Příručka marketéra: 5 rad, jak ve firmě vytvořit prostředí pro vznik kvalitního obsahu

To, že většina marketérů s vymýšlením obsahu spíš bojuje, než že by si ho užívala, není žádné velké
tajemství, ale holý fakt. Za největší výzvu při práci ji označilo 44 procent z nich. Problém je, že jsou na to marketéři ve většině případů sami.

Pokud se ve firmě nevytvoří mechanismus a prostředí pro tvorbu obsahu, do kterého se zapojí širší firemní tým, dostane se marketingové oddělení časem do bodu, kdy musí chtě nechtě vařit z vody. Nikdy tak nevznikne obsah, který by značku odlišil od konkurence nebo byl opravdu přínosný pro zákazníky. Jak ale do obsahového marketingu zatáhnout opravdu všechny klíčové osoby ve firmě?

Rada č. 1: Odstraňte předsudky

Ze všeho nejdříve všem ve firmě vysvětlete, že k tomu, aby se mohli na přípravě zajímavého obsahu podílet, nemusí být nejlepším spisovatelem na světě. Jejich zkušenosti a nápady jsou mnohem důležitější než dokonalá stylistika. A navíc veškerý obsah před publikací stejně projde rukama marketingového týmu, který mu dá potřebnou finální podobu.

I kdyby se jim i přesto do psaní nechtělo, je tu spousta dalších možností a obsahu, který mohou tvořit. Například mohou vyzpovídat své kolegy pro firemní podcast nebo na telefon zachycovat fotografie z života firmy a plnit jimi Facebook. Pokud rádi natáčí, proč nezaložit vlastní YouTube kanál?

Abyste v kolezích probudili touhu podobný obsah tvořit, nebuďte příliš restriktivní a nestavte jim zbytečné mantinely. Pak by se mohli bát tlačítko „nahrávat“ zmáčknout.

Pokud bychom při tvorbě obsahu příliš omezovali naše kolegy, nikdy by nemohly vzniknout podobné
posty, jako jsou tyto:

Taky se vám v letních dnech toulají myšlenky někam k bazénu? My jsme si včera trochu neplánovaně pořídili do jedné zasedačky úplný vodopád :)

Posted by Wanna Love Your Job? on 11. júl 2017

Rada č. 2: Crowdsourcujte nápady

Přimět členy týmu, aby se chtěli na tvorbě obsahu podílet aktivně, může být opravdový oříšek.
Rozhodně je nenuťte psát o něčem, co je nezajímá nebo čemu nerozumí. Ideální je vyčlenit si na
poradách minutu nebo dvě navíc, během kterých se kolegů zeptáte na jejich vlastní nápady. Proces tvorby témat tak bude přirozený a navíc tím zajistíte, že budou obsah vytvářet lidé, kteří se na něm skutečně podílet chtějí.

Druhou možností je přijít s cílem, u kterého budete vědět, že ho váš tým chce dosáhnout.
S dobrovolníky pak můžete dát dohromady nápady, jak to zvládnout právě pomocí obsahu.

Rada č. 3: Motivujte a stimulujte

Je skvělé, pokud má váš tým k tvorbě obsahu vnitřní motivaci, ale čas od času ho i tak neuškodí
stimulovat vnějšími pobídkami. Možností je celá řada, můžete například:

  • Zveřejňovat žebříčky oblíbenosti postů na sociálních sítích, na kterých se podíleli
    zaměstnanci.
  • Sdílet pravidelné statistiky návštěvnosti, kterou na web přivedl obsah vytvořený zaměstnanci.
  • Odměnit každého, jehož obsah dokáže přitáhnout pozornost tisícovky lidí.

I zde ale platí – všeho s mírou. Vnější pobídky totiž můžou u vašich autorů zabít kreativitu, jak
popisuje Dan Pink v jeho skvělém TED talku.

Například my jsme autora nejčtenějšího článku na blogu Kentico ocenili tričkem a veřejně ho odhalili.

Rada č. 4: Nestavte hranice

Můžete sice přijít za svými kolegy, předat jim tematické okruhy, ve kterých mají přicházet se svými nápady, a říct jim: „Tady to máte, snažte se napsat jeden článek týdně.“ Pravděpodobně to ale nebude fungovat, nevzbudíte v nich kreativitu a témata vám časem dojdou.

Ano, měli byste vycházet z obsahové strategie, která jasně stanovuje mantinely. Ale raději nechte člověka přijít s šíleným nápadem, který po domluvě zamítnete, než abyste v něm múzu udusili předem. Obsah by pak nebyl dostatečně autentický.

A když mluvíme o autentičnosti, témata nemusí být vždy jen čistě pozitivní. Třeba za vámi přijde někdo z obchodního týmu a podělí se s vámi (a se zákazníky) o nejbizarnější prodejní telefonický hovor, který právě zažil. Nebo můžete před kamerou vyzpovídat zakladatele firmy o tom, jak těžké byly začátky.

Například Karol Jarkovský, náš produktový ředitel, na Facebooku odhalil, proč jsme neuspěli s jedním z našich produktů a jak jsme se z toho poučili.

Rada č. 5: Nikdy nikoho do ničeho nenuťte

Pokud na vše půjdete chytře a dáte tomu čas, vznikne ve firmě tým lidí, který bude chtít obsah tvořit sám od sebe. Je ale důležité ho do ničeho netlačit. Obsah vytvořený z donucení bude s největší pravděpodobností postrádat potřebnou kvalitu.

Když bude mít váš kolega pocit, že obsah tvořit musí, uvidí za tím jen práci navíc. Vy ale potřebujete, aby pracoval na tématech, kterým rozumí a která ho baví. Do nich pak dokáže promítnout své zkušenosti i osobnost. Takové lidi v tvorbě podporujte a odměňujte je. Na druhou stranu ale nikdy nenadávejte těm, kteří v sobě podobnou motivaci nenajdou.

Soustřeďte se na kvalitu, ne kvantitu

Opravdu kvalitních a použitelných témat pravděpodobně nevznikne pět do týdne. Také asi nechcete, aby se z vašich kolegů stali roboti, kteří budou chrlit jeden článek za druhým. Méně je v tomto případě častokrát více. Je lepší, pokud týmu necháte dostatek prostoru, aby vznikl autentický, přínosný a kvalitní obsah.

Co říci závěrem? Myslete na to, že budování firemního prostředí podporujícího tvorbu obsahu je běh na dlouhou trať. To také znamená, že nic není tesáno do kamene. Sledujte, jaké jsou silné a slabé stránky různých členů týmu a podle toho upravujte obsahovou strategii. Jen tak dokážete přínos kolegů poskládat do smysluplného celku, který pomůže vaší firmě i značce.

Diskuze k článku