Příručka marketéra: 7 tipů, jak psát úspěšný firemní blog

Že jsou firemní blogy dávno mrtvé? A to se vám snaží namluvit kdo? Pokud chcete opravdu nastartovat svůj obsahový marketing, bude právě blogování tou správnou volbou. Jak psát blog tak, aby se neplnil balastem, ale přinášel vašim zákazníkům užitečné informace a díky tomu vám pomáhal dosáhnout vašich cílů? Na to se podíváme v tomto článku.

Ještě předtím po vás budu chtít, abyste si uvědomili, proč by měla vaše firma vlastně blogovat. Je vašim cílem přivést na web více zákazníků? Chcete získat nové leady? Nebo budovat komunitu kolem své značky? Stanovte si cíle, díky kterým dokážete určit, jestli vám blog přináší opravdu to, co potřebujete. Máte je? Výborně, pak se můžeme vrhnout na konkrétní tipy.

Tip č. 1: Čtěte!

Určitě sami pravidelně navštěvujete několik oborových blogů, které vám přináší zajímavý obsah. Ještě než začnete psát svůj blog, projděte si je a zkuste si odpovědět na následující otázky:

  • Proč se na tento blog vracím?
  • Líbí se mi styl jazyka, kterým na mě mluví?
  • K jakým krokům po přečtení článku mě blog vyzývá? A dělám je?
  • Je na blogu prostor k diskuzi? Účastním se jí?
  • Vracím se na blog sám, nebo mě jeho autor láká k přečtení nového článku přes sociální média či newsletterem?

Pokud pochopíte, jak blog funguje z vašeho pohledu jako čtenáře, dokážete to využít i při psaní vlastního blogu. Jak si povíme dál, právě obsah zaměřený na potřeby čtenáře je gró všeho a přináší s sebou mnohem větší pravděpodobnost úspěchu.

curata

Příkladem blogu, na který se rád vracím a který sloužil jako inspirace i pro náš firemní blog, je obsahové království firmy Curata, která vyvíjí software pro content manažery. Curata na to šla od lesa a svůj blog přetvořila v Content Marketing Forum, online magazín přinášející pravidelnou dávku zajímavých a praktických informací ze světa obsahového marketingu.

Tip č. 2: Zaměřte se na své zákazníky, ne na obchod

Abyste si byli jistí, že budete blog zásobovat obsahem, který vaše zákazníky opravdu zajímá, musíte je poznat hlouběji. Nebojte se mluvit přímo s nimi, nebo alespoň s vašimi partnery či obchodníky, kteří s klienty nejčastěji přichází do osobního kontaktu. Zjistěte, co je trápí, a přetvořte to v témata pro blog. Budete si tak jistí, že máte zajímavý a přesně cílený obsah, který si najde své publikum. Pomůže nejen vašim stávajícím zákazníkům a zvýší jejich loajalitu, ale zároveň přiláká zákazníky nové.

Na základě dotazování mezi zákazníky můžete vytvořit persony. Měly by být tak detailní, jak jen to je možné (více o nich např. v jiném článku z Příručky marketéra). Kromě dotazování vám v tom pomohou také data získaná z analytiky vašeho webu a ze sociálních sítí. Persony byste pak měli využívat vždy, když budete připravovat plán témat článků na blog, i při samotném psaní.

kentico devnet

Například v naší firmě máme kromě „korporátního“ blogu ještě specializovaný blog „Kentico Devnet“, kde se snažíme obsahem pomoci přímo partnerům a developerům, kteří pracují s naším softwarem. Kromě podrobných návodů a článků s praktickými tipy jim pro inspiraci pravidelně přinášíme také vybrané případové studie s řešením konkrétních problémů.

Tip č. 3: Pište o tom, v čem máte zkušenosti

Spíše než na teorii se v článcích zaměřte na praktické rady. Ale dejte pozor, aby byly opravdu vyzkoušené v praxi. Svým čtenářům tak poskytnete opravdu cenný obsah, o kterém víte, že funguje a který mohou sami využít. A když bude stejný postup fungovat i jim, budou se na váš blog v budoucnu rádi vracet.

Navíc, pokud máte v něčem dostatek zkušeností, dokážete si své názory mnohem snadněji obhájit v případné diskuzi se čtenáři (a s trolly).

datart

Vymýšlet si a lhát ať už na blogu, nebo na sociálních sítích se nevyplácí. Můžete si být jistí, že se to tak jako tak provalí a zákazníci vám to dají pěkně „vyžrat“. Nezapomeňte – i nevinná lež je pořád lež.

Tip č. 4: Pište poutavé články

Mít správné téma pro článek je polovina úspěchu. Tou druhou je ho pak zajímavě napsat. Samozřejmě je to částečně umění a částečně věda, psaní prostě musíte mít v krvi. I tak ale existuje několik osvědčených pravidel, jak napsat článek tak, aby ho čtenáři dočetli až do konce.

My na našem blogu používáme následující pravidla:

  • Článek by neměl být příliš dlouhý, ani stručný. Ideální rozpětí je někde mezi 1500 až 2500 znaky.
  • Nadpis (titulek) by měl obsahovat zmínku o konkrétní potřebě nebo problému, který čtenáři řeší. Zároveň by měl být v souladu s obsahem článku. Nechcete přece čtenáře nalákat na zajímavou věc a potom psát o něčem úplně jiném.
  • V úvodním odstavci (tzv. perexu) problém nakousněte, ale neprozraďte hned jeho řešení. Využijete tak tzv. efekt Zeigarnikové, podle kterého si lidský mozek v paměti uchovává spíše nedokončené úkoly, než ty co už má úspěšně za sebou. V podstatě tak v čtenáři vyvoláte potřebu číst článek dál.
kentico blog 1

Příkladem může být článek na našem blogu. V titulku dáváme jasně najevo, čeho se bude článek týkat, v úvodním odstavci to blíže specifikujeme, ale čtenáři hned nepřinášíme řešení.

  • těle textu popište řešení problému, který jste nastínili v úvodu. Čím praktičtěji a konkrétněji, tím lépe.
  • V závěru nezapomeňte své čtenáře vyzvat k akci. Větami typu „Stalo se vám to samé? Jak jste situaci řešili vy?“ nebo „Souhlasíte s naším článkem? Co byste doporučili?“ se snažte čtenáře zapojit do diskuze.
kentico blog 2

V našem článku na závěr pokládáme několik dotazů a vybízíme čtenáře k diskuzi.

Tip č. 5: Ať to nějak vypadá

Pokud budete mít vyšperkovaný text, ale nedáte mu pěkný kabátek, hrozí, že se v něm čtenáři ztratí a z blogu utečou. Měli byste si dát proto záležet na formátování, používat spíše kratší odstavce a oddělovat je podnadpisy, aby se čtenář v textu dobře orientoval.

Ideální je článek doplnit obrázkem. Máte šikovného grafika? Nechte ho pro články pravidelně vytvářet ilustrace s jednotným stylem. Pokud se vám nechce do tvorby vlastních obrázků investovat, i ve free fotobankách najdete dostatečné množství použitelných fotek.

curata 2

Čistý design, přehledné formátování a oživení barvami. Jak to má vypadat, ukazuje například již dříve zmíněný blog Curata.

Tip č. 6: Dostaňte to k lidem!

Máte skvělý obsah, ale nikdo ho nečte? Dejte o něm vědět stávajícím zákazníkům prostřednictvím sociálních sítí a newsletteru. Dostatečně si vyhrajte také se SEO parametry článku – pak z něj můžete po čase získat velmi zajímavou návštěvnost z vyhledávačů. Z hlediska optimalizace byste si měli vyhrát především s titulkem, meta description a nadpisy. Nezapomeňte ale klíčová slova zapracovat taky do url adresy článku a do popisů fotografií, které do něj vložíte. Optimalizaci pomůžete také, když v článku odkážete na své další blog posty. Pokud se vám podaří vytvořit obsah, který budou vaši zákazníci a fanoušci sdílet, máte vyhráno. Měli byste jim k tomu ale maximálně pomoci. Na blog a ke každému článku přidejte buttony pro sdílení na sociálních sítích tak, aby bylo šíření článku pro čtenáře maximálně jednoduché a intuitivní.

Nezapomeňte připojit také výzvu k přihlášení se k odběru newsletteru a odkazy na vaše profily na sociálních sítích. Pokud se budou čtenářům články líbit, můžete si tímto způsobem postupně budovat přirozené publikum pro další obsah.

Vyhraďte si ale také rozpočet na placené promování článků, abyste pro svůj blog získali nové čtenáře a pro své produkty nové potenciální zákazníky.

kentico blog 3

Na našem blogu se mohou čtenáři k odběru novinek přihlásit hned při vstupu na blog. Stejnou možnost jim ale nabízíme i na konci každého článku. Pro snadné sdílení je při čtení článku „pronásledují“ floatující sociální ikony.

Tip č. 7: Měřte a vyhodnocujte

Sledujte, jaký typ článků a jaká témata mají u vašich čtenářů největší úspěch. Na ty se pak v budoucnu zaměřte. Pomohou vám v tom třeba Google Analytics a pak aplikace pro měření engagementu u jednotlivých článků. My pro jejich měření používáme nástroj TrackMaven.

Co ale měřit?

Pro posouzení celkové úspěšnosti blogu budete nejspíš sledovat tyto ukazatele:

  • Počet návštěv blogu za měsíc
  • Počet vracejících se návštěvníků
  • Průměrný čas, který návštěvník na blogu stráví
  • Průměrný počet článků, které si na blogu přečte při jedné návštěvě

Pokud budete chtít měřit úspěšnost konkrétního článku, pak to bude:

  • Počet návštěv konkrétního blog postu
  • Čas, který člověk čtením blog postu stráví (a jestli tedy hned neodejde)
  • Engagement pro konkrétní článek na sociálních sítích – počet lajků a sdílení na Facebooku, Twitteru nebo LinkedIn

Aby vaše obsahová strategie dávala smysl, měřte také to, jak váš blog přispívá k prodejům. Tím hlavním měřítkem úspěchu by mělo být, kolik lidí, kteří na váš web přišli přes blog, u vás nakoupilo nebo poslalo poptávku. Stejný ukazatel pozorujte u konkrétních článků. Díky tomu zjistíte, která témata a typy článků vašim prodejům pomáhají nejvíce.

A co vy?

Budu rád, když se i vy v diskuzi podělíte s ostatními čtenáři o své zkušenosti, rady a tipy s psaním firemního blogu.

 

Diskuze k článku