Příručka marketéra: 5 tipů, jak komunikovat s matkami na síti

a-pregnant-woman-using-a-computer

Ženy s dětmi a těhotné nastávající matky jsou jednou z nejpočetnějších a zároveň nejaktivnějších skupin na sociálních sítích. Facebook a další sociální média pro ně jsou nejen důležitým zdrojem informací, ale také místem, kde sdílejí svoje pocity a hledají kontakt s dalšími uživateli. Připočtěte si k tomu skutečnost, že rády nakupují a obvykle činí nákupní rozhodnutí za celou rodinu, a nepřekvapí, že z marketingového pohledu jsou atraktivní cílovou skupinou.

Podle Audience Insights má v Česku účet na Facebooku 2,5 milionu žen, z čehož spadá víc než 600 tisíc do cílové skupiny „matka ve věku 18 – 40 let s dítětem do 8 let“. Na Instagramu je aktivních 680 tisíc žen, přičemž do stejné cílové skupiny můžeme zařadit přes 200 tisíc z nich. Matky s dětmi tedy tvoří přes čtvrtinu celé ženské populace na těchto sítích.

Ještě zajímavější než samotné počty je způsob, jakým matky sociální média využívají. Například na Facebooku jsou aktivnější, než zbytek populace – denně se sem připojují tři čtvrtiny matek. Víc než čtyři pětiny z nich pak na sociálních sítích od ostatních uživatelů i přímo na stránkách značek získává užitečné informace související s mateřstvím a péčí o dítě.

80 procent matek na sociálních sítích hledá podporu v nové životní situaci. Při komunikaci značky toho využijte. Pokud budete autentičtí, budou se na vaše stránky rády vracet a snadno si k vašemu brandu vybudují pozitivní vztah.

Tady je pět praktických rad, čeho se při komunikaci s matkami držet.

1. Vytvořte prostor pro socializaci

Ženy na mateřské tráví většinu času doma s dítětem. Řada z nich s narozením potomka ztratí kontakt se svým starými přáteli a na internetu hledají ženy ve stejné životní etapě, se kterými se mohou podělit o své pocity. Nabídněte jim konverzaci nad relevantními tématy a máte jistotu, že se do diskuse zapojí. A nebojte se pokládat v příspěvcích otázky.

Digitalni_matky_foto_1

Otevřete diskuzi nad tématy, která jsou ženám na mateřské dovolené blízká.

Digitalni_matky_foto_2

Ještě většího engagementu dosáhnete, vložíte-li otázku přímo do vizuálu.

2. Nabídněte užitečné informace

Děti mají svoje specifické potřeby a pro matky bývá obtížné zorientovat se v širokém spektru dostupných produktů. Facebook je přitom jedno z míst, kde si o výrobcích zjišťují informace. Můžete si zde proto dovolit komunikovat benefity jednotlivých výrobků napřímo, ženy to ocení. Funkčnost produktů ukažte například v krátkém edukačním videu, nebo v příspěvku uveďte odkaz na web, kde se uživatelky dozví více informací.

Digitalni_matky_foto_3

Benefity produktu přiblížíte krátkým videem.

Digitalni_matky_foto_4

Nebojte se vyzdvihovat přednosti výrobků, usnadníte tím zákaznicím výběr.

3. Zapojte emoce

Ukažte, že ženám rozumíte. Publikujte příspěvky týkající se specifických mateřských pocitů či zkušeností, u nichž mají matky dojem, že se do nich jejich okolí nedokáže dostatečně vcítit. Dejte najevo, že rozumíte jejich životní situaci. A můžete zapojit i laskavý humor. Na pozitivní zprávy reagují maminky častěji, než jiné skupiny uživatelů.

V příspěvcích mluvte například o kojení, prvních krůčcích, nákupu školních pomůcek do první třídy a podobně. Pro maximální autenticitu se vyplatí zapojit do týmu ženu, která si mateřstvím sama prošla, a svěřit jí community management nebo s ní alespoň konzultovat výběr témat. Správný tón komunikace je tady zásadní. Pokud šlápnete vedle a matky nebudou s vaším názorem souhlasit, snadno dojde na krizovou komunikaci. Emoce se pak otočí proti vám a reakce mohou být bouřlivé.

Digitalni_matky_foto_5

Buďte empatičtí a dávejte matkám najevo, že ve své situaci nejsou samy.

4. Podpořte sdílení zkušeností

Konkrétní informace o průběhu mateřství či produktech jsou pro začínající maminky mimořádně atraktivní obsah. Řada z nich si výrobek koupí až v momentě, kdy jim ho na internetu doporučí jiná matka. Nebojí se přitom zeptat a zároveň jsou ochotné na otázky dalších maminek samy odpovídat a o své zkušenosti s nejrůznějšími značkami a výrobky se tak podělit. Přeberte roli moderátora, který diskusi otázkami iniciuje.

Digitalni_matky_foto_6

Otevírejte prostor pro sdílení zkušeností k důležitým tématům.

5. Udělejte z maminek ambasadorky

Identifikujte skalní fanynky své značky, oslovte je a ukažte, že si vážíte jejich loajality. Každého zákazníka potěší, když o něj značka, kterou běžně používá, projeví zájem. A pro matky to platí dvojnásob. Nabídněte uživatelkám něco navíc (soutěže, testování výrobků nebo vzorky zdarma) a vytvoříte si z nich věrné ambasadorky. Získáte tak nejen velký engagement na stránce značky, ale i recenze výrobku.

Značka kosmetiky Dove tak třeba pozvala vybrané uživatelky na welness večer. U nejaktivnějších fanynek z Facebooku dlouhodobě podporuje jejich vztah ke značce, například jim přednostně rozesílá nové produkty k otestování, ptá se jich na názor a zasílá jim drobné dárky k významným dnům. Jako přímý důsledek pak značce díky ambasadorkám roste engagement a pod příspěvky se množí pozitivní komentáře.

Digitalni_matky_foto_7

Digitalni_matky_foto_8

Značka Dove uspořádala pro nejaktivnější uživatelky z Facebooku speciální event – welness večer a testování nových produktů Dove DermaSpa.

Diskuze k článku