Příručka marketéra: 6 tipů, jak psát úspěšné automatické e-maily

mozaika

Při přípravě marketingové kampaně, registraci nového klienta nebo u věrnostních programů. Tam všude vám dokážou automatické e-maily ulehčit práci. A také zvýšit úspěšnost kampaní. Pokud je tedy správně připravíte. A proto vám poradíme, jak na to.

Automatické (nebo také trigger) e-maily se spouštějí samy na základě nějaké akce. Tou je nejen zapojení uživatele do kampaně a jeho další kroky, ale můžou jí být také různé svátky či pravidelné sezónní slevy.

Důležitý je správný software

U přípravy automatických e-mailů se neobejdete bez specializovaného softwaru, jako je například Mailchimp, Act-on, Drip nebo Clipsan, který si poradí i se skloňovaním českých jmen a umožní vám tak e-maily personalizovat. V systému pak naplánujete například:

  • počet a pořadí jednotlivých e-mailů,
  • jejich obsah,
  • situaci, za které je systém odešle
  • i skupiny adresátů.

Software dokáže jednotlivé uživatele mezi skupinami automaticky přesouvat – podle toho, zda a jakou akci provedli. A na vás pak už je jen vše vyhodnocovat a upravovat tak, aby kampaň byla co nejefektivnější.

automation-explore

Poměrně detailní plánování marketingových kampaní nabízí i Mailchimp.

Aby bylo úprav co nejméně, postupujte podle následujících 6 pravidel.

1. Vše správně naplánujte

Promyslete nejen čeho se budou e-maily týkat, jaký je jejich účel nebo kdo je cílová skupina, ale také:

  • jak dlouho kampaň potrvá,
  • jaké budou rozestupy mezi jednotlivými e-maily,
  • jaké situace můžou nastat.

Počítejte, že v kampani může nastat spousta situací. Klient si třeba stáhne trial verzi programu, ale neotevře ji nebo ji ani nenainstaluje. Připravte se proto na všechny možnosti.

Zároveň si spočítejte jaké minimální a maximální množství e-mailů od vás klient v kampani dostane. Jejich frekvenci naplánujte tak, aby ani v nejextrémnějších případech neobtěžovala. A aby žádný zákazník neměl strach, že jste na něj zapomněli.

asana

Pomocí trigger e-mailů můžete zákazníka například naučit správně pracovat se systémem (a později ho třeba přimět k upgradu). Důležité je promyslet, jaké tipy a v jakém pořadí klientovi přinést. A vhodné je také upozornit na to, co mu prozradíte příště – jako to udělala Asana.

2. Promyslete si tvar odesílatele

Nezapomeňte také naplánovat, kdo bude pod e-mailem podepsaný. U marketingových kampaní to může být například zaměstnanec zodpovědný za daný produkt či nabídku, na kterého se můžou zákazníci obracet.

Pokud ale posíláte pouze automatické přání k narozeninám, klidně ho odešlete třeba jako Narozeninový posel.

3. Ukažte uživateli, co ho čeká

Ať už posíláte zákazníkovi přání k narozeninám nebo rozjíždíte kampaň k novému produktu, vždy mu ukažte, co bude dál. Vysvětlete mu, co má udělat. A co se stane poté, když splní pokyny.

Když mu řeknete, jak přesně si slevu vyzvednout, nebo že mu po stažení programu poradíte s jeho používáním, je pravděpodobnější, že klient akci opravdu dokončí. Neztratí se totiž v žádném mezikroku.

Zároveň mu v každém e-mailu nabídněte pomoc. Ať ví, že vás může kdykoliv kontaktovat. Nabídněte mu například:

  • své telefonní číslo,
  • možnost odpovědět na e-mail,
  • kontakt na zákaznickou podporu
  • nebo odkaz na on-line formulář, kde může svůj problém popsat.

A pokud dokážete zaručit rychlou reakci, nebojte se slíbit odpověď třeba do hodiny.

4. Upomínejte, upomínejte, upomínejte

Počítejte s tím, že spousta čtenářů požadovanou akci hned neudělá. Proto se nebojte jim vše připomenout. Upozorněte je, že sleva za pár dní vyprší nebo znovu pošlete odkaz ke stažení. Pokud klient zapomněl, určitě to ocení.

Mimochodem, podle údajů Mailchimpu si vaše e-maily průměrně otevře jen něco přes 20 % příjemců (a v některých odvětvích ještě méně). Proto se opravdu vyplatí důležitá sdělení připomenout.

A když zákazník ani po několika upomínkách nereaguje, zkuste alespoň zjistit, co ho odradilo a požádejte ho o zpětnou vazbu. Buď odpovědí na váš e-mail, nebo vyplněním on-line dotazníku. Získáte cenné informace, které vám pomůžou kampaň výrazně vylepšit.

slevomat_2

Připomenout můžete zákazníkovi i slevu. A klidně několikrát. Po tomto e-mailu od Slevomatu následoval ještě další. Den před koncem nabídky.

5. Nezapomeňte na call-to-action

Pamatujte si, že v každém e-mailu musí být jasné call-to-action. Jinak nemůžete čekat, že zákazník daný krok opravdu udělá.

V jednom e-mailu používejte vždy jedno call-to-action (klidně opakovaně). Pokud totiž čtenáře vybídnete k více krokům, nebude vědět co dřív. A šance, že na některou výzvu opravdu klikne, se tak zmenšují.

6. Hlídejte si styl

Stejně jako u jakýchkoliv jiných firemních e-mailů, také u těch automatických platí, že musí ctít komunikační styl společnosti.

Pokud se zákazníkem komunikujete přátelsky a odlehčeně, ukažte mu to. A jestli u vás není na vtipy příliš místa, šetřete s nimi i v e-mailech. Klient pak ví, co může čekat například na schůzce. A nehrozí mu nepříjemné překvapení.

snimek-obrazovky-2016-11-22-v-9-18-41

Pokud si potrpíte na jednoduchou a přátelskou komunikaci, může váš e-mail vypadat třeba takto. Alza v něm bez zbytečných řečí ukazuje to podstatné. Mimochodem, všimněte si i povedené adresy odesílatele.

A jak jste na tom s automatickými e-maily vy? Pište do komentářů:)

Diskuze k článku