřebujete jen robota, který se bude Heureky ptát.

Důležité je dát pozor na znak &, který se může vyskytovat v názvu výrobce. & má v URL jiný význam a nedosáhnete tedy kýženého efektu.

3. Screaming frog

K tomuto účelu skvěle poslouží program Screaming Frog, který umí mimo jiné projít zadané URL. Navíc ještě chcete oddělit ty stránky, které ve výsledcích obsahují spojení “Porovnat ceny”. To znamená, že se ve výsledcích vyskytuje již vzniklá produktová karta.

7

Po nainstalování a spuštění Screaming Froga začnete s nastavením.

Nejprve nastavíte, že z vámi zadaného seznamu URL chcete odlišit ty URL, které v textu stránky obsahují “Porovnat ceny”:

Configuration > Custom > Search a do Filter 1 vložíte Porovnat ceny > OK

8

9

Dále ještě nastavíte režim: Mode > List

10

Posledním krokem je vložení připravených URL z Excelu pomocí stisknutí tlačítka Upload List.

Výsledné URL, které obsahují v textu spojení „Porovnat ceny“, naleznete v záložce Custom. Jsou to ty URL, které v sobě obsahují názvy produktů, které mají potenciál při úpravě názvu na spárování.

11

Ve sloupci Occurrences, neboli počet výskytů, se také dozvíte, kolikrát našel robot spojení “porovnat ceny” v textu dané stránky.

4. Párujeme produkty 1-2-3

Poslední krokem je úprava produktů, u kterých jste zjistili, že existuje produktová karta. Úprava se bude vztahovat ke změně názvu produktu. Je důležité nezapomenout na pravidlo, že PRODUCT musí obsahovat PRODUCTNAME. Pokud změníte název (tj. PRODUCTNAME), musíte změnit i PRODUCT.

Např. pro váš název produktu “sprchový gel nivea” víte ze Screaming Frogu, že existuje produktová karta. Zadáte si “sprchový gel nivea” do vyhledávání na Heurece a zjistíte, že správnou kartou je http://sprchove-gely.heureka.cz/nivea-creme-soft-sprchovy-gel-250-ml/.

Na základě názvu z této produktové karty víte, že musíte produkt přejmenovat na “Nivea Creme Soft sprchový gel 250 ml” (a současně změnit i element PRODUCT), aby došlo ke spárování produktu.

Závěrem je potřeba dodat, že celkově vám analýza říká, zda produktové karty pro vaše produkty existují/ neexistují, ale neudává URL karty, ke kterým je vhodné se napárovat. I tak se vám tento postup vyplatí, uspoříte totiž spoustu času, během kterého byste zadávali do interního vyhledávání jednotlivé názvy produktů, ale nenašli k nim žádné produktové karty.

A jakým způsobem hledáte produkty, ke kterým existují produktové karty, vy? Využíváte Marketing Miner, nebo máte jiný způsob?

Diskuze k článku

  • Adéla Mrázková

    Zdravím, Ludmilo,

    v jakém režimu Screaming Frog používáte? Bez licence se mi nepodařilo využít funkcionality Costum Search.

    • Liduš Navrátilová

      Dobrý den, Adélo,

      v agentuře máme placenou verzi. Kontrolovala jsem současný ceník Screaming Frogu (https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/pricing/) a máte pravdu, že Custom search zde není pro free verzi dostupný. Omlouvám se za mistifikaci, v článku upravím. Děkuji za upozornění.

      • Adéla Mrázková

        Aha, předpokládala jsem, že to bude verzí programu.

        Je to opravdu škoda, protože je to v tom případě pro většinu lidí nepoužitelné. :-( Tedy v případě, že roční licence na jeden počítač/uživatele vyjde na 149 liber. Nám by se nyní hodila právě jen tato funkcionalita, ostatní funkce příliš nevyužijeme.

        Díky moc za informaci a opravu.

        • Liduš Navrátilová

          Screaming Frog provádí poměrně často aktualizace (https://www.screamingfrog.co.uk/blog/) a občas mění i systém a zařazení funkcí, které nabízí. Můžeme doufat, že při další aktualizaci se nastavení změní :)

          • https://biddingtools.cz/ Adéla Mrázková

            Super, snad přijdou s aktualizací, která nás potěší. :-) Uvidíme, jestli budou v budoucnu některé funkce pro uživatele ve free verzi zpřístupňovat nebo spíše ořezávat.

  • Vítězslav Jersák

    Ahoj Lidko,
    neexistuje náhodou způsob, jak vynutit přiřazení k dané produktové kartě, abych nemusel čekat, až a jestli vůbec mi produkt heureka přiřadí?

    • Liduš Navrátilová

      Ahoj Víťo, o takovém způsobu nevím, ale pokud by o někom někdo věděl, tak budu moc ráda, když se o něj podělí i se mnou :)

  • Michal Flídr

    Zdravím, v Marketing Mineru lze použít podobný způsob? Dokážete mne trošku navést jak na postup v MM? Jinak pecka návod. Díky.

    • Liduš Navrátilová

      Ahoj Michale,

      v Marketing Mineru je speciální miner, který se jmenuje Product miner. Do tohoto nástroje máš možnost nahrát buď přímo feed, nebo názvy produktů. Po zvolení srovnávače zboží získáš report, ve kterém je kromě ostatních sloupců také sloupec Status.
      Jedna z hodnot tohoto sloupce je Product card – Eshop not found. To jsou produkty, které pravděpodobně nejsou spárovány, ale existuje k nim produktová karta.
      Pokročilejší metody pro práci s Product Minerem jsem popsala tady – http://robertnemec.com/product-miner-analyza-dat-heureka/.

  • Vlastimír

    Ahoj Liduš,

    super článek, díky za něj. Jen mi moc není jasno v tagu PRODUCTNAME a PRODUCT.

    PRODUCT musí obsahovat celý PRODUCTNAME nebo jen jeho část?

    Mám jeden příklad, může odejít ve feedu:
    PRODUCT: Batoh s uchycením na sedlovku FREEPACK SPORT
    PRODUCTNAME: Rixen and Kaul FREEPACK SPORT