Příručka marketéra: 5 nástrojů, bez kterých se PPC specialista neobejde

Nad PPC trávím několik hodin každý den, proto jakýkoliv nástroj, který usnadní a zrychlí jakékoliv procesy, je jako dar od boha. Když jsem s PPC začínala, většinu věcí jsem dělala manuálně, ale postupem času člověk zjišťuje, jaký nástroj by potřeboval, a buď si ho vytvoří sám, nebo hledá, zda už ho nevytvořil někdo jiný. Tímto se s vámi chci podělit o 5 nástrojů, které nejčastěji pomáhají právě mě.

  • Usability Booster
  • Keywordtool.io
  • PPC Keyword Tool od FOUND.
  • Scraper
  • Makra v Excelu a Notepad++

První čtyři nástroje jsou online služby, za kterými stojí PPC specialisté a agentury. Makra si programuji sama podle potřeby v Excelu nebo v Notepad++ pro opakované činnosti.

1. Usability Booster

Usability Booster je skript, který byl vytvořen Holgerem Schulzem, bez kterého si mou práci absolutně nedokážu představit. Jedná se o plug-in pro internetové prohlížeče, který usnadňuje náš život v online prostředí Google AdWords.

Za nejdůležitější funkci považuji možnost rychlého určení shody klíčových slov při práci s reportem termínů vyhledávání (přidávání nových klíčových slov a negativ). Na jedno kliknutí systému řeknete, zda chcete nové klíčové slovo přidat ve volné, modifikované, frázové či přesné shodě, a to jak pro jednotlivá klíčová slova nebo pro všechna zvolená klíčová slova najednou.

Další funkce plug-inu a také jak Usability Booster nainstalovat zjistíte v článku Usability Booster = rychlejší práce v Google Adwords, který jsem zveřejnila na mém blogu.

booster

2. Keywordtool.io

Tento nástroj byl vytvořen společností Key Tools Limited z Hong Kongu a využívá data z Google a jeho funkce Předpokládaných dotazů (Google Suggest, Google Autocomplete). Když začnete vyhledávat, vyhledávač vám napovídá, co asi chcete napsat. Databáze je vytvořena z výrazů, které lidé často používají a bohužel ne všechny jsou zahrnuty v Plánovači klíčových slov, který běžně pro analýzu klíčových slov používáme.

Výborná je také funkce „schránky“. Označením výrazu ho automaticky přidáme do schránky, jejíž obsah následně můžeme na jeden klik zkopírovat a vložit například do Adwords Editoru nebo Excelu pro další práci. Do schránky lze vložit také kompletní seznam výsledků pomocí jednoho kliknutí.

Dobře nám poslouží verze zdarma, která vrací až 750+ výrazů pro zadaný termín. V placené verzi získáme více výrazů, ale také metriky jako objem vyhledávání, odhad CPC či konkurence v Adwords. Tento nástroj slouží nejen pro Google, ale také pracuje s Předpokládanými dotazy z Youtube, Bing, Amazonu a App Store.

Nástroj najdete na adrese keywordtool.io.

nastroje-keywordtool-io

 

3. PPC Keyword Tool od FOUND.

Za tímto nástrojem stojí britská agentura FOUND. Jedná se o mixér neboli kombinátor slov, který nám vygeneruje požadované kombinace slov včetně zvolených shod. Takových nástrojů již existuje spousta, ale u tohoto se mi líbí, že si mohu zvolit, jak chci kombinace tvořit (A+B, B+A, A+B+C, A+C+B apod.) a zároveň také v jaké shodě slova potřebuji. Nástroj je velmi svižný a uživatelsky moc příjemný.

Můžete ho začít používat na adrese found.co.uk/ppc-keyword-tool/.

nastroje-keyword-tool-found

4. Scraper

Znáte to, když máte na webové stránce veškeré informace, ale nevíte, jak je z ní dostat bez toho, abyste si hráli s HTML? Právě k tomu slouží Scraper. Jako příklad může sloužit situace, kdy máme seznam značek na e-shopu, který potřebujeme získat, nejlépe i s URL, kam odkazují. Pravým klikneme na jednu ze značek, z nabídky zvolíme Scrape similar… a rozšíření už automaticky vyhledá v HTML kódu ostatní položky a naservíruje nám seznam, se kterým už můžeme dále pracovat.

Nástrojů tohoto tipu existuje hodně. Obecně se jim říká Scrapery a proces se nazývá Scraping. Já používám Scraper pro Chrome, který si můžete stáhnout v Chrome Webstoru.

nastroje-scraper

5. Makra v Excelu a Notepad++

Makra nejčastěji používám v Excelu a Notepad++ (textový editor, pokročilý Poznámkový blok). Jedná se o naprogramované sekvence úkonů, které se používají pro opakované rutinní činnosti.

Konkrétní příklad bude asi jasnější než popisovat teorii. Mým nejčastěji používaným makrem je makro, které mám vytvořeno v Notepad++. Do Notepad++ vložím seznam klíčových slov včetně shod. Účelem makra je odstranění shod, abych získala čistá klíčová slova (tedy volnou shodu). K makru mám asociovánu zkratku Ctrl+Shift+C (Clear Keywords), díky čemuž mám během sekundy práci hotovou. Pokud se některé klíčové slovo opakuje ve dvou a více shodách, ve výsledném seznamu se bude opakovat. Na to mám další makro, které odstraní duplikované řádky.

V praxi se to hodí pro mnoho účelů, například když chci zjistit objem vyhledávání seznamu klíčových slov v Plánovači klíčových slov nebo potřebuji zaslat klientovi seznam klíčových slov, které jsem právě přidala.

nastroje-makra

Jaké nástroje používáte vy?

Již znáte mých pět nejpoužívanější nástrojů. Jaké používáte vy? Těším se na reakce v komentářích.

Diskuze k článku

  • Miroslav

    Díky za tip na Usability Booster, již ho směle používám v AdWords. A já si nedokáži představit práci v Excelu bez RJ Tools. Což je sbírka rozšiřujících nástrojů a funkcí, Od Radka Jurečka.

    • Děkuji za tip, Miroslave. RJ Tools neznám, takže určitě ho odzkouším.

  • Jozef Paukov

    Ja teraz napríklad testujem toto. Čo si myslíte o podobných nástrojoch? http://goo.gl/y4Yh9M

    • Já osobně takové nástroje považuji za blackboxy a dávám přednost si vše řešit sama např. pomocí skriptů a automatických pravidel a mít tak přehled, co se v účtu děje.

      • Najväčším nedostatkom tých blackboxov je, že nás o pár rokov pripravia o prácu. :-)

  • Eliška Plitzová

    Zaujal mě poslední bod „Makra v Excelu a Notepad++“. Bylo by možné poskytnout nebo nemáte někdo to makro? Už chvíli googlím, ale nemůžu nic najít. Hodně by mi to pomohlo v práci :-)

    • Eliško, zveřejnila jsem na mém blogu návod na jeden ze skriptů pro Notepad++, který používám. Podívat se na něj můžete zde: https://goo.gl/6LTUPX