Příručka marketéra: 6 tipů pro letní provoz e-shopů

Každý rok je to stejné. S nástupem léta velká část lidí vypíná počítače, schovává mobilní telefony hluboko do kapsy, opouští města a vydává se vstříc nezapomenutelným dobrodružstvím. Do prázdninového režimu se dostávají i e-shopy, právě letní měsíce totiž patří, co se počtu objednávek týče, k těm nejslabším. Proto nabízím šest tipů, jak v kůži e-shopaře přežít léto a i z tohoto „hluchého“ období vytěžit co nejvíc.

1. Předem se na letní sezónu připravte

A to především psychicky. Počet objednávek se někdy sníží opravdu rapidně, v průměru zaznamenávají e-shopy v létě asi o 9 % méně objednávek než po zbytek roku. To může majitele e-shopů – obzvláště ty, kteří mají před sebou první letní sezónu a první podobnou zkušenost – mírně vykolejit. Ale není se čeho obávat, hlavní příčinou je fakt, že většina lidí přepíná do letního režimu a svůj čas využívá k jiným aktivitám, než je nakupování. Zároveň se může zvýšit počet nevyzvednutých objednávek, což může vést k mírnému navýšení nákladů, a to jak primárních (poštovné, balné, doprava), tak sekundárních (čas). Počítejte také s tím, že výkyvy můžete zaznamenat i na druhé straně, u dodavatelů. Včas si zjistěte, jaká bude situace, a v případě potřeby si ještě před prázdninami udělejte zásoby, ať na nové zboží nemusíte čekat až do podzimu.

2. Využije volný čas k optimalizaci webu

Jednou za čas není ani nízká návštěvnost na škodu. Využijte tyto chvíle efektivně a zaměřte se na plnění restů a na úpravy a zdokonalování virtuálního interiéru vašeho obchodu. Zkontrolujte celý e-shop a upravte případné nedostatky. Odstraňte špatně přesměrované či neplatné odkazy a všechny ostatní překážky, které zákazníkům brání v pohodlném nákupu. Aktualizujte texty, opravte chyby a překlepy a v případě potřeby nafoťte kvalitnější fotografie. Projděte si, s jakými dotazy se na vás zákazníci nejčastěji obracejí, a pokuste se procesy nastavit tak, aby měli zákazníci co nejvíce informací a nemuseli se ptát. Nechte si udělat analýzu klíčových slov a ty pak zapracujte do textů v e-shopu, zvýšíte tak přirozenou viditelnost obchodu ve vyhledávačích.

Pokud si pohráváte s myšlenkou, že byste rádi změnili celkový vzhled e-shopu, není lepší chvíle, kdy tak učinit, než právě teď! Je už váš web optimalizovaný i pro mobilní telefony či tablety? Ne? I na to je ideální doba! Shoptet nabízí své grafické šablony optimalizované pro mobilní zařízení již v základu. Aktivovat takovou šablonu je otázkou chviličky a lze tak učinit přímo v administraci webu.

Shoptet_responzivni sablony obchodu

Zároveň můžete přes prázdniny přemýšlet o zdokonalování obchodní strategie. Rozmyslete si, co všechno můžete zlepšit – rozšíření sortimentu, možnosti platby a dopravy, rozšíření doplňkových služeb. Prodáváte-li zboží, kterému opravdu rozumíte, může být součástí vašeho e-shopu blog, online magazín či poradna, kde můžete se svými zákazníky sdílet zkušenosti. A právě v létě si můžete přichystat materiál, na jehož tvorbu byste po zbytek roku nemuseli mít tolik času.

3. Nalákejte zákazníky na sezónní nabídku

I když se lidé snaží být velkou část léta offline, e-mailovou schránku a sociální sítě pravidelně kontrolujeme i na dovolené. Procházení zpráv je však rychlejší než obvykle, a proto je více než kdy jindy důležité zaujmout hned na první pohled. Informujte zákazníky o slevách, výprodejích a o tom, co zrovna „frčí“. Také prostřednictvím newsletterů můžete upozornit na výhodné letní akce – poštovné zdarma na zahradní nábytek, cestovní balení kosmetiky jako dárek k nákupu oblečení či voděodolný obal na fotoaparát ke každému zakoupenému kusu.

Máte-li v e-shopu zboží na jinou než letní sezónu (pneumatiky, vánoční ozdoby, lyže a další zimní sportovní náčiní), stojí za zvážení, zda se vám z byznysového pohledu vedení nějaké kampaně vyplatí. Pokud máte omezený rozpočet a víte, že v jiném ročním období bude vaše kampaň fungovat lépe, dejte si přes léto pauzu a šetřete. Je-li sortiment vašeho obchodu naopak vyloženě „letní“, je ideální chvíle dát o něm lidem vědět.

Pokud máte v obchodě „nesezónní“ produkty, o které je konstantní zájem celoročně (elektronika, knihy, papírenské zboží), zaměřte se na ten druh zboží, kterého se přes léto prodávají nejvíc. Doporučte svým zákazníkům ten nejlepší fotoaparát, díky němuž budou mít nezapomenutelné zážitky napořád nejen v paměti, ale i v rámečku na zdi, nebo GPS navigaci, se kterou se neztratí ani v divočině. Sepište tipy na ideální čtení k vodě nebo na dlouhou cestu vlakem nebo sestavte kolekci cestovních deníků, do kterých si náruživí cestovatelé budou moci zapsat každý okamžik z jejich dobrodružné pouti. Vytvořte originální kampaň a vhodně do ní zakomponujte klíčová slova, jejichž četnost používání se zvyšuje právě v letních měsících (tato slova snadno dohledáte prostřednictvím Google Analytics).

4. Nalaďte se na letní vlnu i vy

Léto je hlavně o odpočinku a relaxaci. Proto sebe ani své zákazníky nezatěžujte zbytečnými informacemi, popusťte uzdu fantazii a bavte se! K tomu vám dopomohou především sociální sítě. Nenuťte lidi číst dlouhé odstavce o ničem, nechte za sebe mluvit fotografie. Ukažte zákazníkům, jak si mohou originálně či vtipně vaše produkty v létě užít nebo jak trávíte horké měsíce vy sami.

Ukazka -Co se u nas deje- Martinus InstagramJPG

Prázdniny jsou také vhodným obdobím pro plánování různých soutěží. Aktivně tak zapojíte své fanoušky a zároveň rozšíříte povědomí o svém obchodu (k tomu je potřeba mít již vytvořenou dostatečnou základnu stávajících fanoušků). Sociální sítě jsou především o emocích, proto na nich stavte i vy. Populární jsou různé fotografické soutěže typu: „Vyfoťte se na nejkrásnějším/ nejoriginálnějším místě s některým z našich produktů, fotku sdílejte na Facebooku či Instagramu a přidejte hashtag. Autoři nejlepších snímků získají slevu na svůj další nákup v našem e-shopu.“

Ukázka soutěže_Martinus Facebook

5. Udělejte si dovolenou, ale nezapomeňte o tom dát vědět

Nejen kamenný, ale i internetový obchod můžete jednoduše zavřít a nastavit si prázdninový režim. V případě e-shopu však zákazníky nezastaví zamčené dveře a může se stát, že budou chtít nakupovat i v době vaší nepřítomnosti. A vy máte dvě možnosti – vedením obchodu a vyřizováním objednávek pověříte někoho jiného, nebo si vezmete volno a objednávky vyřídíte po svém návratu. Spočítejte si, která z variant pro vás bude výhodnější, a tu zvolte.

Pokud se rozhodnete svůj e-shop svěřit do rukou někoho jiného, je potřeba, abyste svému zástupci předali detailní informace o vedení obchodu a zároveň o celkovém konceptu vašeho e-shopu. Především stálí zákazníci jsou velmi citliví i na drobné změny a velmi rychle poznají, že je něco jinak, a to například pouze z tónů a způsobu komunikace.

Funguje-li vás e-shop spíše na bázi rodinného podniku, je pravděpodobně jednodušší udělat si prázdniny a objednávky vyřídit až po návratu. Dejte si však obzvlášť záležet na tom, aby informace, že i vy si jedete užívat letní radovánky, byla dobře vidět. Oznámení s termínem, kdy bude váš e-shop mimo provoz, „připíchněte“ na úvodní stranu e-shopu a zároveň dejte vědět svým zákazníkům skrz různé další kanály – Facebook, Instagram, newsletter. Pokud nemáte aktivovanou funkci automatických e-mailů (které se odesílají zpravidla po přijetí objednávky), učiňte tak a i v něm zmiňte, že jste momentálně offline a že zákazník vybrané zboží obdrží později.

6. Začněte přemýšlet o Vánocích

Čas Vánoc je, co se nakupování týče, nejnáročnější částí roku. V prosinci zaznamenávají e-shopy nárůst objednávek o čtvrtinu, někdy i o třetinu oproti ostatním měsícům, první dárky lidé nakupují ale už v září. Proto je horké léto ideální dobou, kdy se můžete zchladit při přípravě na předvánoční období. Pokud se nejedná o vaši první sezónu, vezměte si k ruce prosincové výsledky z předcházejícího roku a udělejte si podrobnou analýzu. Projděte všechny chyby a problémy, s kterými jste se setkali, a snažte se nachystat preventivní opatření, aby se už neopakovaly. Také máte ideální příležitost začít přemýšlet o marketingové komunikaci a kampaních, kterými budete chtít vánoční prodej podpořit.

Diskuze k článku