SEOUX na válečné stezce s nefunkčními weby

pavel ungr jan kvasnička

Mnohé české weby jsou přes veškerou osvětu stále špatně dohledatelné a tak přicházejí o návštěvníky. Nákup v některých e-shopech je uživatelské peklo. Do boje proti těmto a dalším neduhům českého internetu se teď vydávají Pavel Ungr a Jan Kvasnička.

Pavel patří k předním SEO konzultantům, Honza je neméně známý v oblasti UX a použitelnosti webu. Oba jsou na volné noze, a protože se jejich obory doplňují, spolupracují na řadě projektů.

Teď mají v plánu vymýtit stále se opakující chyby v tvorbě webu. SEOUX je celorepubliková série intenzivních kurzů SEO a UX, na kterých se účastníci dozvědí vše potřebné z obou disciplín. Jak říká Pavel: “Aby se weby přestaly dělat blbě”.

S jakou chybou se v praxi potkáváte nejčastěji?

Pavel: Nejčastějším SEO neduhem českých webů je nedostatečná indexace stránek. V řadě případů se weby tvoří bez SEO konzultanta a proto technické řešení webu pak vyhledávačům ztěžuje práci. Ve výsledku to znamená, že některé části webu indexaci zcela uniknou a stránky tak přicházejí o návštěvnost.

Jan: Je toho opravdu hodně a i když už probíhá velká osvěta, pořád to není na některých webech znát. Nejčastěji jde o neznalost cílové skupiny. Majitel webu si myslí, že potenciálními zákazníky jsou všichni, což je velký problém. Pokud nevíme, k jakému zákazníkovi mluvíme, tak je málo pravděpodobné, že jej daným webem a obsahem oslovíme.

Dále majitelé webů také často ignorují základní pravidla použitelnosti:

  • Weby nemají graficky jasně odlišené odkazy.
  • Hierarchie stránek a podstránek často nedává smysl.
  • Navigace na webu není jednoznačná.
  • Příliš kreativní umístění důležitých prvků mate návštěvníky – například košík má být v pravém horním rohu a ne třeba napravo uprostřed.

A mohl bych pokračovat ještě hodiny…

Existuje nějaký mýtus o funkčním webu, který byste se SEOUXem rádi zbořili?

Pavel: Že na funkční web stačí jen grafik a programátor. A že to všechno zvládnou udělat za týden. :)

Nejčastěji se stává, že klient chce web, ví, jakou bude mít barvu a že musí být hezký a že za měsíc to už musí běžet. Což o to – běžet může, ale nefunguje. Má plno chyb a nikdo se moc nezamyslí nad tím, proč a pro koho se takový web buduje.

Kvalitní web je jako kvalitní dům. Bez jasné představy a dobrého architekta ho nepostavíte a už vůbec ho nepostavíte za týden.

Jan: Chceme lidem hlavně ukázat cestu, jak funkční web skutečně vytvořit. Vysvětlit, že za takovým webem stojí opravdu hodně práce a že tvorbou webu to nekončí, ale začíná. Někteří lidé si to neuvědomují a myslí si, že spustí web a to bude stačit.

Ale nechceme rozhodně cílit na základy SEO a UX, které každý zná. Pokročilým účastníkům představíme techniky a fígle, díky kterým udělají ze svého webu skutečnou mašinu na objednávky a spokojené zákazníky.

A je naopak chyba, která se dřív vyskytovala často a dnes už je spíše výjimečná?

Pavel: Co bylo dříve časté a dnes už naštěstí spíš výjimečné, jsou tzv. SEO texty, SEO PR články nebo SEO patičky. Čím dál více lidí si uvědomuje, že dobré SEO chce čas a důkladnou přípravu ve spolupráci s klientem. Mám třeba velkou radost, když si někdo k projektu sepíše definici cílovky a konkurence. Bohužel to ale pořád není pravidlem.

Jan: Je to trochu boj s větrnými mlýny. Základní chyby, jako zmatená menu nebo nelogické uspořádání webu, se opakují pořád dokola. Ale ne vždy je to chyba klienta. Často je na vině developer, který by měl klientovi umět nabídnout správné a funkční řešení, ale neumí. Naštěstí to neplatí vždy.

Váš SEOUX je kurz SEO a UX v jednom. Proč má podle vás smysl učit tyhle dvě věci pohromadě?

Pavel: Protože ty disciplíny jsou spojené, ať už chceme, nebo ne. K čemu je vám návštěvnost z vyhledávačů na webu, který nefunguje? A k čemu je srozumitelný web, který je pro návštěvníka radost používat, když vám na něj nikdo nechodí? Spousta věcí, které SEO konzultant řeší, potřebuje podporu ze strany UX designéra.

Jan: Je to tak, ale lidi si často provázanost SEO a UX neuvědomují. Právě proto jim chceme ukázat, jak nad webem, ať už stávajícím, nebo novým, uvažovat v souvislostech jako nad celkem.

Kurz je cenově o dost níž, než je běžné. A taky se dost netypicky koná i v menších městech. Proč?

Pavel: Chceme se dostat k co největšímu množství lidí a nesoustředit se jenom Prahu a Brno, aby se mohli účastnit i lidé z ostatních koutů republiky. Snažíme se naučit lidi, jak dělat weby dobře a taky jim vysvětlit, proč je to důležité.

Například proč nestačí web prostě jen nákodovat. Že nejdřív potřebuji vědět, proč ten web dělám, komu má sloužit a jaké cíle má plnit. Co k tomu potřebuji, co lidé v mém oboru hledají, jaké odpovědi a řešení má přinášet?

ungr seo

Jan: To je náš hlavní cíl – aby si tohle neuvědomovalo jen pár firem ve velkých městech, ale všude v naší krásné zemi. Kromě Prahy a Brna vyrážíme do Hradce Králové, Plzně, Českých Budějovic a Ostravy. Z tohohle pohledu je SEOUX vlastně misionář. :)

Diskuze k článku