Příručka marketéra: Instagram jako nástroj pro akvizici nových zákazníků

Instagram jako nástroj, který dokáže generovat nové leady, zákazníky nebo tržby? Buzzword, nebo pravda? Mnozí marketéři ho vidí pouze jako nástroj budování brandu a na generování zisku a tržeb používají Facebook. Já a moji klienti to vidíme jinak. Instagram nám reálně přivádí zákazníky a v mnohých kampaních dokonce funguje lépe než Facebook. Jen to chce držet se několika pravidel, která by měla každá Instagram kampaň splňovat.

Nejsou Instagram nebo Facebook kampaně, ale pouze Facegram kampaně

Potkávám se s tím dnes a denně. Mnozí inzerenti chtějí buď řešit jedno, nebo druhé. V dnešní době, kdy je klíčové propojování jednotlivých kanálu, je oddělovat výkonnostní kampaně na Facebooku a Instagramu holý nesmysl. Kombinaci těchto kanálů jsem začat nazývat Facegram (zabere to méně místa než Facebook + Instagram). Bylo by čiré šílenství, nevzít si z obou sociálních sítí to nejlepší. Navíc když vezmeme v potaz, že se výkonnostní reklama na obou sítích spravuje přes jeden reklamní systém (Facebook Ads).

Obrázek 1: Zvítězí ten, kdo se naučí obě sociální sítě vhodně propojovat

Ti chytří kampaně propojují. Pokud navíc vezmeme v potaz framework SEE-THINK-DO-CARE, je více než zřejmé, že propojení obou sítí dává logicky smysl. Vždy záleží na typu produktu nebo služby, ale pokud se budeme bavit o fázích SEE-THINK, tak je role Instagramu obrovská. Myslete na to při tvorbě obsahu.

Zvítězí ti, kteří dokážou svůj produkt kreativně umístit do reálného prostředí mezi reálné uživatele. Své místo si Instagram najde i ve fázi DO, a to především v kombinaci s remarketingovými publiky.

Útočte na emoci, ne na racionálno

Právě na Instagramu platí více než kde jinde marketingové pořekadlo „Vložte do reklamního sdělení emoci“. Instagram je pouze o emoci. To je ten důvod, proč obyčejné fotky zachycující moment fungují lépe než managementem několikrát schválený reklamní vizuál. Lidé si na Instagram nechodí pro informaci, ale pro inspiraci.

Myslete na to při tvorbě každého reklamního sdělení, které chcete na Instagramu použít. Dnes již každý marketér ví, že dříve hojně používána věta „Na Facebook nechodí lidé nakupovat, ale pouze se bavit“ je holý nesmysl. Stejně tomu je i u Instagramu.

Instagram neslouží pouze pro podporu značky, ale i pro přímé prodeje a akvizice nových zákazníků. Jen musíte vědět, jak na to. Musíte se oprostit od standardů používaných na Facebooku a zvolit styl komunikace, který je zaměřen právě na emoci.

Obrázek 2: Tento obsah na Instagram patří

Vaším úkolem na Instagramu je zaujmout a předat emoci. Další informace o produktu nebo službě distribuujte pomocí remarketingu prostřednictvím ostatních reklamních kanálů (Facebook). Propojujte Instagram a Facebook. Na Instagramu zákazníka svým produktem inspirujte, na Facebooku mu pak podejte hmotné informace.

Přizpůsobte formát reklamy

Snad nejčastější chybou je, že mnozí inzerenti využívájí Instagramu pouze jako dalšího reklamního umístění pro Facebook reklamu. Ano, oficiální rada Facebooku směrem k inzerentům je nechat zapnutou funkci automatického umístění, nicméně ti edukovanější marketéři vědí, že komunikační sdělení na Facebooku a Instagramu by mělo být diametrálně odlišné.

Jak jsem již předeslal v předešlém odstavci, mělo by klást důraz na emoci a nikoliv na racionální argumenty, jak tomu může být na Facebooku.

Obrázek 3: Reklamní bannery a vizuály nemají na Instagramu co dělat

Stejné je to i s formátem obrázku v inzerátu. Zatímco při tvorbě reklamy na Facebooku je ideální obdélník, tak na Instagramu vládne čtverec (nyní máte možnost úpravy formátu přimo ve Správci reklam). To samé platí u videí. Moje interní A/B testování mi navíc ukazuje, že většinou fungují texty, které obsahují hastagy, jež na Instagram neodmyslitelně patří.

Ve článku zmiňuji 3 nejzásadnější chyby. Kompletní seznam chyb, které neustále aktualizuji naleznete v průvodci Instagram reklamou.

Líbil se vám článek? Jaké máte s Instagram reklamou zkušenosti vy? Pište do komentářů!

Diskuze k článku

  • Petr Docktor Mareš

    Michale, prosim pro koho je ta reklama na INSTA dole vlevo (polonahá slečna)? Co to je za emoci, kterou to má vzbuzovat a jaký prodejní zaměr to sleduje – když to dle vás na INSTA patří? Děkuji za info. Petr