Příručka marketéra: 5 tipů, jak si zjednodušíte přípravu PPC kampaní

Věřím, že lidstvo žene vpřed lenost, a nikoli píle. To lenoši si práci vždy usnadňovali a vymysleli například kolo, nebo si to aspoň myslím… Při správě PPC kampaní se často stává, že děláme některé úkony opakovaně pořád dokola. Jakmile si nějaké opakující se činnosti všimnu, snažím se přijít na to, jak ji co nejvíce automatizovat.

Hrozně rád si občas za někoho jen tak sednu a pozoruji ho při práci s počítačem nebo při správě PPC kampaní. Všechna ta super školení a konference jsou fajn, ale někdy si to zkuste. Jsem prostě workflow voyeur.

Když učím nového PPC specialistu, sedím za ním a pozoruji, jak pracuje. Budete se divit, ale klávesové zkratky ALT+TAB a CTRL+C CTRL+V stále nejsou pro všechny samozřejmostí. Kdykoli sedím za novou PPC nadějí a vidím, že místo CTRL+C kliká pravou myší, buším pěstí do stolu.

Přikládám tedy pár tipů, jak si usnadňuji práci při přípravě a správě PPC kampaní. Rozhodně nejsou všechny moje. Mnohé jsem buď okoukal u přátel, anebo někde nastudoval. Rád se s vámi o ně podělím a doufám, že vám také práci usnadní.

1. Hromadné označování klíčových slov se SHIFT

Začneme zlehka. První tip se týká hromadného označování klíčových slov a dalších entit v Adwords a Skliku pomocí klávesy SHIFT. Tento tip nedávno zmínil Robert Štípek na PPC Offline. Přiznám se, že jsem ho předtím neznal. Přitom je to snadné, vybíráte-li více klíčových slov například v sestavě, stačí podržet SHIFT a kliknout na horní a dolní klíčová slova z výběru a máte označenou celou skupinu. Ušetříte si tak pár vteřin zbytečného klikání.

2. Scraper

Při přípravě kampaní potřebujete často získávat různé informace z webu klienta. Ne vždy je například programátor natolik pružný, aby nám všechna potřebná data dodal. Pak nastupuje na scénu malé rozšíření, které mám v prohlížeči Chrome–Scraper. Rozšíření https://chrome.google.com/webstore/detail/scraper/mbigbapnjcgaffohmbkdlecaccepngjd dokáže extrahovat během pár vteřin opakující se sekvence HTML kódu. Když potřebuji dostat do kampaně například všechny prodávané značky a jejich URL, vyextrahuji je na jedno kliknutí i bez znalosti HTML. Stejně tak si můžu jedním kliknutím na filtry v produktové kategorii vyexportovat názvy filtrů a přidat je pomocí kombinátoru http://www.found.co.uk/ppc-keyword-tool/ k obecným klíčovým slovům.

01.jpg

3. Import XML

Když se mi podařilo stáhnout první stránku do Google Docs pomocí funkce Import XML, připadal jsem si jako pán světa. Nenápadná funkce =IMPORTXML dokáže divy. A pomáhá mi tam, kde Scraper z nějakého důvodu nefunguje. Například zadáte-li do buňky v Google Docs tento krátký řádek =IMPORTXML("https://www.designville.cz/znacky";"//h2[@class='name']"), stáhnou se vám do dokumentu typu tabulky všechny značky prodávané na webu. Při každém spuštění dokumentu se vám značky navíc zaktualizují. Pozor! Změníte-li URL v dotazu na svůj web, nebude scrapování fungovat. Dotaz musíte nastavit vždy individuálně.

Uznávám, že zde už potřebujete trošku znalostí HTML a jazyka XPATH, a tak není tato funkce pro každého. Technicky zdatnějším jedincům bych určitě doporučil, aby se na IMPORTXML a XPATH určitě podívali. Začněte například tímto článkem: https://www.distilled.net/blog/distilled/guide-to-google-docs-importxml/

4. Zakládání kampaní v Adwords editoru pomocí Excelu

Adwords Editor je mocný nástroj a dokáže nám ušetřit spoustu práce. Možnost založit “jedním kliknutím” kampaň, sestavy a klíčová slova v nich je prostě geniální. Připravujte-li rozsáhlé kampaně, určitě tuto možnost oceníte. Postup je přitom jednoduchý. V Excelu si připravím čtyři sloupce viz obrázek.

V prvním sloupci je název kampaně, ve druhém název sestavy a ve třetím klíčové slovo. V posledním sloupci pak vyplním typ shody klíčového slova. Příklad je hodně zjednodušený pro názornou ukázku, jakmile pochopíte princip, můžete si import přizpůsobit tak, aby se vám s ním pracovalo co nejlépe. Já například čtvrtý sloupec vůbec nepoužívám a typ shody nastavuji ručně v editoru, protože mám kampaně rozdělené dle typu shody.

02.jpg

Máme-li takto připravenou Excelovou tabulku, stačí ji celou zkopírovat CTRL+C a vložit do Adwords Editoru. Jen je nutné vložit data na správné místo. V dolním boxu editoru “Spravovat” jděte na úroveň klíčových slov. Klikněte na “Provést více změn”. Zobrazí se okno importu.

03.jpg

Sem nakopírujte data z Excelu. Nezapomeňte si správně napárovat jednotlivé sloupce viz obrázek. Zatrhněte box “Zapamatovat záhlaví sloupců pro budoucí import”, příště už nebudete muset sloupce znovu konfigurovat. Dáte zpracovat a máte hotovo. Import vytvoří kompletní kampaň včetně sestav, klíčových slov a typu shody. Vy už jen správně nastavíte vlastnosti kampaně a doplníte inzeráty.

04.jpg

5. Jak rychle vytvořit v Adwords Editoru modifikovanou volnou shodu

Na fakt, že volná shoda v Adwords dokáže být pěkně neefektivní, upozornila už kdysi rebelka Markétka ve svém manifestu proti volné shodě. http://markeeting.cz/muj-manifest-proti-volne-shode/ Jak se volné shody rychle zbavit, a převést ji na modifikátor? Tento trik jsem okoukal od Peti Větrovské, a když mi ho ukazovala, rval jsem si vlasy, že jsem na tak snadnou věc nepřišel sám. Opět nám pomůže Adwords Editor a naše pokusná kampaň z minulého příkladu.

05.jpg

06.jpg

Takto si usnadňuji práci s kampaněmi já. A jaké jsou vaše tipy?

Diskuze k článku

  • Jakub Kašparů

    Hezký článek, jinak dají se po importu kampaní pomocí funkcí IF, AND, LEN, OR, generovat i vcelku pěkné inzeráty pro spuštění kampaně :-) Navíc určitě doporučuju https://import.io . Jedná se vcelku mocný crawler a scraper, který dokáže téměř vše a navíc dělat automatizovaně. Nastavení je rychlé a jednoduché. Používám ho semtam pro vytažení názvu kategorií, nebo parametrů z webu klienta pro návrh struktury kampaní.

  • svědomí socialistů

    A víte, že místo ctrl-c ctrl-v je možné použít jen myš? Označím-je to ve schránce. Kliknu prostředním tlačítkem a je vloženo, žádný čachrování s klávesnicí, žádný trefování minipoložek v kontextu. Dva kliky, jeden na zdroji, jeden v cíli. Akorát to nefunguje ve Windows…

  • Ad 1: Vôbec by ma nenapadlo, že toto niekto nepozná. :-)
    Ad 3: Príklad z článku mi hlási chybu, musím si to naštudovať. Podobne ako 2-jku.
    Ad 5: Zo screenshotov to nie je celkom zrejmé, ale nato nosíme tú hrču na krku, aby sme na to prišli. :-) Tentokrát mňa nenapadlo, že existuje „sekundové“ riešenie, na ktoré netreba žiadny nástroj naviac., len to, čo denne používam.

    • add 3: zřejmě vložením do redakčního systému se změnily v textu úvozovky, správné znění je: =IMPORTXML(„https://www.designville.cz/znacky“,“//h2[@class=’name‘]“) Poslal jsem do redakce správný formát na opravu. Díky