Spotify se v Česku rozjede ještě před Vánoci. Dokonce zítra v pravé poledne

spotify

Dva tarify – jeden z reklamou a bez možnosti stahování hudby a druhý bez reklamy a s off-line přehráváním za šest euro (5,99 euro), tedy něco přes sto šedesát korun. Vzhledem k tomu, že se předplatné platí eurem, může být v budoucnosti třeba i levnější, ale bude záležet na tom, jak se v ČNB vyspí. To je nabídka Spotify českým fanouškům hudby od 12.prosince. A nejen na webu, ale i v aplikacích pro chytré telefony.

Katalog dvaceti milionů písniček by měly rozšířit i  české hity. „Dokončujeme smlouvy s českými labely a v řádu týdnů by se měla nabídka tuzemské hudby významně rozšířit,“ tvrdí Marcel Grobe, šéf komunikace středoevropské Spotify.

Každopádně žádné kanceláře si v Česku Spotify otevírat nebude. „Budeme všechno řídit z Varšavy, respektive to budu mít na starosti já,“ vysvětlil obchodní šéf pro střední a východní Evropu Przemek Pluta. Po vstupu na český trh se rozjede převážně digitální kampaň a podle Pluta se objeví i několik malých promo akcí. Každopádně služba bude stále v angličtině a do češtiny se přeloží až výhledově. Stejně tak jako budou vznikat české žebříčky nejpopulárnějších skladeb.

Spotify  je po Google a Apple poslední z hudebních gigantů, kteří na český trh vstoupili během letošního roku. A tuzemské verze streamovací služby MusicJet, s 250 tisíci písniček tak přibyla další, možná zničující,  konkurence. Hudební služby ale rostou jak po dešti. Na českém internetu se letos objevily i projekty, které pomáhají začínajícím a nezávislým kapelám.

Češi mají digitální hudbu rádi

Podle průzkumu portálu  Seznam si Češi nejčastěji pouští hudbu z počítačů či tabletů. Odpověď “pouštím si často” zvolilo u tohoto způsobu 62 % dotázaných. Na druhém místě se umístilo rádio, které si pouští často 51 % zúčastněných, na třetím mobilní telefon s 33 %.

Spotify hlásí letošní tržby kolem půl miliardy eur a netají se ani dalšími čísly.

  • Spotify má přes čtyřiadvacet milionů uživatelů. Kolem šesti milionů platí měsíční předplatné, zbytek používá službu zdarma.
  • Společnost platí přes 70 procent držitelům práv podle jejich popularity. Vydavatelství nebo label pak rozhodne, kolik dostanou umělci z jejich stáje.
  • Průměrná platba za jedno přehrání je mezi 0,006 a 0,0084 dolaru.
  • Příklad z července 2013 tak ukazuje, že běžné indie album vydělalo 3300 dolarů, průlomové indie album 76 tisíc a album s globálními hity typu Adele už je na 425 tisících dolarů za měsíc.

Provozovatelé služby tvrdí, že stream zabíjí pirátství. Podle jejich čísel klesla jeho míra v domácím Švédsku až o25 procent. O tom by se dalo možná polemizovat, ale nástup streamovacích služeb ve spojení s rychlým, i mobilním, internetem může mít šanci. Ale uvidíme, jak to bude vypadat v pirátském Česku.

Každopádně zatím spíš vyvolává na hudební scéně kontroverze.Významnými zahraničními médii proběhly zprávy o tom, jak Thom Yorke, frontman Radiohead, stahuje alba svých nezávislých projektů ze Spotify proto, že platí málo začínajícím umělcům a ničí tak odvětví. Tady jen pro srovnání, kolik si umělci vydělají.