Řešte online platby, zvýšíte si prodeje, radí e-shop 4Home

U online nakupování je nesmírně důležitá koncovka. Zákazník přijde do e-shopu, vybere produkt, který se mu líbí, rozhodne se jej koupit, ale… Nakonec to neudělá. Často jsou problémem platby.

Zákazníka totiž může zastavit například nedostatečná nebo nepřehledně řešená nabídka platebních metod. Stejně tak si e-shop nepomůže, když si nakupující nevyzvedne dobírku nebo zapomene poslat peníze převodem na účet. Naopak v momentě, kdy jsou oline platby vyřešené kvalitně, se online obchodu výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že o zákazníka nepřijde.

Ukazuje to i příklad e-shopu s bytovými doplňky 4home.cz, který využívá platební řešení společnosti PayU a který zřejmě ví, jak na to: jeho kvalitu potvrzuje i první místo ve studii Český košík roku 2016.

Nevyzvednuté dobírky

Když neplatí rovnou online, celou transakci nedokončí řádově i několik procent zákazníků. Jedním z důvodů může být, že si zboží nechají poslat na dobírku.

To je stále velmi oblíbený způsob na českém trhu a ještě více třeba v Rumunsku, naopak se už ale téměř vůbec nevyužívá v západní Evropě nebo v USA. Jeho nevýhoda je hlavně v tom, že si část lidí balíček na dobírku vůbec nevyzvedne. U 4Home to jsou při doručení Českou poštou 3 %, přes DPD nebo PPL cca 1,5% a přes Uloženku dokonce 7 % zákazníků.

Jednoduše – když je zákazník schovaný, snáz “unikne”. Pokud mu u dveří zazvoní PPL nebo pošťák, je mu hloupé balík nezaplatit a nepřebrat. I výzvu o uložení balíku na poště považují zákazníci za poměrně zavazující. Nejméně vážně berou naopak právě pouhé SMS od Uloženky. Naopak balíky, které zákazníci zaplatí předem online, vyzvednou spolehlivě.

„Zavedení online plateb mělo měřitelný vliv na prostupnost nákupního košíku a růst konverzního poměru, z něhož logicky vyplývá i pozitivní vliv na růst tržeb,“ říká Jan Skalický z e-shopu 4Home.

Ten působí na českém, slovenském, maďarském a polském trhu. Díky tomu je pro něj důležité mít na online platby spolehlivého hráče, který má silné globální zázemí a zároveň hladce zvládá nejčastější platební metody v každé zemi. To přesně PayU, které má na 16 trzích přes 160 000 zákazníků, splňuje.

Zablokované zboží na skladě

Alternativou k online platbě a dobírce je běžný bankovní převod, ale ten přináší logistice internetového obchodu firmy zase jiná úskalí. Provozovatel e-shopu musí vybalancovat, že přislíbil zákazníkovi dodání zboží a zároveň musí s jeho odesláním vyčkat, až mu platba přistane na účtu. To může trvat déle a někteří zákazníci se k tomu nakonec ani nedostanou. Mohou zapomenout. Nebo si to prostě rozmyslí.

Po celou dobu, kdy je e-shop v nejistotě, zda platba za objednávku byla či nebyla reálně provedena, musí pro zákazníka na skladě rezervovat zboží, které si objednal. To při určitých objemech takto hrazených objednávek znamená už nezanedbatelnou zátěž, protože vybrané zboží není v tu dobu k dispozici pro jiné zákazníky. Po uplynutí času, který je obvyklý pro úspěšný bankovní převod, kontaktuje obvykle e-shop zákazníky, od kterých platba dosud nedorazila. To je další práce a náklad. Takový způsob úhrady zboží je proto pro moderní internetové nákupy určitým přežitkem, moderní metody bankovních tlačítek či platebních karet jsou daleko vhodnější jak pro e-shop, tak pro zákazníka.

„E-shopy naší velikosti nabízejí online platby jako běžnou službu, která zákazníkům zpříjemňuje proces objednávky a zároveň přináší marketingové téma, které lze napříč e-shopem jednoduše komunikovat. Obsáhlá škála plateb, podobně jako bohatý výběr dopravců, je benefitem, jež při správné prezentaci zvyšuje konverzní poměr. Naopak nepřehledná a zmatečná prezentace, ve které se uživatel ztrácí a nemá potřebné informace, může mít opačný efekt,“ dodává Jan Skalický z 4Home.

Diskuze k článku