Příručka marketéra: Jak připravit e-shop na last minute (před)vánoční (s)hon?

nakupy

Sílící předvánoční šílenství se neodehrává pouze ve strkanicích mezi regály, ale také mezi řádky internetových obchodů. Jak vymáčknout z Vánoc maximum na poslední chvíli a jak co nejlépe připravit e-shop na vánoční nákupy nejen z hlediska SEO? Připravili jsme v Inizio sedm rad, z nichž některé využijete třeba příští rok, některé uvítají opozdilci, kteří kampaně teprve připravují, a některé vám pomohou nastavit kampaně, které neběží ideálně.

1. Připravte si malé Vánoce již v létě

Pokud se začínáte zamýšlet nad vánočními tríčky a strategiemi až při čtení tohoto článku, je už dost pozdě. Trochu smutná pravda a zároveň rada číslo 1 zní: „Chystejte se na vánoční e-shopové období již od léta.“ Vánoce jsou opravdu super zátěžové období na nejvyšší příčce, kdy si vanilkový rohlíček můžete v klidu vychutnat opravdu až na Štědrý den. Přichystat se na ně znamená komplexně přizpůsobit všechny online marketingové kanály, počínaje návrhy vánočních bannerů na PPC kampaně, přes kontrolu a zásobování vánočního sortimentu, až po vyladění online podpory do nejmenšího puntíku. Už to vidíte? Již v červenci bylo pozdě.

prclanek_vanoce2

2. PPC na Vánoce hlavně spusťte včas

Rekordní předvánoční prodeje notně podpoříte vhodnou optimalizací PPC kampaní. Během Vánoc využívá PPC kampaní mnohem více inzerentů, což znamená i zvýšení nákladů na prokliky. Včasným zapnutím vánočních PPC kampaní získáte alespoň malý náskok před konkurencí funící vám za krkem. Na spuštění kampaní byste měli myslet nejlépe do konce října. V průběhu listopadu již většina konkurenčních PPC kampaní běží, ale nezoufejte. I teď je co revidovat a nad čím přemýšlet.

V první řadě projděte vaše stávající a již běžící kampaně a prozkoumejte, zda-li zde není prostor k rozšíření klíčových slov pojících se s Vánocemi. Posléze je na místě připravit již speciální sezónní sestavy a reklamní inzeráty. I v tomto případě se doporučuje klást důraz na tzv. longtailové vánoční výrazy (tedy hodně konkrétní, ale málo vyhledávaná spojení). Ty obecné bude obzvláště náročné o Vánocích smysluplně ukočírovat a je potřeba je více hlídat. Co lze na bannerech promovat? Zajímavým nápadem může být například odpočet dnů dopravy zdarma.

prclanek_vanoce

3. Poraďte zákazníkům vánoční tipy a trendy v články na blogu

Určitě jste již slyšeli, že články typu „5 tipů na vánoční dárky“ už leckoho omrzí a není to právě průlomová SEO strategie. Ne tak o Vánocích, kdy lidé zoufale hledají tipy na vánoční dárky pro svého tatínka. Dědečka. Strýce. Babičku. Pro maminku a sestru ne, tam se vybírá většinou snadno, že. Ale krize se může nenápadně vkrást i na předem jasné jistoty. Nenápadně tak můžete už během října, kdy v regálech supermarketů již září vánoční kolekce, na stránkách vašeho blogu, magazínu či aktualit přidávat tematické příspěvky mířené na vánoční svátky. Rady zákazníkům, co vybrat k Vánocům, ale také jak se připravit na Silvestra, kam se vydat na dovolenou na Vánoce 2016 či inspirovat je trendy Vánoc 2016. Ano, správně, všechno to jsou klíčová slova spojená s Vánoci 2016, které lze vhodně zpracovat do článku.

prclanek_vanoce1

Vánoce jsou také především příběhy. Nezaměřujte váš podnikatelský čenich pouze na slevy či dopravu zdarma. Na chvíli se zastavte a položte si otázku, co byste si přáli, nebo se zeptejte vašich kolegů v kanceláři. O své přání se můžete podělit pak se zákazníky na Facebooku. A uvidíte ty reakce.

4. Nešetřete (před)vánočními newslettery

Vánoční (nejen) online marketing nabízí opravdu velký prostor pro realizaci vašich skrytých odvážných snů a představ, které jste se doteď báli zrealizovat. Jedním z nich jsou newslettery, kterými ideálně představíte vánoční sortiment, novinky pro Vánoce 2016 či právě tipy na vánoční dárky. Zapomeňte na tradiční zeleno-červeno-bílou barvu Vánoc a „vymazlete“ vánoční newsletter do neobvyklé vánoční grafiky. Šetřete se soby a Santa Clausy a naopak si vyhrajte s detaily.

Co se povedlo:

  • S nápaditou vánoční kampaní a originálním ztvárněním vesměs jednoduchého nápadu na popularizaci „měkkých dárků“ přišel minulý rok e-shop s oblečením Zoot.cz.
prclanek_jak-pripravit-eshop-na-vanoce_zoot

zdroj: Zoot.cz

  • Značka cukrovinek KitKat využila ve vánoční kampani v roce 2007 svůj tradiční slogan, kterým pobídla i Santu Clause, aby si dal po Vánocích pauzu. A dal si KitKat, s grafikou, která nepotřebuje vysvětlit. (Even Santa needs a break. Have a break. Have a KitKat.)
prclanek_jak-pripravit-eshop-na-vanoce_kitkat

zdroj: Kitkat.com

Co se nepovedlo:

  • Nejednotná grafika, laciné provedení a fotografie stažené z volně dostupných úložišť? Tato vánoční grafika e-shopu Aktin.cz je prototyp vánočního klišé.
prclanek_jak-pripravit-eshop-na-vanoce-aktin

zdroj: Atkin.cz

V samotném newsletteru je také dobré zmínit další vánoční akce, třeba dopravu zdarma či cokoliv jiného, co je o Vánocích jinak a zákazníci by o tom měli vědět. Newsletter je užitečné rozesílat častěji, než jste zvyklí. 90 % lidí má Vánoce v oblibě. A těch zbývajících 10 % musíte zkrátka přesvědčit. Pro někoho mohou být newslettery stále jediný komunikační kanál se zákazníky.

5. Nadělujte sami a zákazníci vám nadělí

Maličkost přibalená ke zboží rozeslanému s vánočním sortiment dokáže opravdu zázraky. Dovolí Vám váš rozpočet vyhradit náklady na drobné dárky přibalené k nákupu? Zvažte to! Osobní vzkaz, perníček, CD s koledami, voňavou dekoraci – nic nezahřeje člověka zadluženého vánočními nákupy tak, jako když něco dostane zadarmo. A ještě s láskou. Pokud jste pravý e-shopista, vážíte si totiž každého vánočního zákazníka.

6. Online podpora a logistika bez chybičky

Online podpora si každý rok nejspíše žádá příplatky za nadstandardní vánoční stres. A je v právu, jindy obvyklé dotazy zákazníků se o vánocích mění na boj: „Nedá jeden, dá druhý.“ Pokud využíváte online podpory, musí být maximálně připravená sloužit vánoční strategii. Každý rodič chce mít například stresu navzdory vysněný dárek pro svého potomka včas připravený. Nezřídka se ale stane nějaký malér, jako se to stalo jednomu americkému zákazníkovi Amazonu, za kterého balík s PlayStatio 3 za bezmála 500 dolarů převzala sousedka, posléze jej položila do společné místnosti. A balík zmizel. Zoufalý rodič se posléze s malou nadějí obrátil na podporu a vysvětlil svoji situaci. Amazon stihl zaslat do Vánoc náhradu bez nároku na zaplacení. Inu, sny o Vánocích nemusí plnit jen Santa Claus (nebo Ježíšek). Stejně důležité je ověřit si funkčnost logistiky a dopravy sortimentu a vyladit případné nedostatky. Zákazník si objednal produkt, který jste právě vyprodali? Ukázka krizové vánoční komunikace.

7. Myslete na Vánoce 2017

Čas vánoční ale není pouze Štědrý den (tedy ne pro obyčejné smrtelníky, majitelé e-shopů to mají nastavené jinak, jak avizováno výše), ale také advent či třeba 5. prosinec a příchod čerta a Mikuláše. Zároveň je dobré myslet na druhou fázi kampaní v lednu. Přes Vánoce, už tedy s vanilkovým rohlíčkem v ruce, si zhodnoťte, kudy Vám mohly utéct možné konverze, jak si poradíte s novoročním prodejem či případnými vratkami co optimalizovat pro příští rok.

Poučte se z letošních Vánoc, udržte si náskok a začněte pracovat na těch příštích. Jak na to? Poradí příručka První krok k lepším PPC kampaním.

Diskuze k článku