Příručka marketéra: 6 způsobů, jak při tvorbě a distribuci obsahu využít headless CMS

headless-cms-scenarios---tyinternety---header-image@2x

Máte dokonale promyšlenou obsahovou strategii a skvělý tým, který se přípravě textů, grafiky a videí věnuje? S přibývajícími kanály a zařízeními, na kterých si zákazníci content mohou zobrazit, ale i s rozšiřujícím se týmem se náročnost přípravy a distribuce zvyšuje. Ukočírovat nejrůznější formáty a typy obsahu pomáhá tzv. headless CMS (Content Management System).

Tvořit obsah v systému bez hlavy ale zároveň znamená nedělat ho bezhlavě.  Pojďme se podívat, jak headless CMS fungují a jak je můžete při tvorbě a distribuci contentu využít.

Proč CMS ztratilo svou hlavu?

 

Zatímco klasické CMS byly navrženy k tomu, abyste na nich tvořili webové stránky a obsah pro ně, headless CMS se soustředí na tvorbu contentu pro různé komunikační kanály. Od tabletů a chytrých telefonů, přes virtuální realitu, internet věcí až po umělou inteligenci a chatboty. Headless se mu říká proto, že neobsahuje “hlavu”, tedy jádro, které vykresluje webovou stránku jako klasický CMS. Místo toho se soustředí jen na tvorbu obsahu, který pak distribuuje pomocí API (Application Programming Interface) do konkrétních aplikací. Ještě efektivnější je, pokud headless CMS funguje jako cloudové řešení. Díky tomu můžete v rámci celého týmu připravovat obsah pro různá zařízení z jednoho místa.

Způsobů, jak headless CMS v cloudu využít pro content marketing, je celá řada. Ukažme si šest nejpraktičtějších.

#1: Vytvořte si svůj Content hub

Pro střední a velké společnosti a týmy je častou výzvou už samotné řízení tvorby obsahu pro různé komunikační kanály. V mnoha případech existuje specialista nebo tým specialistů na přípravu obsahu pro web, další má pak na starost e-shopy a někdo úplně jiný zase chystá content pro sociální média. Pokud každý z nich pracuje na obsahu pro svůj kanál zvlášť, může to vést k duplikacím a nesrovnalostem. Tak například: Přijdete na web a vidíte, že zde uvedený popis produktu neodpovídá tomu, který najdete v e-shopu nebo v kamenné prodejně.

S tím souvisí i další komplikace. V jediné organizaci se nezřídka vyskytuje hned několik různých systémů a programů, ve kterých se obsah tvoří. To nejen podporuje riziko vzniku zmíněných duplicit, ale také to bývá hodně neefektivní řešení z hlediska nákladů.

Ideální je proto obsah i jeho přípravu sjednotit do jednoho místa, tzv. Content hubu, do kterého budou mít přístup všichni členové týmu. V něm se bude obsah tvořit a postupně hromadit, takže bude headless CMS fungovat jako jeho zdroj pro celou organizaci. Díky tomu, že jsou data umístěna v cloudu, k nim navíc máte kdykoli přístup. Na jednom obsahu tak může v reálném čase současně spolupracovat neomezený počet uživatelů. V CMS vytvořený obsah pak můžete buďto exportovat a nahrát do jiného systému, nebo ho pomocí API rovnou nasadit na web či do aplikace.

 #2: Doručujte obsah do více kanálu z jednoho místa

Headless CMS vám pomocí API rozhraní umožní vytvořený obsah poslat do jakéhokoli komunikačního kanálu:

Stejně tak, jako můžete v rámci headless CMS veškerý obsah tvořit a ukládat, ho z něj pomocí API jednoduše distribuujete do vybraných kanálů. O správné zobrazení contentu na daném zařízení se již postará příslušná aplikace. Pro marketéry to má tu výhodu, že obsah se stejným sdělením v různých formách jednoduše připraví na jednom místě a nemusí  k tomu využívat několik různých nástrojů. Stejně tak je nezatěžuje vývojová část a tvorba kódu. Tu mají na starosti vývojáři, kteří se starají o vývoj aplikací pro jednotlivá zařízení.

#3: Tvořte obsah v cloudu a exportujte ho do jiných systémů

V některých případech nebudete moci pro distribuci obsahu použít přímo API. Vždy záleží na omezení aplikací, do kterých potřebujete content dostat. I tak ale můžete headless CMS využít ke spolupráci v rámci týmu, připravit v něm potřebný obsah a ten poté vyexportovat. Vytvořená data pak nahrajete tam, kam potřebujete.

Hodit se vám to může například v následujících případech:

  • Potřebujete tvořit obsah pro web, který ještě není nakódován. Chybějící obsah je nejčastější příčinou, proč dochází ke zpožděnému spuštění nového webu. Headless CMS tak můžete využít jako Content hub pro přípravu a spolupráci na obsahu pro web, zatímco na jeho nastavení na klasickém CMS pracují programátoři. Ve chvíli, kdy je váš web připraven, obsah jednoduše vyexportujete a nahrajete.
  • Stejně tak můžete vytvořený obsah vyexportovat a nahrát do znalostní databáze, aby byl přístupný všem lidem ve firmě.

#4: Udělejte z klasického CMS zdroj pro multichannel marketing

Pokud se z jakéhokoli důvodu nechcete nebo nemůžete zcela vzdát klasického CMS, dokáže vám headless CMS posloužit jako takový obsahový proxy server. Z webu si content vyexportujete a nahrajete do headless CMS, v něm ho můžete upravovat pro další kanály a přes API ho do nich distribuovat. Díky tomu zkombinujete výhody obou řešení – nepřijdete o oblíbené funkce klasického CMS, ale zároveň si vytvoříte cloudový Content hub, ve kterém můžete tvořit a distribuovat obsah do dalších komunikačních kanálů.

api

#5: Shromážděte obsah na jedno místo a standardizujte ho

Obsah ve firmě najdete v různých aplikacích – od ERP systémů přes klasické CMS až po data uložená u třetích stran. Často v tom bývá zmatek. Headless CMS tak můžete využít k tomu, abyste všechen obsah agregovali a především ho sjednotili do potřebného formátu. Pak s ním můžete dál pracovat a distribuovat ho do vybraných zařízení.

data

#6: Měřte výsledky a optimalizujte obsah

Ačkoli headless CMS vznikl v prvé řadě jako nástroj pro programátory, který jim měl pomoci se vypořádat s novým multikanálovým světem, v nejbližší budoucnosti můžeme očekávat další rozšíření funkcí pro marketéry a obsahové stratégy.

To znamená nejen uživatelsky přívětivé prostředí, ale také nástroje pro měření úspěšnosti obsahu a jeho optimalizaci. Headless CMS marketérům umožní sbírat data o zákaznících a jejich interakcích s obsahem, který pro ně vytvořili, vyhodnocovat ho a optimalizovat. Důležitou roli bude hrát také personalizace contentu, která bude díky získaným informacím přesnější.

Nakonec se v headless CMS spojí dva důležité pohledy – content a kontext. Ke každému obsahu bude mít marketér k dispozici detailní statistiky o jeho výkonu v konkrétním kanálu a na základě něho bude moci upravovat a vylepšovat svou obsahovou strategii.

autorizace

Představili jsme vám šest způsobů, jakými můžete pro tvorbu a distribuci obsahu využít headless CMS. Jak ho připravujete a distribuujete vy? Vyzkoušeli jste už headless řešení? Podělte se s ostatními v komentářích.

Diskuze k článku