O budoucnosti vyhledávání promluvil šéf Googlu

Ačkoli je Google stále jednou z největších internetových společností, v současnosti to nemá lehké. Tempo růstu vyhledávání se zpomaluje, z průměrného 60procentního meziročního nárůstu tržeb za posledních pět let je nyní 25 procent a podle některých odhadů má vyhledávání v dalších letech růst jen o 15 až 17 procent. Připočíst můžeme i zvyšující se konkurenci, především ze strany Facebooku, schopného trumfnout Google v přenosti cílení reklam, a Bingu, který je s rostoucím tržním podílem stále nebezpečnější.

Přestože Google ani zdaleka není na odpis, situace je pro něj nejméně příznivá za celou dobu jeho existence a reálně se nyní rozhoduje, zda se přiřadí po bok velkých a víceméně stagnujících značek jako Microsoft nebo Yahoo, nebo zda nadále poroste tempem alespoň blízkým tomu, na které jsme byli zvyklí.

Růst je základ

V čem tkví hlavní nebezpečí stagnace? Udržet si nálepku růstové a inovativní technologické společnosti je pro Google důležité hned z několika úhlů pohledu a všechno začíná a končí u akcií. Především se jedná o ten holý fakt, že burza rychle rostoucí společnosti oceňuje ne podle skutečné hodnoty a příjmů, ale podle jejich potenciálu. Díky tomu může rostoucí společnost odměňovat svoje zaměstnance nejen klasicky finančně, ale například také opcemi na nové emise akcií. A je tu ještě jedna záležitost se zaměstnanci. Nemalá část pracujících v Sillicon Valley chce být tam, kde je pokrok. Jak jednou Google o nálepku „tady je pokrok“ přijde, přesunou se ti, kdo chtějí táhnout svět kupředu, někam jinam a Google přijde o část svých nejlepších lidí.

Jak v souvislosti s tím vypadá současnost Googlu? Od začátku roku se jeho akcie propadly o 21procent, přestože v průměru NASDAQ o procento posílil, a posledních několik let se dlouhodobě drží na stejné úrovni. Proč? Zpomalující odvětví vyhledávání a nejasná budoucnost.

Vyhledávání nestačí

Velkým nedostatkem Googlu je jeho jednobarevná struktura příjmů. Odhadem přes 90 procent současných příjmů stále pochází z prodeje klasik AdWords a AdSense. V oblasti zisků se toto číslo blíží 100 procent.

Nelze říct, že by se společnost nesnažila. Asi nejúspěšnějším produktem s největším potenciálem do budoucna je nyní mobilní Android, který raketovým tempem zvyšuje prodeje. Problém s Androidem je, že ho Google operátorům poskytuje zadarmo, takže ho musí monetizovat oklikou, přes vyhledávání a prodej reklamy. Na rozdíl od toho, Applu se investice do mobilního operačního systému vrací při každém jednotlivém prodaném iPhonu.

Jsou tu i další projekty, z nichž nejvíce se v současnosti mluví o nové sociální síti. Tu Google hodlá vytvořit aby nevypadl ze hry, dozvěděl se o svých uživatelích ještě více a mohl prodávat ještě přesněji cílené reklamy.

Google vám v budoucnosti řekne, co dělat

Vyhledávání tak, jak jej známe, se pomalu stává jen alternativním způsobem získávání informací. Konkurenční ránu mu zasadil hlavně Facebook a jeho News Feed, který je schopný lidi informovat o tom, co je zajímá, aniž by museli cokoli hledat. Jaká je tedy budoucnost vyhledávání ve chvíli, kdy se internetová krajina rapidně mění a spousta z nás bude vyhledávat méně než dřív?

„Směr vývoje je takový, že stále více vyhledávání bude prováděno za vás, bez toho, abyste vůbec museli psát. Lidé již od Googlu nechtějí odpovědi na otázky. Chtějí vědět, co dělat dál,“ říká Schmidt. A právě to chce Google svým uživatelům v budoucnu říkat. Citujeme Wall Street Journal:

Představte si, že jdete po ulici. Díky informacím, které o vás Google získal, ví orientačně kdo jste, co vás zajímá a kdo jsou vaši přátelé. Také ví, s přesností na metr, kde se zrovna nacházíte. Schmidt nechává detaily na představivosti čtenáře: Pokud potřebujete mléko a v blízkosti bude obchod, kde jej prodávají, Google vám to připomene. Řekne vám, že v krámku na rohu se prodávají plakáty koňských závodů, jichž jste fanouškem, nebo že kousek odsud se odehrály historické události, o nichž zrovna čtete román.

Hromadění informací není bez důsledků

„Nevěřím, že společnost chápe, co se stane, když se všechny informace budou ukládat a později budou dostupné,“ pokračuje Schmidt. Naprosto vážně předpovídá, že v budoucnu budou mít mladí lidé možnost při přechodu do dospělosti změnit jméno, aby se zbavili svých mladických hříchů. Proč je to nesmysl asi netřeba rozvádět, navíc to za nás už udělali na TechCrunchi. Nicméně v prvním bodě má šéf Googlu nepochybně pravdu. Velmi snadno bychom se mohli dostat až do situace, kdy toho o nás bude Google nebo někdo jiný vědět víc, než my sami.

Je naštěstí reálné předpokládat, že se sbíráním osobních informací pro obchodní účely budou ještě firmy mít komplikace. Zákony se sice přizpůsobují relativně pomalu, na novou situaci ale nakonec zareagují a elektronické informace o osobách, jejich chování a preferencích budou stejně jako jejich sběr regulovány daleko důsledněji, než dosud.

Via WSJ, Fortune