Infografika: Psychologie barev a jejich využití v marketingu

Zatímco modrá je barva studená, kterou preferují spíš muži, červená je barva teplá, a častěji je oblíbená u žen. To je základní vědomost, kterou o barvách má snad každý. Význam a smysl barev se na ni ale rozhodně neomezuje. Barvy totiž podle mnoha vědeckých studií mají prokazatelný vliv na lidskou psychiku, a jejich využití, především v oblasti designu zboží a v marketingu, by proto mělo být vždy dobře uvážené.

Různé kultury a v jejich rámci i různí jednotlivci vnímají barvy s různými odlišnostmi, jisté obecné zákonitosti ale přesto vysledovat lze. Napříč euroamerickou oblastí pak kulturní význam různých barev rozhodně je méně odlišný, než třeba mezi Evropou a Asií. Určité vlivy barev, především na emoce, pak jsou často připisovány biologickým faktorům, a tento biologický vliv je podle některých studií vyhodnocován i napříč různými kulturami jako velmi podobný.

Nelze přitom říct, že by určitá barva byla lepší bez dalšího. Existuje mnoho barev, které v sobě obsahují pro lidskou psychiku pozitivní významy, a jejich využití v marketingu by se mělo přizpůsobovat především zvolené cílové skupině. Stejně tak mají barvy svůj význam i pro loga společností, která často jsou tím prvním, s čím lidé u dané firmy přijdou do styku. I v logu by proto barvy měly být uvážené a naznačovat, jaké hodnoty ta která společnost vyznává a co chce vyzařovat navenek.

U spotřebitelských produktů platí, že přes dvě třetiny dojmu, který na své potenciální kupující podvědomě při prvním kontaktu udělají, má na svědomí právě barva. Jak ale vědět, kterou barvu použít? S alespoň základní orientací může pomoci infografika od marketingové a designerské společnosti WebpageFX. Ta shrnuje významy šesti nejpoužívanějších „pozitivních“ barev, jejich využití v marketingu a politice, jejich význam v hinduistickém systému čaker a příklad firemních log, která danou barvu obsahují.

20130408-TopRankTeam-Psychology of colors