Deloitte: Mobily změní maloobchodní prodej nejméně tak, jako internet

V pořadí již pátá studie od Deloitte Consumer Review je sice zaměřena především na stav ve Velké Británii, to ale neznamená, že není relevantní i pro podnikatele v ostatních vyspělých státech světa, včetně České republiky. Studie se zabývá vlivem, který na spotřebitelsky orientovaný obchod má (a do budoucna se vzrůstající intenzitou bude mít) přesun zákazníků od tradičních médií a internetu na osobních počítačích k technologicky stále vyspělejším mobilním telefonům a tabletům.

Studie se nezdráhá používat silná slova, když hned ve svém úvodu tvrdí, že pro spotřebitelsky orientované podnikání je probíhající mobilní revoluce největší změnou od nástupu internetu. Spotřebitelé stále častěji vlastní chytré telefony, přes které mohou být online kdykoliv a kdekoliv, a velká část z nich se nebojí je používat k efektivnějšímu, pohodlnějšímu a rychlejšímu získávání informací než kdy dříve.

Z toho pro značky a podniky vyplývají tři základní úkoly:

  • vytvořit pro spotřebitele možnost nakupovat přes mobilní telefony, ať už pomocí mobilního webu nebo aplikace
  • začlenit mobilní reklamu do svých marketingových strategií jako jeden z hlavních komunikačních kanálů
  • zvážit přínosy mobilních způsobů placení, například NFC plateb a mobilních peněženek

Využití mobilních technologií by zároveň nemělo pouze splňovat základní funkční parametry, ale aby bylo skutečně efektivní, mělo by být vůči zákazníkům inovativní a poskytovat jim nové možnosti. Kvalitně zvolená mobilní strategie dokáže podle Deloitte podpořit i aktivity v brandingu a zvýšit celkový užitek pro zákazníka. Vedlejším efektem implementace dobré mobilní strategie může být zefektivnění procesů ve společnosti samé.

„Není pochyb o tom, že mobily mění způsob, jak probíhají interakce mezi zákazníky a značkami, víc, než ho kdy ovlivnil internet,“ říká Ben Perkins, šéf Deloittu pro spotřebitelský výzkum. „Zákazníci výměnou za věrnost očekávají pohodlí, jednoduchost a bezpečí. Jen využitím plného potenciálu mobilního ekosystému a se správně zvolenou strategií mohou být spotřebitelsky orientované podniky konkurenceschopné i v mobilním světě.“