Příručka marketéra: Proč právě e-mailing – 12 faktů a tipů

emails not dead

Tempo inovací v digitálním marketingu je v posledních letech ohromné. Každá společnost si uvědomuje, že online komunikace je prostě nezbytná, zároveň má ale na výběr z mnoha zavedených nebo nových nástrojů marketingové komunikace.

Proto si kladou otázky – jaké nové kanály existují? Kolik mám do jednotlivých kanálů investovat? Který z nich je nejefektivnější pro získání nových zákazníků a příjmů? I po příchodu nových technologií e-mailing stále zůstává součástí marketingové komunikace mnoha společností.

1. E-mail marketing se dlouhodobě drží na předních pozicích v míře návratnosti investic.

Graf srovnání návratnosti investic jednotlivých kanálů marketingové komunikace

Graf srovnání návrtatnosti investic jednotlivých kanálů marketingové komunikace

Proč je e-mailing důležitou součástí digitální strategie?

E-mailing funguje již mnoho let a jeho využívání stále přináší skvělé výsledky. Dle výzkumu VentureBeat $1 investovaný do e-mailingu přinese v průměru $38 zpět. Jen z této statistiky vyplývá, že e-mail marketing je jedním z efektivních nástrojů marketingové komunikace. V čem spočívá jeho skutečná síla?

2. E-mailovou adresu vlastní téměř každý

Velmi často jsou publikovány statistiky o počtu účtů na sociálních sítích. Méně často slýcháme o počtu e-mailových schránek. Přitom e-mailovou schránku vlastní téměř každý aktivní uživatel na internetu. A není divu.

E-mailovou adresu využíváme denně, a dokonce jich míváme několik. Potřebujeme ji v zaměstnání, k nákupům, k registracím nebo třeba k založení účtu na sociální síti. Jen v rámci služby Seznam.cz e-mail existuje v tuto chvíli něco kolem 21 milionů schránek, z nichž je 8 milionů aktivně využívaných. A toto číslo stále roste. Na Seznamu si denně založí novou schránku 12 tisíc uživatelů.

Počet schránek u seznam.cz

 

3. E-mail jako médium pro obchodní sdělení

Mezi e-mailovou schránkou a sociálními sítěmi uživatelé vnímají značný rozdíl, a to především v očekávaném obsahu. Třeba na Facebook lidé přicházejí především proto, aby sdíleli aktuální informace a fotografie se svými přáteli a rodinou. Je to tedy jistá forma komunikace mezi lidmi, kteří se navzájem znají. Naproti tomu e-mail je více formální druh komunikace. Na e-mail uživatelům přicházejí např. důležité informace po objednání produktu v e-shopu. Není tedy nic divného, pokud e-mailová komunikace mezi obchodníkem a zákazníkem následně pokračuje formou nabídky dalšího zboží.

Studie ukazují, že 72 % lidí raději dostává reklamní obsah prostřednictvím e-mailu, oproti 17 % lidí, kteří dávají přednost sociálním médiím.

Graf preferovaných médií pro obchodní sdělení

Graf preferovaných médií pro obchodní sdělení

4. Vaše sdělení se dostane k uživateli

Mezi další výhody patří doručitelnost sdělení. V rámci e-mailové komunikace máte téměř 100% jistotu, že se e-mail dostane přímo do schránky odběratelů, až na výjimky neexistujících adres. Zavedení schránky “promo akce” na Gmailu a od roku 2015 schránky “hromadné” také Seznamu přineslo obavy z poklesu míry otevření reklamních sdělení. Nedávné statistiky Seznamu však vykazují poměrně pozitivní výsledky. Z celkového počtu 10 milionů otevřených e-mailů denně tvoří až 4,5 milionů e-mailů hromadná pošta.

Infografika s čísly ze seznam.cz

Infografika s čísly ze seznam.cz

5. Souhlasná komunikace

Při online propagaci vaší značky, třeba pomocí bannerové reklamy, nepotřebujete mít od uživatele souhlas. Bohatě stačí, že uživatel vyhledával určitý obsah na Googlu nebo navštívil vaši webovou stránku. Naproti tomu e-mailová komunikace je ošetřena zákonem, který ukládá povinnost mít od každého uživatele přímý souhlas se zasíláním obchodního sdělení. Vašim kontaktům tedy zasíláte obsah, o který skutečně projevili zájem. Každý odběratel má navíc možnost se kdykoli odhlásit.

6. Budujete vztah se zákazníkem

Při správně nastavené e-mailingové strategii jste neustále v přímém kontaktu se zákazníkem od jeho první registrace až po komunikaci s loajálním zákazníkem. S příchodem nových technologií jste schopni reagovat na aktuální potřeby každého jednotlivého uživatele a posílat tak přesně zacílené e-maily. Právě tyto inteligentní personalizovné a automatické kampaně dávají e-mailingu přidanou hodnotu.

Personalizovaný a nepersonalizovaný e-mail

Emaily s personalizovaným předmětem mají o 26 % větší pravděpodobnost otevření.

Co mám od e-mailového nástroje očekávat?

7. Spolehlivá doručitelnost

Základem je ověřit, zda nemá vybraný nástroj problémy s doručitelností. V tomto ohledu je výhodnější vybrat jeden z českých nástrojů, které se zaměřují na doručitelnost na české servery, jako je seznam.cz nebo centrum.cz. Tyto nástroje jsou s těmito freemailovými schránkami v úzkém kontaktu a dokáží tak operativně řešit případné problémy s doručitelností. Dle statistik e-mailingového nástroje Ecomail.cz zaujímá Seznam.cz 50% podíl ze všech schránek v České Republice. 20 % schránek pak tvoří Gmail.

Graf podíl e-mail schránek v ČR

Graf podíl e-mail schránek v ČR

Každý nástroj by vám měl také poskytnout možnost ověřit odesílací doménu pomocí DKIM a SPF záznamu.

8. Hledejte chytré funkce

U většiny řešení naleznete v základu podobné funkce. Především pro e-shopy je však důležité, aby nástroj nabízel také pokročilejší funkce, které umožní realizovat skutečně inteligentní e-mail marketing. Bez chytrých segmentů, automatických kampaní a sledování chování uživatele na webu se dnes e-shop prakticky neobejde.

„E-mail marketing se v poslední době výrazně mění. Především e-shopy si začínají uvědomovat, že zasílání newsletterů plošně přestává fungovat a je potřeba zcela měnit e-mail marketingové strategie. Poptávka po inteligentních personalizovaných a automatických kampaních neustále roste,“ říká Jakub Stupka ze společnosti Ecomail.cz.

Bonusem u některých řešení může být také možnost využívat další kanály v rámci jednoho nástroje, jako je snadná integrace s Facebookem nebo tvorba SMS kampaní.

Co potřebuji, abych mohl začít s e-mailingem?

9. Vybrat správný nástroj

Většina řešení nabízí založení účtu zdarma s možností otestovat veškeré funkce, takže než si některou službu předplatíte, budete vědět, do čeho jdete.

10. Vlastní databázi kontaktů

Jedním z nejdůležitějších kritérií, které je potřeba splňovat, je kvalitní databáze kontaktů. Dle české legislativy je potřeba mít od všech odběratelů přímý souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Bohužel existují společnosti, které nabízí cílenou, aktuální a čistou databázi většinou potvrzenou double-opt in za poměrně slušnou cenu. Nenechte se však napálit. Po čase využívání takové databáze zjistíte, že váš e-mailing má velmi špatné výsledky. Tyto databáze jsou nekvalitní, zejména proto, že:

  • stejný seznam kontaktů kromě vás vlastní další stovky společností,
  • kontakty vám nedaly souhlas se zasíláním obchodního sdělení a vůbec vás neznají,
  • se jedná o špatně cílený seznam kontaktů,
  • seznam kontaktů je zřejmě neaktuální.

11. Nahlásit se na úřad pro ochranu osobních údajů

Registrační povinnost je upravena § 16 zákona č. 101/2000 Sb., podle něhož se oznamovací povinnost nepřímo vztahuje také na ty, kteří pracují kromě jiných osobních údajů také s e-mailovými adresami. Více informací naleznete v tomto článku.

12. Vlastní odesílací doménu

Hromadný e-mail by měl být vždy odeslán ze soukromé domény, např. info@mojefirma.cz. Pro co nejbezpečnější doručitelnost se také doporučuje doménu ověřit pomocí nastavení SPF a DKIM záznamu.

Diskuze k článku