Práce v digitálu: Firmy hledají budoucí zaměstnance už na školách

Každé čtvrté místo na pracovním trhu je vhodné pro čerstvé absolventy bez praxe. Zaměstnanců je nedostatek a v některých oborech se firmy o zájemce perou. Jako ideální způsob, jak najít vhodného adepta, se ukazuje spolupráce firem a škol. Firmy a podniky se studenty navazují kontakt mnohdy už při studiu nebo těsně po jeho dokončení.

Zkušení firemní personalisté umí odhadnout, jaké pracovní síly bude firma nejen v současnosti, ale i v budoucnu potřebovat a tomu je přizpůsoben jejich výběr. Podle zjištění Business Animals, největší komunity obchodníků v České republice, si vychovává budoucí zaměstnance z řad studentů až 35 procent firem. Tito studenti už obvykle ví, kam po škole nastoupí.

Studenti, kteří se v prostředí firem již pohybují, znají pracovní podmínky a firemní kulturu, se pak snadněji rozhodují, zda chtějí v takové firmě pracovat. A školám se zase daří vyhledávat pro firmy nové talenty.

Chcete se také zapojit do našeho seriálu Práce v digitálu? Napište nám na adresu ondrej@tyinternety.cz. Věříme, že společně dokážeme předat cenné zkušenosti, inspirovat a posouvat se vstříc moderním a efektivním řešením i v oblasti spojených s trhem práce.

Propojení univerzit a firem

České univerzity investují velké prostředky do svého rozvoje, zejména do výzkumných a vzdělávacích infrastruktur. Snaží se uzpůsobit přípravu studijních programů nebo začlenit školu do výběru vhodných kandidátů. Pro studenty organizují např. prezentační akce nebo vytváří materiály podporující spolupráci fakult s firmami.

Řada podniků už v průběhu studia poskytuje studentům pracovní stáže (trainee programy) a stipendia. V případě, že se spolupráce osvědčí, mají k nim studenti cestu otevřenou. Firmy pak nemusí investovat tolik času a peněz do náboru kandidátů, studenta už mají „prověřeného“. Podle BusinessAnimals.cz už právě 35 procent studentů ve firmách nebo na jejich projektech pracuje. Další si ve firmách občas přivydělávají.

„Provázanost se školami nám dává smysl a myslíme si, že je efektivní pro obě strany. HILTI dlouhodobě spolupracuje s technickými univerzitami, ale i třeba s VŠE, konkrétně s mezinárodním programem CEMS. Spolupráce funguje formou přednášek, skill seminářů, business projektů či kariérních veletrhů,“ popisuje Denisa Černá ze společnosti HILTI.

Nejde jen o peníze

„Snažíme se udržovat se studenty dlouhodobý kontakt a nabídnout jim i mezinárodní kariéru šitou na míru. Ať už se jedná o náš Outperformer Trainee Program nebo různé stáže a internshipy v zahraničí. Jsme hrdi na to, že se nám daří úspěšně vyvíjet lidi do zahraničí a máme řadu konkrétních příkladů talentů, kteří tam dnes působí ve středním i vyšším managementu,“ dodává Denisa Černá.

Díky vzájemné spolupráci firem se školami je snazší najít ideální řešení pro firmu i pro studenta. Podniky a firmy umožňují studentům vyzkoušet si práci ve firmě a zažít její každodenní chod. Odborníci z firem se mohou zase podílet na výuce např. formou přednášek.

Nejenom firmy si hledají budoucí zaměstnance, ale i studenti si velmi pečlivě firmu vybírají. Zjišťují, jakou má firma pověst a zda jim práce v ní bude dávat smysl. Mladé lidi, tzv. generaci Y a Z, nezajímají jenom peníze, chtějí se realizovat, sladit osobní a pracovní život, na firmu se zkrátka naladit,“ říká Jitka Zoderová, zakladatelka a CEO BusinessAnimals.cz.

V jednotlivých oborech se situace liší

Technologické a IT firmy obvykle s univerzitami a dalšími školami spolupracují. I tak je ale v těchto oborech o lidi nouze a je potřeba nastavit lépe spolupráci, tak aby vyhovovala oběma stranám, protože byznys a akademický přístup k vývoji se liší.

„I proto vznikla například Asociace virtuální a rozšířené reality, která tuto potřebu pocítila,“ říakjí Martin Kotek a Jakub Stejskal, kteří asociaci založili a nejsou jediní, kteří s podobnou iniciativou přicházejí.

Informaci o tom, že poptávka převyšuje nabídku, potvrzuje jak vedoucí odboru vývoje na ČVUT, prof. Karel Žebrakovský, tak i CEO firem z různých oborů, například David Bezděk z Cleevia, Tomáš Gogar z Rossum AI a Milan Šimek ze Sewia. Podobný názor zazněl i od mnoha studentů v rámci Focus groups pořádaných v Creative Docku.

Konkrétně firmě Sewio se osvědčila spolupráce s moravskými univerzitami, kterým platí příspěvek a zadává téma bakalářských prací, student pak pracuje v rámci stáže přímo ve firmě na konkrétním zadání, které již vychází z potřeb trhu a klientů, naučí se spoustu věcí přímo z praxe a v mnoha případech po ukončení studia do firmy nastoupí. Je to win-win situace pro obě strany.

Některé firmy čerstvé absolventy odmítají úplně a vyžadují alespoň částečnou praxi. Tento přístup se objevuje zejména ve finančnictví, kde zaměstnavatelé obvykle hledají už „hotové“ lidi. Opačnou situaci ale popisují banky. Ty naopak vyhledávají studenty bez praxe na zaměstnanecký poměr s tím, že si je vychovají sami.

V našem seriálu Práce v digitálu chceme dát prostor těm, kteří přinášejí do všech oblastí napojených na trh práce inovativní řešení, a také těm, kteří třeba svou práci snů teprve hledají. Jak by měl moderní trh práce vypadat podle vás?

Pokud se chcete do našeho seriálu zapojit, napište nám na adresu ondrej@tyinternety.cz. Věříme, že společně dokážeme předat cenné zkušenosti, inspirovat a posouvat se vstříc moderním a efektivním řešením.

Diskuze k článku