Mail.ru vstupuje na herní trh

Listu tuto zprávu potvrdil vysoký manažer společnosti, která je výrobcem počítačových her, a také zdroj blízký jedné ze společností z portfolia DST. Jednání jsou stále v chodu, ale věrohodnost této informace je podle interních zdrojů vysoká. Nepůjde přitom o pohlcení jedné společnosti druhou, nýbrž o přerozdělení podílů mezi stávajícími majiteli. Jihoafrická společnost Naspers, která má ve firmě Mail.ru nyní 32% podíl, požaduje, aby DST vykompenzovala rozmělnění jejího podílu ve spojené firmě.  Částka ale zatím nebyla specifikována – zástupce firmy Naspers Meloy Horn odmítl její výši komentovat. Představitelé DST, Astrum i Mail.ru se rovněž odmítli k finančnímu vyrovnání vyjádřit.

Důvodem plánovaného sloučení je potřeba rozšíření základny nových uživatelů online her. Podle údajů společnosti TNS Web Index činila v červnu 2009 měsíční návštěvnost portálu Mail.ru 18,6 milionu uživatelů, což jej v Rusku řadí na druhé místo hned po Jandeksu.

mail.ru a dst

Navíc produkce a distribuce her v rámci jedné společnosti významně optimalizuje náklady. Akcionáři počítají se zvýšením tržní hodnoty společné firmy. Spolupracovník listu Vedomosti připomněl v této souvislosti případ čínského internetového portálu a výrobce her v jednom Tencent, který výší své kapitalizace předstihl největší čínský vyhledávač Baidu (v jeho případě je to 231,58 mld. USD oproti 12,58 mld. USD, jichž dosahuje Baidu). Čtyřicet procent výnosů Tencent přitom tvoří online hry.

Sloučení bude užitečné jak pro Mail.ru, tak pro Astrum, potvrzuje zástupce herní firmy Alawar Entertainemnt Alexandr Lyskovskij. Uživatelé budou moci využívat sociální sítě (elektronickou poštu, sociální síť a další) i hry v jediném prostředí, a to značně zvýší návštěvnost. Každopádně po sloučení mohou nastat problémy s partnery firmy Astrum, upozornil Lyskovskij. Astrum  je totiž zdrojem příjmů pro řadu dalších portálů (například pro Rambler) a lze očekávat, že po spojení tohoto holdingu s Mail.ru odmítnou spolupráci s hlavním konkurentem.

Letos v létě Mail.ru zkusila sama prorazit na herním trhu a dokonce vytvořila vlastní hru „Křišťál věčnosti“. Ale navrhování a tvorba her je poměrně zdlouhavý proces a pro firmu, která není v této oblasti úzce specializovaná, je to poměrně nerentabilní.

Lyskovskij dále předpokládá, že hodnota sloučeného majetku obou firem bude srovnatelná s výší aktiv Jandeksu. V prosinci 2008 koupila firma Naspers 10% podíl v Mail.ru za 101 milionů dolarů, čímž hodnota portálu vzrostla na 1,01 miliardy dolarů. Pro akcionáře Mail.ru to bylo výhodné, tvrdí analytik ING Bank Alexandr Kuzněcov, který si ale netroufá odhadnout budoucí hodnotu sloučené společnosti.  Lze se tedy opírat o poslední známé údaje – v prosinci 2008 měla Mail.ru hodnotu 1,01 miliardy dolarů. Nyní, vzhledem ke krizi, se odhaduje na 500 milionů dolarů. Hodnota Astrum nyní dosahuje přibližně 200 milionů dolarů, podle některých analytiků to ale může být až 400 milionů dolarů. Firma Jandeks měla loni na podzim hodnotu 3 až 5 miliard dolarů. Ta se nyní kvůli krizi snížila na 1 až 1,5 miliardy dolarů.