Práce v digitálu: Drafter představuje moderní online trh práce. Přetáčí ho naruby

„Vytvořte si profil, a pak už jen čekejte, až si vás pozvou na pohovor firmy z vašeho oboru.“ Tak se představuje nová onlinová platforma Drafter, která chce usnadnit hledání práce a nových zaměstnanců. I díky tomu, že dosud zaběhnuté procesy otáčí a nabízí pro obě strany –tedy uchazeče i zaměstnavatele – trochu jinou zkušenost.

Pokud hledáte práci, ať už aktivně či pasivně, přináší pro vás Drafter samé benefity. Minimálně v tom smyslu, že nemusíte nic platit a stačí vám deset minut na založení a vyplnění vašeho profilu. O zbytek už se stará chytrá platforma, které vás s druhou stranou, samotnými firmami, propojí pouze skrze pro vás relevantní nabídky.

„Dlouho se u nás v tomto směru nic nedělo. To nás přinutilo přijít s novou platformou, kde otáčíme zaběhnuté způsoby a jdeme na ruku kandidátovi,“ popisuje myšlenku za vznikem Drafteru jeho CEO Jiří Vostrý.

„Drafter je naše představa, jak by měl vypadat moderní online trh práce. Chtěli jsme, aby kandidát musel udělat jedinou věc – za pár minut si založit profil. Pak už jen čeká na nabídky, které ho skutečně zajímají,“ vysvětluje Vostrý, který má s personalistikou zkušenosti. Pro firmy hledal kandidáty a cílil online kampaně, jenže to z mnoha důvodů nebylo ono.

Jiří Vostrý a Oskar Borhy, spoluzakladatelé Drafteru

Trh práce naruby

„Hledali jsme způsob, jak to všechno, co jsme dělali, převést do nějaké samoobslužné online platformy, která by výběr kandidáta zajistila sama,“ naráží Vostrý na největší přednost Drafteru. Jeho síla je v tom, že firmy propojí vždy jen s relevantními kandidáty, na základě zájmů, schopností a dalších dat, která obě strany při registraci či vypisování inzerátu vyplní.

V praxi to funguje následovně. Na jedné straně vyplní uchazeč o práci strukturovaný dotazník, díky kterému si pak firma při vytváření svého inzerátu zvolí filtry podle konkrétních potřeb. Na řadu pak přijde Drafter a propojí nabídku s relevantní poptávkou. Zní to jednoduše, ale většinou to tak nefunguje.

„Existuje spoustu sítí, jež se zabývají náborem, ale obvykle vás tam může oslovit kdokoliv s jakoukoliv nabídkou,“ popisuje Vostrý jeden z problémů, které při budování platformy řešil. Zároveň je na Drafteru vše zcela anonymní, jak profily uchazečů, tak inzeráty firem. Neexistuje žádný veřejný seznam, žádná veřejná nabídka – vše je sjednáváno na míru, aby byl pokud možno osloven co nejideálnější kandidát.

Anonymita je podle Vostrého důležitá i z toho důvodu, že mnoho zaměstnanců dnes různé pracovní portály nevyužívá, protože se bojí uvést své jméno. Na Drafteru navíc nemusí být jen ti, co aktivně práci hledají. Vytvoření profilu nic nestojí, a tak se může k zajímavým nabídkám dostat i tzv. pasivní uchazeč, jemuž může podobný inzerát otevřít nové obzory.

Transparentně a s bonusem

Vedle chytrého párovacího systému měl Jiří Vostrý ještě další ambici. Udělat Drafter maximálně atraktivní také pro firmy. A především transparentní. „Občas mezi personalisty probíhají různé nekalé dohody. My přinášíme transparentnost a pro firmy co možná nejvýhodnější podmínky,“ je přesvědčen Vostrý.

Běžná praxe, když si najmete personální agenturu, je, že buď platíte předem a máte nejistý výsledek, nebo pak naopak platíte obrovské sumy při úspěšném nalezení kandidáta. Drafter představuje alternativu k těmto metodám. Nechce po firmách žádné smlouvy, ani peníze předem.

„Firmám říkáme: máme tu novou platformu, vytvořte si na ní profil, spárujte kandidáty, zaměstnejte je a když s ním budete po měsíci spokojení, až tehdy nám vzniká nárok na provizi,“ vysvětluje velmi jednoduchý byznys model Vostrý. Podle něj tak ani firmy, podobně jako uchazeči, nemají důvod Drafter nevyzkoušet. Na začátku je to stojí maximálně pár minut času.

Provize, o níž Vostrý hovoří, představuje vždy polovinu hrubého měsíčního platu (vždy ale minimálně 15 000 korun). Tu si Drafter nárokuje u každého zaměstnance, který úspěšně absolvuje první měsíc v nové firmě. Když pak dokončí první tři měsíce, což obvykle představuje zkušební dobu, náleží danému zaměstnanci podpisový bonus ve výši 5 000 korun, který mu vyplácí Drafter.

Kandidát přitom nezaplatí během celého procesu ani korunu, podpisový bonus je jen další motivační prvek Drafteru, jak k platformě přilákat nové uživatele. Čím více potenciálních uchazečů na platformě bude, tím lépe Drafter uspokojí poptávku firem. „Jsme v provozu tři měsíce, ale firmy musíme plnit postupně s ohledem na počet kandidátu. Máme teď dva tisíce aktivních kandidátů a v systému osmnáct firem. Další firmy bychom momentálně neuspokojili, ale již jsou na čekací listině,“ prozrazuje Vostrý.

Mezi klienty Drafteru jsou i velké firmy jako Rohlík.cz, Česká Pošta, AAA Auto, MONETA Money Bank či Raiffeisenbank, takže o zajímavé pozice by neměla být nouze. Podle Vostrého musí každá firma projít schvalovacím procesem. Jednak si provozovatel kontroluje, aby nevpustil do svého systému jinou personální agenturu, a zároveň chce mít nabídku firem co možná nejatraktivnější.

Logický výhled na expanzi

Drafter začal Jiří Vostrý se svým týmem vyvíjet na začátku roku. Do styku během své kariéry přišel s mnoha personálními nástroji, ale z různých důvodů mu nevyhovovaly. „Každý se zaměřuje na něco jiného. My jsme se jednak inspirovali jedním americkým projektem, jednak jsme přinesli vlastní zkušenosti z oboru a nakonec si vzali k ruce zkušené personalisty, abychom připravili produkt, který má v oboru smysl,“ popisuje celou anabázi Vostrý.

Vyvíjet se začalo v lednu a za osm měsíců, v srpnu, už byla platforma v provozu. Jedná se víceméně o MVP, který chce Vostrý dále rozvíjet. Celý projekt vznikl díky podpoře od angel investora a Drafter již nyní aktivně hledá strategického partnera pro druhé investiční kolo.

„Chceme do budoucna firmám zajistit ještě lepší a kompletní servis, ať už to jsou videopohovory, přesnější vyhledávání kandidátů nebo jejich ověřování,“ vypočítává Vostrý. Další peníze by ale zároveň šly také do příprav na expanzi, která se vzhledem k povaze platformy, jež je vcelku jednoduše replikovatelná i na zahraničních trzích, nabízí. „Nejprve ale chceme vyladit produkt na českém trhu, až pak s ním půjdeme dál,“ ujišťuje Vostrý.

V našem seriálu Práce v digitálu chceme dát prostor těm, kteří přinášejí do všech oblastí napojených na trh práce inovativní řešení, a také těm, kteří třeba svou práci snů teprve hledají. Jak by měl moderní trh práce vypadat podle vás?

Pokud se chcete do našeho seriálu zapojit, napište nám na adresu ondrej@tyinternety.cz. Věříme, že společně dokážeme předat cenné zkušenosti, inspirovat a posouvat se vstříc moderním a efektivním řešením.

Diskuze k článku