B2B: Události týdne očima osobností online byznysu

Dvě tváře českých agentur

Minulý týden se velké agentury opět navzájem poplácaly po ramenou a rozdaly si ceny Effie 2010. Je s podivem, že snad až na výjimku v podobě kampaně Plzeňského Prazdroje na nealkoholické pivo Birell, všechny oceněné projekty v mediálním plánování zcela opomněly prostředí sociálních sítí. Velké agentury se v poslední době předhánějí v nabídkách služeb v této oblasti, ale když přijde na pomyslné lámání chleba, raději unikají do starých osvědčených vod ATL a BTL kampaní, ke kterým sem tam přihodí „efektivní“ microsite. Kdy už se konečně dočkáme dne, kdy se agentury přestanou schovávat za otřepané fráze o brandingu a představí efektivní reklamní řešení pro Facebook a spol.?

Ředitel strategie a plánování Facebooku Trevor Johnosn na pražském Forum Média 2010 přišel s „objevným“ doporučením, že firmy by na Facebooku neměly prostě jen „být“, ale měly by především komunikovat s uživateli. Člověk by čekal nějaké zásadnější prohlášení. Zdá se, že se konferenční příspěvky na téma social media točí v začarovaném kruhu. Možná nakonec bude něco pravdy na nedávném prohlášení Geerta Lovinka, že Facebook nakonec zanikne a budoucností jsou decentralizované sociální sítě. Tak co vy na to marketéři? Už jste vymysleli, jak zasáhnout cílovou skupinu ultra-lokální kyber-punkové, pseudointelektuální prehistorické sítě Nyx?

Eduard Piňos, Social Media Specialist, Telefonica O2 Czech Republic

O socializaci a decentralizaci

V současnosti největší světová mediální skupina WPP se asi opravdu pouští do sociálních médií. Tento týden bylo ohlášeno partnerství právě mezi WPP a společností Buddy Media, která mimo jiné vyvinula platformu na správu sociálních médií – Buddy Media Platform. Co WPP za $5M investici do Buddy Media získá? Integraci Buddy Media Platform do svých interních systémů, přístup a možnost využití této platformy, spolupráci na vytváření nových produktů a služeb speciálně pro klienty WPP a školení a trénink vybraných WPP agentur v oblasti sociálních médií, což je z mého pohledu asi nejzajímavější část dealu. Dotkne se tato spolupráce také českých agentur ze sítě WPP?

Grouponu už nestačí vlastní model denních dealů a otevírá “samoobsluhu” pro firmy – Merchant Center. Díky této službě si každá zaregistrovaná firma může založit svůj profil podobný stránce na Facebooku nebo Yelpu a vytvářet si své dealy dle libosti. Schválení prvního dealu je pak otázka několika dní oproti cca měsíci u tradičních denních dealů. Firma také může využít promovaných dealů, kdy jednotlivé dealy Groupon inzeruje na webu, v newsletterech, na Facebooku, Twitteru… Skupinového nakupování se mění velmi dynamicky, kromě zmíněného Groupon Merchant Centeru tento týden spustil americký řetězec Walmart svůj vlastní Groupon klon na svých Facebookých stránkách. Využívat služby Grouponu Walmart nepotřebuje, fanoušků má dost. Udrží tempo vývoje také české Groupon klony?

Martin Svoboda, Managing Director, brandz friendz

Adobe slibuje, HTML5 nastupuje

Před pár dny skončila konference Adobe MAX, na které byly prezentovány novinky, na nichž Adobe v posledních měsících tvrdě pracovalo. Jak už je u Adobe zvykem, většina z těch nejžhavějších novinek byly pouze sneak-peeky, tedy ukázky technologií, které Adobe možná uvede již v příštím roce, ale nejdřív pouze jako beta verze pro vývojáře. Takže nic nového, co bychom mohli začít zkoumat. HTML5, částečný konkurent pro Adobe Flash Player (jemuž se v posledních měsících penetrace rapidně změnšuje) začíná nabírat rychlejší obrátky a tak se i v Adobe snaží chytit vlny a pracují na HTML5 nástrojích pro vývojaře. V budoucnu si myslím, že u Adobe uvidíme zajímý obrat.

Není tajemstvím, že HTML5 tlačí a velmi podporuje Apple svými produkty jako je iPhone či iPad. Díky svému radikálnímu a logickému přístupu k Flashi dokazuje, že potřeba mít plugin třetí strany např. pro přehrávání videií na internetu je již pravěk. Steve Jobs měl pravdu když ve svém dopise věřejnosti na téma Flash a projevu na konferenci D8 říkal, že HTML5 kompatibilního videa bude velmi rapidně přibývat. Nyní je již 54 procent veškerého videa na internetu v HTML5, což dokazuje aktuální studie MeFeedia. Je to dvakrát více než v květnu letošního roku. Dnes je již velmi težké najít video, které si nepustíte na Apple iPad.

Robin Raszka, CCO a Cofounder, Tapmates