Příručka marketéra: Naučte se psát zajímavé firemní newslettery krok za krokem

Podělit se s klienty o novinky, zlepšit jejich vztah k vaší firmě a třeba je i nalákat k nákupu nových produktů. To je hlavní poslání firemních newsletterů. Jenže k tomu, aby byly opravdu úspěšné, nestačí jen mít nový nebo zlevněný produkt. Proto jsme připravili seznam 10 kroků, které vás dovedou k zajímavým newsletterům.

Krok č. 1: Ujasněte si obsah

Ještě než se pustíte do psaní a plánování newsletterů, musíte mít jasno, co chcete odběratelům nabízet. Budou to nové produkty? Informace o trendech? Případové studie? Nebo třeba všechno dohromady?

Stanovte si proto předem, jaké informace čtenářům nabídnete a kolik jich v každém e-mailu bude. Ať vědí, co čekat.

Příklad: Dokážete zákazníkům každý měsíc nabídnout zajímavý produkt, návod i případovou studii? Rozdělte e-mail do tří sekcí a do každé připravte upoutávku na daný text.

manu

Takto strukturované e-maily využívá společnost ManuTea. Zákazníci tak dobře vědí, že je na úvod čekají aktuální slevy a poté přijdou novinky a návody.

Krok č. 2: Promyslete vhodnou frekvenci

Pokud vám bude někdo posílat newslettery třikrát denně, asi ho pošlete mezi spamy. A když vám napíše jednou za půl roku, tak na něj zase zapomenete. Myslete na to při promýšlení frekvence svých newsletterů. Nesmí chodit ani příliš často, ani příliš málo.

Zásadní je, abyste v e-mailu měli co říct. Pokud si tedy nejste jistí, že budete mít dost novinek, zvolte raději delší interval.

Příklad: Přidáváte každý týden nový článek na blog? Pak můžete posílat newsletter jednou týdně. Častěji ale raději ne. Ideální přitom je, když posíláte alespoň jeden newsletter měsíčně.

Krok č. 3: Nesnažte se za každou cenu prodávat

Firemní newsletter není primárně prodejní nástroj. Proto zapomeňte na neustálou prezentaci svých výrobků a PR superlativa typu “úžasný výkon” nebo “unikátní design”. To čtenáře firemního newsletteru nezajímá.

Lepší je jednoduše představit nový produkt, ukázat jeho výhody a nechat čtenáře, aby si podrobnosti prostudoval na vašem webu.

Příklad: Představte si, že do vašeho e-shopu dorazila nová motorová pila. Nepište, že se:
“Chlubí brutálním výkonem, super ergonomickým designem a obří palivovou nádrží.”
Lepší je napsat že:
“Má 50cm lištu a výkon 3,5 kW, díky kterému si poradí i s houževnatým dřevem. A přestože váží jen 6 kg, díky třičtvrtělitrové nádrži dokáže na jedno “tankování” zpracovat až 8m3 dřeva.”

armed

Přínosné popisky můžou vypadat například tak, jako ty v newsletteru Armed.cz. Jen si dejte pozor, abyste vedle sebe neměli podobné produkty s naprosto totožným popisem.

Krok č. 4: Vylaďte předmět

Předmět je zásadní nejen u firemních newsletterů. Právě on často rozhoduje o tom, jestli si klient e-mail otevře. Proto musí být pro čtenáře zajímavý. Ukažte v něm například některou z novinek a/nebo použijte čísla.

Předmět může být také lehce záhadný – jen to nesmíte přehnat, abyste neskončili mezi spamy.

Příklad: Kvalitnější doostřování + 3 další novinky, které vám usnadní práci s fotkami.

lovemusic

Buďte kreativní. Předmět můžete doplnit jednoduchým obrázkem nebo si v něm zarýmovat. A pokud se vám opravdu povede, můžete ho využít i v headlinu. Podobně jako LoveMusic. Jen si dejte pozor na využití externích obrázků :).

Krok č. 5: Hrajte si s odesílatelem

Jistě, můžete newsletter odeslat čistě pod hlavičkou své firmy nebo marketingového oddělení. Ale pokud chcete, aby víc zaujal, pošlete ho jménem konkrétního zaměstnance. Na čtenáře bude působit osobněji.

Anebo si vymyslete úplně nového odesílatele. Nikdy ale nezapomínejte uvést také jméno firmy.

Příklad: Rychlý posel | Správná firma s.r.o.

myfood

Vtipnou adresu odesílatele využívá u svých povedených e-mailů i síť obchodů s potravinami My Food market.

Krok č. 6: Nezapomeňte na úvodní větu

Jakmile čtenář v e-mailovém klientu najede myší na předmět, uvidí za ním také úvodní větu. Proto se pokuste i s její pomocí zákazníka nalákat k otevření newsletteru. Stačí ji napsat tím nejdrobnějším písmem – aby v těle e-mailu nijak nerušila.

Důležitý je zejména začátek úvodní věty. Čtenáři se zobrazí, i když to trochu přepísknete s délkou předmětu. Proto mu věnujte obzvláštní pozornost.

Příklad: Zjistěte i vy, kdy se vám vyplatí přechod na nový systém a zda není lepší počkat.

oa

Text úvodní věty můžete napsat i stejnou barvou, v jaké je pozadí e-mailu (jako to děláme v Obsahové agentuře). V takovém případě ji sice zákazník v náhledu e-mailu vidí hned za předmětem, po otevření zprávy je ale “neviditelná” a tudíž nijak neruší.

Krok č. 7: Zaujměte headlinem

Zapomeňte na oslovení čtenáře. To u newsletteru stejně nikdo nečeká. Důležitější je správný headline. Na rozdíl od oslovení dokáže zaujmout a přitáhnout k přečtení celého newsletteru. Proto si s ním klidně vyhrajte podobně jako s předmětem.

Příklad: Daňové přiznání za 2 minuty? Ukážeme vám, jak na to.

Krok č. 8: Dejte pozor na grafiku

Newsletter musí čtenáře zaujmout nejen obsahem, ale také vzhledem. Zároveň myslete na to, že řada e-mailových klientů běžně nezobrazuje externí obrázky a že si lidé e-maily stále častěji otvírají v chytrých telefonech či tabletech. Vybírejte proto šablonu, která bude nejen hezká, ale také responzivní a obejde se bez externích obrázků

Nakonec do ní přidejte třeba své logo a kontakty. Ať čtenář ví, kam se obrátit.

Příklad: Podívejte se na ukázky e-mailů ManuTea a Obsahové agentury. Oba využívají šablony, které nepotřebují externí obrázky.

Krok č. 9: Žádné dlouhé texty

Newsletter musí být vzdušný, aby čtenáře neodrazoval nekonečným zástupem písmen. Proto ho nezapomeňte dostatečně strukturovat. Zároveň buďte struční – ať už chcete ukázat nový produkt nebo upozornit na oslavu narozenin, snažte se vejít do pár vět.

Delší text si nechte třeba na blog a z newsletteru na něj odkažte.

Příklad: Jen 3 kroky a 10 minut práce. Tak snadno si postavíte vlastní kompostér. Podívejte se na náš blog a zjistíte, jak na to.

kulina

S naprostým minimem textu si vystačí newsletter e-shopu Kulina.cz, který staví hlavně na krásných fotografiích.

Krok č. 10: Komunikujte přirozeně

Obecně platí, že firemní newslettery nesmí být suché a nudné. Naopak mají být svěží, odlehčené a čtivé. Nezapomeňte ale, že v první řadě musí být veškerá firemní komunikace konzistentní.

Pokud tedy vtípky do vašeho slovníku nepatří, buďte s nimi v newsletteru opravdu, ale opravdu opatrní.

Příklad: Tramtadadá! Je to tady! Máme pro vás novinku, na kterou jste se tak těšili. Že nevíte jakou? Tak schválně: zvládne za vás přijímat i odesílat platby a ještě je spáruje s fakturami. Už víte?

Diskuze k článku