Příručka marketéra: Automatizace marketingu pro SaaS

Hlavní stránka Mauticu

Opakující se úkony je potřeba automatizovat a ušetřit tak čas, který bývá tou nejdražší komoditou. Marketingovou automatizací a personalizací lze také zvýšit kvalitu interakce se zájemci o náš produkt či službu, a tím zlepšit povědomí o značce a samozřejmě i tržby.

Marketingová automatizace už není doménou jen 500 nejbohatších společností. Tento rok byla vydána open source platforma Mautic, která umožní využívat principy marketingové automatizace komukoli.

“64 % firem by chtělo zlepšit personalizaci, automatizaci a segmentaci.” (Pardot)

Pro ukázku nasazení Mauticu je použit projekt Calculoid.com, což je SaaS (Software as a Service) pro vytváření interaktivních kalkulaček.

Instalace Mauticu

Mautic je možné stáhnout z mautic.org/download. Pokud jste někdy instalovali CMS, jako je WordPress, je instalace hodně podobná. Přesunete soubory a složky na server, otevřete v prohlížeči URL, na kterou jste soubory nahráli, a postupujete dle kroků instalace. Při instalaci je potřeba nastavit připojení k databázi, založit admin účet pro přístup do administrace a nastavit odesílání e-mailů.

Mautic instalace: Nastavení přístupu k databázi

Mautic instalace: Nastavení přístupu k databázi

Rychlejší a pohodlnější je využít služby hostovaného Mauticu na mautic.com. Není třeba nic instalovat ani nastavovat.

Hlavní stránka Mauticu

Hlavní stránka Mauticu

Monitorování anonymních návštěvníků

Mautic potřebuje pro svou činnost data o návštěvnících, aby mohl vykonávat procesy nastavené na akce návštěvníků. Jedině tak může Mautic doručit tu pravou informaci správnému návštěvníkovi ve správný čas.

Mautic dokáže k tomuto účelu poskytnout tzv. Landing Page. To znamená stránku, na které dokáže monitorovat návštěvy uživatelů, odkud přišli a jak dlouho na stránce zůstali. Hlavní výhodou Landing Pages ale vidím hlavně v A/B testování, protože tuto možnost mnoho systémů na správu obsahu neumožňuje.

V případě Calculoidu Landing Pages nevyužíváme, protože Calculoid je javascriptová aplikace a marketéři pracují na webu, kde je použita Joomla, se kterou jsou zvyklí pracovat z předchozích projektů.

V případě CMS Joomla poskytuje komunita kolem Mauticu plugin, který za nás řeší nejen monitorování, ale zjednodušuje i vkládání formulářů. V Calculoidu jsme zajistili monitoring vložením tzv. Tracking Pixelu do zdrojového kódu aplikace. Jaké další CMS mají plugin a jak nastavit Tracking Pixel najdete v dokumentaci.

Identifikace návštěvníků

Abychom mohli návštěvníky oslovit, potřebuje Mautic znát jejich identitu. Ve většině případů půjde o e-mailovou adresu, protože e-mail marketing je v porovnání například se sociálními médii stále nejúčinnější.

“91 % návštěvníků kontroluje e-mail denně.” (Limitus)

“73 % marketérů věří, že e-mail je základem jejich byznysu.” (Pardot)

Hostovaná verze Mauticu umí automatizovat komunikaci také přes Twitter a integrace pro další sociální sítě jsou ve vývoji. Stejně tak i komunikace přes SMS a klasickou poštu. V testování je integrace pro iBeacon. Pokud se svými zákazníky komunikujete také offline, můžete jejich nacionále zadávat ručně. Je možné zadávat i poznámky, takže Mautic poslouží i jako jednoduché CRM.

Detail Mautic Leadu: Poznámky

Detail Mautic Leadu: Poznámky

Pro projekt Calculoid používáme pro identifikaci uživatelů kontaktní a newsletter formulář, formulář pro stažení CMS pluginů a přes API jsme si napojili registrační formulář. Níže jsou formuláře detailněji popsané.

Kontaktní formulář

Pro kontaktní formulář, stejně jako formulář pro newsletter subscription, používáme přímo Mautic formuláře, které se načítají do webu Calculoidu s pomocí výše zmíněného pluginu do CMS Joomla.

Tyto formuláře jsou uživatelé zvyklí vyplňovat a odesílat sami od sebe. Mautic si díky tomu spojí všechny akce, které uživatel dosud udělal (a v budoucnu udělá) s informacemi v odeslaném formuláři.

Vytvoření formuláře v Mauticu zabere jen několik minut.

Mautic Forms: Editace polí formuláře

Mautic Forms: Editace polí formuláře

 

Mautic Forms: Nastavení akcí formuláře - odeslání emailu

Mautic Forms: Nastavení akcí formuláře – odeslání e-mailu

 

Calculoid - Kontakty: 2 formuláře vložené z Mauticu

Calculoid – Kontakty: 2 formuláře vložené z Mauticu

 

Formulář pro stažení pluginu

Calculoid nabízí zdarma ke stažení pluginy do CMS systémů. Tedy ne úplně zdarma – výměnou za e-mailovou adresu. Zase jde o Mautic formulář, který má mimo jiné nastavenou akci pro stažení pluginu. Zároveň si takové uživatele segmentujeme do seznamů, takže víme, kolik uživatelů používá jaké CMS.

Mautic Assets: Detail pluginu pro stažení

Mautic Assets: Detail pluginu pro stažení

Registrace do Calculoid aplikace

Na registrační formulář je napojena specifická funkcionalita, kterou za nás Mautic nevykoná. Využili jsme tedy Mautic API. K dispozici je také PHP knihovna, která práci s Mautic API usnadňuje. Při každé registraci se do Mauticu pošlou nacionále uživatele Calculoidu.

Automatizace: Nastavení kampaně

Když už víme, jak návštěvníky monitorovat, identifikovat a segmentovat, můžeme konečně přejít k slibované personalizaci a automatizaci. Mautic dovoluje nastavit kampaně, což je sled akcí návštěvníka a Mauticu.

Mautic: Nastavení kampaně

Mautic: Nastavení kampaně

Na obrázku je vidět kampaň, jejímž zdrojem jsou registrovaní uživatelé Calculoidu. To znamená, že kdykoli přibyde nový uživatel do seznamu “Calculoid users”, kam ho vkládá registrační formulář, aplikují se na něj akce kampaně.

Levá polovina grafu je e-mailová kampaň, která se spustí pro každého nově registrovaného uživatele. První e-mail obsahuje 3 tipy, jak Calculoid používat efektivně. Pokud uživatel e-mail otevře, obdrží za 2 dny e-mail o placených funkcích Calculoidu s odkazem na přehled placených plánů.

Pravá polovina se vztahuje na objednávkový formulář. Je jedno, jestli na něj uživatel přijde z e-mailové kampaně nebo jinak. Pokud uživatel vyplní objednávkový formulář, Mautic dostane všechna data a může s nimi dále pracovat. Uživatel také bude přidán do seznamu “Zákazník”, abychom mohli zákazníky případně oslovovat hromadně.

Ať se stane cokoli, a registrovaný uživatel se nestane zákazníkem po 30 dnech od registrace, dostane e-mail s rekapitulací výhod, které má platící zákazník.

Bodovací systém

Mautic má bodovací systém. Každou uživatelskou akci můžete obodovat určitou hodnotou. Hodnota může být i záporná. Ukázka bodování je vidět v obrázku kampaně. Výhodou bodování je, že si můžete leady v Mauticu seřadit dle bodů a tak mít přehled o nejaktivnějších leadech. Mautic také umožňuje nastavit akce při dosažení určité hladiny bodů, například odeslání leadu do CRM, protože už je pravděpodobně připravený pro tým obchodníků.

Personalizace: E-maily

Už jsem popsal, jak doručit e-mail správnému uživateli v ten pravý čas na základě jeho akcí. To je podstatná část personalizace. Text v e-mailu může být ale také automaticky upraven pro každého uživatele.

 

Mautic Emails: Email builder

Mautic Emails: Email builder

Na obrázku výše je ukázka prvního e-mailu z kampaně, který uživatel dostane po registraci. Text **First Name** se automaticky před odesláním nahradí za jméno uživatele. Pokud jméno Mautic nezná, lze ho nahradit univerzálním oslovením.

Takto se může do e-mailu vložit jakékoli pole z profilu uživatele i z jakéhokoli formuláře, který uživatel vyplnil. V pravém sloupci je například vidět možnost vložit “Contact Form Message”, takže můžeme uživateli zaslat rekapitulaci jeho zprávy z kontaktního formuláře.

Mautic nabízí A/B testování také pro e-maily, takže můžeme posílat několik verzí tohoto e-mailu a na základě statistických dat e-mail vylepšovat. Také vidíme, kolik uživatelů kliklo na konkrétní odkaz v e-mailu.

Závěrem

Rád bych zveřejnil, o kolik procent se zvýšil počet platících zákazníků díky nasazení Mauticu. Taková data ale ještě nemáme. Mautic nasazujeme postupně. Věříme ale, že marketingová automatizace a personalizace je cesta správným směrem.

Diskuze k článku

  • Samuel Hornek

    Díky za pěkný inspirativní článek,
    zajímalo by mě v čem vidíte výhody oproti kombinaci klasických nástrojů (př. Adwords+GA+email soft). Pokud si nastavím v GA události a cíle a pošlu si informaci do pole nástroje pro emailing získám pravděpodobně úplně stejné výsledky, automatické oslovení tam je také, remarketing se mi také spustí na základě údajů z GA.
    je to tak?

    • Výhod je tam několik. Napadají mě:
      – Kampaně mohou mít víc úrovní do hlobubky i do šířky. Mohou být větvené (pokud otevře email, udělej to, pokud ne, počkej týden a udělej ono).
      – Mautic má databázi všech leadů a všech jejích akcí. GA je dost anonymní nástroj.
      – Je zde možnost integrace se systémy 3. stran (CRM, datové uložiště, sociální sítě, …)
      – Mautic je možné nainstalovat na vlastní server, takže svá data opravdu vlastníte a máte nad nimi kontrolu.

      Adwords ani remarketing se Mautic nesnaží nahradit.