Příručka marketéra: Práce s daty vašich zákazníků, polovina úspěchu

Získáním nového e-mailového kontaktu cesta k úspěšnému e-mailingu teprve začíná. Doba, kdy stačilo posílat pravidelné kampaně na všechny uživatele a spoléhat se na marketing založený na sezonních událostech, jako jsou Vánoce nebo Black Friday, je dávno pryč. Vsaďte na inteligentní e-mail marketing, který stojí na kontinuálním sledování chování zákazníka během celého roku a posílání personalizovaného obsahu.

Správná práce s daty je především v oblasti e-commerce nezbytná. Čím více informací automaticky posíláte do vašeho e-mailingového nástroje, tím lépe. Pro co nejefektivnější integraci s e-mailingovým řešením využijte API. V tomto článku se dozvíte, jaká data posílat a proč.

Nové kontakty synchronizujte automaticky

Pokud začínáte používat zcela novou platformu, je většinou potřeba provést první import ručně. Váš nástroj by vám měl umožnit také zpětně nahrát historické objednávky z vašeho e-shopu. Po vstupním importu si již nastavte automatickou synchronizaci kontaktů přímo do seznamu kontaktů pomocí API. Kontakty zasílejte ze všech zdrojů – jak z formulářů, tak nákupů. Dejte si pozor, abyste od všech nových kontaktů měli vždy souhlas se zasíláním obchodního sdělení.

Díky okamžitému přidání nového kontaktu do seznamu kontaktů můžete uživatele prakticky obratem oslovit automatickou sérií uvítacích e-mailů. Ta má hlavní cíl – přeměnit návštěvníka webu v zákazníka. Welcome kampaně mají oproti běžným newsletterům vysoký click rate, což vám umožní uživatele tzv. „otrackovat“ již od samotného začátku. Budete tak schopni sledovat jeho chování nejen v kampaních, ale také na vašem webu.

Získáváte další informace o zákazníkovi? Využijte je!

Většina uživatelů je ochotna poskytnout pouze e-mailový kontakt. Pokud se vám však podaří získat další data, neváhejte je využít. Základem je křestní jméno, které můžete použít pro oslovení v těle e-mailu nebo v předmětu. E-mailový nástroj Ecomail.cz vám dokáže jméno nejen automaticky vyskloňovat, ale také určit datum svátku a pohlaví. Kromě jména však můžete pro e-mailing využívat také další osobní údaje, jako je datum narození, datum narození dítěte, město, stav bodů v rámci věrnostního programu nebo jakékoli další informace, které od uživatele dostanete.

Pošlete třeba informaci o novém výdejním místě jen vybrané skupině zákazníků.

Nezapomínejte na telefonní čísla. V případě některých produktů a služeb je vhodné posílat také SMS zprávy. Ty můžete využít pro hromadnou kampaň třeba na vybraný segment VIP zákazníků nebo pro automatické kampaně. Typickým příkladem jsou automatické připomínky rezervací.

Sledujte objednávky a chování uživatele na webu

Open rate a click rate u vašich kampaní jsou jen základ. Pokud máte e-shop, určitě byste měli využívat e-mailingové řešení, které umožňuje nastavit tzv. webtracking neboli sledování pohybu uživatele na webu po prokliku z e-mailu. Jak začít s trackingem? Snadno. Stačí na váš web přidat trackovací kód, který zajistí, že se u kontaktu bude ukládat každá navštívená URL.

Kód jednoduše vložíte na váš web a okamžitě můžete začít s trackingem.

Takto mohou vypadat statistiky u sledovaných zákazníků.

Nastavte také automatickou synchronizaci realizovaných nákupů. Přehled všech objednávek v e-mailingovém nástroji vám pomůže v následné personalizované komunikaci se zákazníky.

Přehled o nákupech vašich zákazníků by neměl v e-mailingovém nástroji chybět.

Jak z nasbíraných dat vytěžit maximum?

Automatizujte

Pomocí automatických kampaní zachytíte každého jednotlivého zákazníka ve správný čas a s obsahem, který jej skutečně zajímá. Pokud s automatizacemi začínáte, vyzkoušejte nejdříve základní kampaně, jako jsou zmíněné welcome kampaně nebo přání k svátku. Postupně můžete přidávat další kampaně, například připomínky opuštěného košíku, retenční kampaně (up-sell kampaně, výročí nebo připomenutí konce spotřeby). V automatizacích se však meze nekladou. Nastavit si můžete téměř jakékoli události pro spuštění automatického procesu s následným vlastním scénářem.

Automatické e-maily by měly být spíše jednoduché a stručné, s primárním cílem prokliknout.

Personalizujte

Oslovení jménem je jen začátek personalizovaného sdělení. Díky informacím získaným z trackingu a objednávek budete schopni vytvářet chytré segmenty. Oslovte třeba skupinu uživatelů, která otevřela poslední kampaň s akční nabídkou, ale zatím nenakoupila. Doporučte uživateli produkty, které si nedávno prohlížel ve vašem e-shopu. Odměňujte aktivní a loajální zákazníky, jež u vás pravidelně nakupují. Možnosti segmentace jsou prakticky neomezené. Stačí shromažďovat správná data.

V dynamickém produktovém bloku „doporučujeme“ jsou zobrazovány produkty, které zákazníka zajímají.

Propojte databázi s Facebookem

Začněte s multichannel marketingem. Integrací e-mailingového nástroje s vaším webem to nekončí. Platforma Ecomail.cz nabízí také snadné propojení vaší databáze zákazníků s Facebookovým reklamním účtem. Reklamní kampaň na Facebooku tak budete moci zacílit přímo na publikum tvořené z vašich zákazníků. Cílit můžete na celou databázi nebo jen na vybrané segmenty. Spusťte kampaň pouze na uživatele, kteří otevřeli e-mail v poslední kampani, nebo uživatele, kteří měli zájem o konkrétní kategorii produktů.

A to není všechno. Na základě chování uživatele budete schopni facebookové reklamní kampaně spouštět automaticky. Začněte zobrazovat reklamu uživateli, který právě opustil košík ve vašem e-shopu nebo se přihlásil k odběru. A naopak na čas vyjměte z publika zákazníky, kteří právě nakoupili.

Jaké informace o zákaznících nejčastěji využíváte ve svých kampaních vy? Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích.

Diskuze k článku