Příručka marketéra: Na Facebooku není konec doby CTWčkové aneb stále existuje cesta

26. 7. 2017 nastal na Facebooku chaos. Při sdílení odkazů na Timeline zmizela možnost měnit spodní text i obrázek. Nadále se popisky URL načítají z meta tagů stránky a pokud nevyužijete carousel, ani obrázek si už nezměníte. Cílem Facebooku je, aby lidé na News Feedu měli informace, které je zajímají. Snahou tedy je omezit dezinformační a „clickbaitové“ příspěvky, které mají nulovou informační hodnotu.

„Neděláme to proto, abychom vybírali, o jakých tématech by si měl svět číst, ale děláme to proto, abychom propojovali lidi příběhy, které jim přijdou nejvíce smysluplné.“

–Facebook: Improving the Integrity of News Feed: Principles for Publishers

Spolu s úpravou algoritmu řazení příspěvků v News Feedu Facebook přišel i s razantní změnou sdílení odkazů na webové stránky. Od zrušení možnosti úpravy metadat linků si slibují snížení zavádějících a dezinformačních příspěvků na Facebooku. Mnoho stránek totiž zneužívalo této možnosti a vytvářelo falešné příspěvky vedoucí na zcela jiné stránky.

Pro spoustu agentur a stránek toto může být velký problém. Shánět IT podporu, aby změnila meta tagy při postování každého CTW (Click to website / Prokliky na web), protože se vám tam zase něco nezdá, je… nereálné. A publikovat s nedokonalým copy? Nelze!

Ale nevrhejte se ještě z mostů, protože stále existují cesty, jak vytvořit příspěvek podle vašich představ. První způsob, který zde představíme, je ten, jenž může využít každý, kdo využívá Business Manager, a je vcelku jednoduchý.

Úprava přes Business Manager

Přejděte do Power Editoru nebo Ads Manageru a v proklikové kampani vytvořte post k obrazu svému (zde můžete vše upravit). Post můžete vytvořit i v neaktivní kampani.

Po schválení vytvořené reklamy přejděte v Business Manageru do sekce „Příspěvky stránky“ (Page posts) a zde pod volbou „Reklamní příspěvky“ (Ads Posts) uvidíte vámi vytvořený post. Označte vytoužený post a nahoře pod rozklikávacím menu „Akce“ naleznete možnost „Zveřejnit“ (viz screen). A je to!

A rázem máte upravené plnohodnotné CTW. Můžete ho propagovat a pracovat s ním stejně jako dříve. Výhodou formátu CTW na Timeline oproti shadow postu je zejména to, že reakce uživatelů z více adsetů se shromažďují u tohoto jediného postu a nejsou rozděleny.

Je to sice delší a zato horší cesta, ale naštěstí vede k upravenému CTW postu, který je nedílnou součástí každé FB stránky.

Pokud se bojíte, že by s tímto postupem mohl mít Facebook problém – nebojte. Ověřovali jsme tento způsob zveřejnění CTW a je uveden i v oficiální zprávě o změnách CTW k 26. 7.

Facebook tento postup povoluje, protože tímto způsobem projde příspěvek přes schválení jako každá reklama a Facebook má tedy větší kontrolu nad tím, zda text a obrázek odpovídá cílovému odkazu. Facebook ale zároveň uvádí, že toto je jen dočasné řešení do doby, než zanalyzují dopady těchto změn. Doufejme tedy, že v budoucnu bude zveřejňování upravených CTW opět jednodušší.

Úprava přes Link Ownership

Další možností, jak upravit CTW, pokud odkazujete na svůj web, je „Link Ownership“. Jednoduše řečeno si spárujete vlastní web s Facebook stránkou a poté můžete upravovat odkazy na váš web jako dříve. Problémem ale je, že tato možnost není otevřena pro všechny Facebookové stránky.

Facebook nejdříve otevřel Link Ownership pro stránky zveřejňující vlastní obsah (zpravodajské weby apod.). Pokud si myslíte, že i váš web by měl mít přístup k této funkci, máte se obrátit na FB support (nejlépe svého partnerského managera u FB).

A jak vypadá Link Ownership v praxi? Celková implementace je velice jednoduchá. Stačí vložit krátký kus kódu do vašeho webu a vše je hotové (viz screen níže).

Existují i další způsoby upravování CTW. Například lze využít Link Preview Editor, kde si vše nastavíte. Problémem ale je, že zde musíte dodržet některá pravidla pro Facebookové příspěvky. Nejdůležitější je, že musíte být vlastníkem webu a nesmíte takto upravovat odkazy na weby třetích stran.

Uvidíme, jak se v budoucnu bude Facebooku dařit bojovat s nešvarem zavádějících zpráv a clickbaitů na nerelevantní weby. Doufejme, že přijde s šikovným řešením a upravování našich milovaných CTW bude zase jednoduché jako dřív.

Diskuze k článku