Příručka marketéra: Jak tvořit obsah, který prodává

Obsahový neboli content marketing je důležitou součástí marketingu. Jeho cílem je zaujmout lidi, potenciální zákazníky, a získávat si jejich pozornost pravidelně. Můžete jím oslovovat své zákazníky, fanoušky, příznivce vaší značky, ale hlavně se snažíte nalákat nové lidi, kteří s vám ještě nepřišli do kontaktu. Jak na to? 

To bych vám chtěla ukázat na konkrétním příkladu slevového portálu Pepa.cz. Pro zajímavost – blog tohoto webu se na jeho celkovém obratu podílí čtyřmi procenty a přivádí především nové uživatele.

Všichni (i vyhledávače) máme rádi originální a hodnotný obsah. Většinou potřebujeme pomoc nebo hledáme informaci. Často nám pomůže přidaná fotka, video i podrobný popisek. Více informací nám často pomůže se rozhodnout a taky díky tomu získáváme bližší vztah k dané značce, službě či obchodu.

Než začnete tvořit obsah, připravte se

Udělejte si čas a odpovězte nejdřív na tyto otázky:

  • Pro koho bude obsah určený? O jaký obsah je v cílové skupině zájem?

Jiné popisy a články tvoříte pro náctileté a jiné pro muže středního věku.

  • Co má být cílem? Chceme pobavit, inspirovat nebo vzdělávat?

A nebo od všeho trochu? Jednou nabídněte recept či návod, podruhé přineste nápady. Všechno však přizpůsobte zájmu. Ptejte se, zkoušejte a sledujte, jaký druh obsahu funguje nejlépe. U nás dáváme na konec článků e-mail, na který nám lidi můžou psát své vlastní zkušenosti nebo své nápady.

  • Bude mít uživatel/ zákazník motivaci pravidelně tento obsah sledovat?

To je velmi těžký úkol. Internet je totiž v současnosti plný článků na všelijaká témata. Musíte být jiní, lepší, dávat kvalitnější informace. Zamyslete se nad tím, co uživatele zaujme.

  • Budete schopni vyhodnotit, zda tento obsah má přínos a je pro lidi zajímavý?

Pečlivě sledujte a vyhodnocujte data z Google Analytics a ze sociálních sítí, okamžitě zjistíte, kolik lidí na článek kliklo, jak dlouho u něj strávili, kam pokračovali, kolikrát článek sdíleli.

  • Jste schopni s vytvářeným obsahem pracovat na více místech? Na webu, sociálních sítích, v reklamních systémech?

My používáme psanou formu, někdy i fotky nebo videa. Obsah pak propojujeme s našimi nabídkami – vše, co vytváříme, tak směřujeme na e-shop. Nedává nám smysl vytvářet něco, co nějak nesouvisí s naší činností.

  • Jak často chcete (jste schopní) tvořit?

Obsah by měl být pravidelný, zapřemýšlejte proto nad vašimi časovými možnostmi. Není nic horšího, než když se objeví článek jednou za půl roku. U nás se na článcích domlouváme předem – je nás víc, každý má jiné nápady, takže lehce pokryjeme víc témat, o kterých psát.

Jaký obsah vytváříme v Pepa.cz?

Kromě standardních věcí jakou jsou dobře napsané nabídky a reklamní inzeráty, věnujeme velkou pozornost našemu blogu, Instagramu a YouTube kanálu.

Na blogu přinášíme čtenářům nejen rady, tipy, inspiraci a recenze, ale taky občas pohled do života naší firmy. I to zákazníky hodně zajímá, zvědavost je přirozená.

Jak měříme?

K měření využíváme Google Analytics a Hotjar. Na Google Analytics sledujeme zejména odkud lidi chodí, co je zdrojem návštěvnosti. Také nás zajímá, jak pak díky blogu nakupují, jak moc času na blogu tráví i kolik procent článku si přečtou.

Díky službě Hotjar sledujeme chování návštěvníků na našem blogu – na co klikají nebo jak pohybují myší na stránce.

Jak často publikujeme a kde?

Jednou za dva až tři dny se objeví fotky na Instagramu. Hodně opět záleží na obsahu, který máme k dispozici. Opět zde platí, abyste byli pravidelní. Je lepší dát jednu fotku týdně, než deset fotek za sebou a pak měsíc nic. Připravte si tedy fotky klidně do zásoby a publikujte je v rozumných intervalech.

Na YouTube máme 2 pracovníky, kteří videa připravují. Snažíme se tvořit taková videa, která můžeme použít pro více našich komunikačních kanálů – dáváme videa na YouTube, do konkrétních nabídek, na blog, na Facebook.

Na blog přispíváme zhruba 2x týdně. Nikdy bychom neřekli, že budeme mít stále co psát. Ale blog už píšeme téměř 2 roky a témata pořád jsou :-)

Co se vše dá s obsahem dělat

Vše, co vytváříme, se snažíme využívat na více kanálech zároveň. Pokud posíláme v e-mailingu dovolenou v Jeseníkách, přidáme i článek s tipy na výlet v Jeseníkách.

content-marketing

Když zrovna inzerujeme na Skliku hotel ve středních Čechách, opět napíšeme na blog tipy pro tuto oblast. Navíc doporučujeme mít na Googlu také recenze, vypadá to věrohodně a lidé na dobře hodnocené nabídky spíše kliknou.

content-marketing2

Pár tipů na závěr

  • Ve firmě fungujte týmově – ať zbytečně nenarušujete plynulost publikování.
  • Udělejte si myšlenkovou mapu, snadno tak přijdete na nová témata.
  • Inspirujte se třeba i u zahraniční konkurence.

Nebojte se zkoušet, experimentovat a zjišťovat, co vaše zákazníky zajímá, buďte odvážní :-)

Diskuze k článku