Příručka marketéra: SEO jako multiobor

Článků o SEO na rok 2018 vychází v tuto dobu víc než dost, tedy nemá cenu psát něco, co už jste nejspíš stejně četli stokrát. Já bych vám dnes rád přiblížil naopak něco stálejšího, nad čím jste nejspíš ještě nepřemýšleli, a to o současné pozici SEO a nezbytnému přístupu k němu jako k multioboru.

SEO je podobor, dnes již obřího oboru online marketingu, a jako takový tedy stojí vedle dalších podoborů, jako jsou PPC, copywriting, analytika, UX, grafika a jistě by se našlo ještě spoustu jiných.  Tyto oblasti digitálního marketingu však nejsou vzájemnými rivaly, naopak musí být v co nejsilnější synergii, přes to nejede vlak. To naučte sebe, naučte to své zaměstnance, své specialisty, svou agenturu.

Optimalizace pro vyhledávače už dávno není záležitost IT oddělení. Kvalifikovaný SEO specialista by dnes měl už mít přehled o sousedních oborech a alespoň základní přesahy do nich, a to nejen z digitálu. Ale i přes tyto schopnosti není v silách jednotlivce (a není to ani žádoucí), aby plně dokázal obstarat všechny podpůrné složky, které ke kvalitní práci potřebuje. A proto mu na pomoc právě mohou přijít „parťáci“ z oboru.

Pojďme si tedy říct, kteří a jak mohou pomoci, a pro lepší představu zasadím jejich role do fotbalového prostředí.

SEO a Copy

Copywriter je pro SEO spoluhráč, kolega, je to jeho tvůrce hry. Dodejte mu jako SEO specialista kvalitní zadání, a bude pro vás tvořit hru na míru, ale naučte ho vaši hru a budete v lize mistrů tak rychle, že se tomu budete sami divit. SEO a Copywriting je neodlučitelná dvojka a nezřídka budou suplovat roli jeden druhého, a to je správně. SEO vymyslí příběh, Copy dodá knihu. Dbejte na to, aby se tihle dva měli rádi a rozuměli navzájem své práci.

SEO a PPC

Tajný hráč nasazený v soupeřově týmu, to je pro SEO kolega z PPC. Ten vám dodá informace, které jinde neseženete. Jaké přesné vyhledávací dotazy uživatele přivádí na web? Kdo je opravdová konkurence, se kterou soupeříme o pozice? Kde je nízké CTR při vysokých hodnotách zobrazení? A proč tomu tak je? Co na uživatele funguje lépe? A to jsou jen některé základní otázky, které vám pomůže PPC zodpovědět. Je to vaše tajná zbraň. Pokud vám někdy v rámci SEO dojdou vlastní triky, stavte se u PPC, mají jich celý arzenál.

SEO a Webová analytika

Webový analytik je váš trenér, váš taktik. Z každého zápasu vytáhne to nejdůležitější. Před každým novým zápasem vás na něj připraví a po každém zápase vás z něj poučí. Ať už potřebujete rozklíčovat příčiny nižšího výkonu, nebo neobvyklých situací, objevit slabá místa, která jako hráči prostě nevidíte, něco seskupit, označit, nebo jen pravidelně reportovat, je to váš trenér, váš webový analytik, který k tomu má vždy co říct.

SEO a Grafika

Jako fotbalista potřebujete nejen umět dobře zahrát, ale také skvěle vypadat. Grafik pro SEO zastupuje dvě role. Grafik je pro SEO, jako je pro fotbalistu reklamka, která tvoří vizuál dresů a týmového erbu. A pak také fitness trenér, který mu pomůže se skvěle cítit a ještě lépe vypadat. Aby měl zájem o vaši hru i někdo jiný než zapálený fanoušek fotbalu, je nutné jej zaujmout nejdříve něčím nablýskaným. Grafik vám dodá nejen obrázky nebo fotky, ale při správném zadání také atraktivní infografiky, diagramy a další vizuální pomůcky, které podpoří a rozzáří váš SEO obsah.

SEO a UX

SEO a UX jsou zdánlivě vzdálené obory, ve srovnání s výše zmíněnými, ale nejsou si natolik vzdálené, jak se může zdát. Ačkoliv je jednoznačně více případů, kde může čerpat UX ze SEO než naopak, je zde pár důležitých UX specializací i pro SEO. UX je pro SEO fotbalový skaut. Nikdo vás totiž nenaučí tvořit lepší persony než UX specialista. A pokud si myslíte, že SEO persony nepotřebujete, mýlíte se. Persony jsou jedním z nejuniverzálnějších nástrojů napříč celým spektrem marketingu a jeho oborů a SEO na nich rozhodně má co stavět. Vzhledem k tomu, k jak hodnotným informacím má kvalitní UX tým přístup a jaké informace může získat, lze z něj mimo persony ještě dostat například podklady, které lze zpracovat do podoby témat pro content marketing.

SEO multiobor

Pokud chcete dělat SEO moderně a kvalitně, jsou spolupráce s výše zmíněnými obory nutné. Osobně mám zkušenosti se vším, co jsem zde popsal. Jistě se navíc dají objevit i další možnosti a informace, které z těchto oborů lze použít pro SEO. Proto jsem rád, že máme kolegy ze všech sousedních týmů v kanceláři pár kroků od stolu a můžeme vše testovat a zkoušet prakticky v reálném čase.

Diskuze k článku