Příručka marketéra: 7 rozdílů mezi Google Adwords a Sklik, o kterých možná nevíte

Na poli českého marketingu máme dva velmi silné PPC systémy – Google Adwords a Sklik. Vzhledem k tomu, že se jedná o dvě různé služby, existují mezi nimi rozdíly. Sepsala jsem jich 7. Některé možná znáte, jiné ne. Jaké to jsou?

1. Datum ukončení kampaně

U každé kampaně můžeme v obou systémech nastavit den, kdy se má kampaň automaticky zastavit. Máme-li kampaň, kterou chceme nechat běžet do konce roku, a datum ukončení nastavíme na 31.12., tak v Adwords kampaň poběží vč. tohoto dne, ale v Skliku již tento den kampaň nepoběží. Pro sklikovou kampaň tedy musíme nastavit datum ukončení na 1.1.

ukonceni

2. Modifikovaná volná shoda

Google Adwords zná čtyři shody klíčových slov – volná, volná modifikovaná, frázová a přesná. Sklik ale pracuje pouze se třemi – volná, frázová a přesná. Modifikovaná volná shoda z Adwords odpovídá volné shodě Skliku, ale ve svém zápisu nepoužívá „+“. Z toho vyplývá, že volná shoda, tak jak ji známe z Adwords, v Skliku neexistuje. Je potřeba si na to dát pozor zejména pokud importujete kampaně z Skliku do Adwords pomocí Adwords Editoru. Při opačném importu se o správný převod postará automaticky importní nástroj Skliku.

3. Ochranné známky

V rámci Google Adwords existuje spousta značek, které jsou chráněné a nelze je v inzerátech bez předchozího souhlasu použít (Adidas, iPhone, Eames atd.). V Skliku se ale s tímto problémem setkáváme málokdy, a proto toho využívejte. Dejte si tu práci a v Skliku používejte jinou verzi reklam vč. uvedení značky, která by byla v Adwords zamítnuta. Vaše sklikové reklamy tak budou relevantnější a získají lepší hodnocení kvality.

znamky

4. Odkazy na podstránky

Rozšíření reklamy o odkazy na podstránky existuje jak v Google Adwords, tak v Skliku. Google Adwords můžeme k rozšíření přidat také dvouřádkový popis o 2×35 znacích, který v Sklik neexistuje.

podstranka

5. Velikosti bannerů pro obsahovou síť

V Google Adwords stačí, když máme k dispozici bannery ve 3 rozměrech (728×90, 160×600, 300×250) a systém si tyto bannery umí upravit a používat i na reklamních plochách o jiných rozměrech.

Skliku bohužel tyto automatické úpravy rozměrů neumí a měli bychom pro něj tvořit bannery o všech rozměrech, které podporuje, abychom obsáhli co největší počet možných reklamních ploch. V současné době Sklik pracuje s 16 rozměry grafických reklam.

6. Dynamický retargeting

Dynamický retargeting funguje u obou systémů na zcela odlišném principu. Pro Google Adwords musíme upravit remarketingový kód a doplnit ho o dynamické proměnné, které určují, jaké produkty uživatel na webu navštívil. Pro Sklik není potřeba dělat změny v kódu, umí to totiž automaticky rozpoznat na základě URL adresy produktu. Aby to však fungovalo, je potřeba zajistit, aby URL adresy produktů ve feedu pro Zboží.cz odpovídaly reálným URL adresám na webu.

Dalším rozdílem je, že u Google Adwords si reklamy pro dynamický retargeting tvoříme sami. Rozhodujeme o designu, barvách a reklamním textu. U Skliku toto rovněž odpadá, systém si reklamy tvoří automaticky sám. Podmínkou je, aby firma měla existující účet na Firmy.cz s vloženým logem pro dynamický retargeting. Sklik toto logo pak využívá ve svých reklamách.

logo_retarget

7. Přiřazování konverzí

Sklik připisuje konverzi ke dni, kdy byla uskutečněna, zatímco Google Adwords ji připisuje ke dni prokliku, tedy zpětně. Proto často můžeme vidět rozdílný počet konverzí za předchozí měsíc, když se na dané období podíváme na začátku nového měsíce nebo v jeho polovině (počet konverzí bude pravděpodobně větší).

Napadají vás další rozdíly? Podělte se s nimi níže v diskuzi.

Diskuze k článku

  • Denisa Raudová

    Prima článek. Díky za něj. :-)
    Akorát bod 4 – odkazy na podstránky – v Skliku lze přidávat i na úrovni reklamní sestavy taky. Buď importem nebo přímo v rozhraní na úrovni sestavy.

    • Tak já koukám a stydím se… děkuji Deniso… když jsem tento „rozdíl“ kdysi objevila, tak jsem na úrovni sestavy hledala textový odkaz tak, jak je to na úrovni kampaně a nenašla jsem ho. Díky tomuto zjištění jsem předělávala několik struktur kampaní :-/ V záložkách jsem si toho nevšimla :( Každopádně děkuji za komentář. Člověk se pořád učí ;)

      • Denisa Raudová

        Hani, není proč se stydět. Jak říkáš… Pořád se něco učíme. :)

  • David Velechovský

    Ahoj, ještě upřesnění – podmínkou pro DRTG v Skliku není logo pro Dynamický retargeting, ale stačí i běžné logo 140×140 v jpg. Logo pro DRTG je ale samozřejmě vhodnější a pokud je k dispozici, systém zobrazí vždy jej.

  • Matej Vigaš

    Ešte pripojím ďalšie rozdiely:
    – v skliku ide nastaviť celkový budget na kampaň, Adwords túto možnosť nemá
    – do skliku je potrebné nahrať ako kľúčové slová i preklepy (je ale možné, že sa to už zmenilo)
    – čerpanie denného rozpočtu je v prípade Skliku presnejšie, v Adwords je väčší rozptyl
    – história účtu, kampaní, biddingu hrá v Skliku vyššiu rolu ako v prípade Adwords

  • Milan Batík

    Velkým rozdílem je omezení minimálního rozpočtu u Skliku na 30,- Kč / den / kampaň. AdWords žádná omezení rozpočtu na kampaň nemá. Pro mne, jako pro firmu, která chce na Skliku utratit ročně „pouze“ 80.000,- Kč, bylo toto omezení rozpočtu velmi omezující, protože jsem nemohl jemně strukturovat jednotlivé kampaně.