Avinash Kaushik zničil český internet. Web umí jen Škodovka. Seznam, Mall, Aukro i další to dělají špatně

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

Nikdo nebyl ušetřen. Přední hráči tuzemského internetu neumí dělat weby pro mobily, jsou krátkozrací a soustředí se jen na ty lidi, kteří u nich nakoupí. Jeden z nejznámějších digitálních marketérů světa Avinash Kaushik nastavil českému webu dost ostré zrcadlo.

„Tady je dokonce v rohu pes… Proč je tam, sakra, vůbec ten pes?“ Ptal se Avinash nad obrázkem nejznámějšího českého vyhledávače. Sprcha pro tuzemské weby přišla ale už dřív – u mobilních verzí jejich stránek.

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

V Česku jsou tisíce lidí, kteří k webu přistupují skrz mobil. „Přesto na to místní velké firmy kašlou,“ stěžoval si Kaushik s Heurékou, Aukrem nebo adsl.cz za zády. Příkladem správného postupu je třeba britský Daily Telegraph.

2 lidi ze sta u vás nakoupí

Rozhodně přitom nejde o to, že by firmy neměly dostatek peněz na vývoj webu, ale o jejich krátkozraké myšlení. „Dva lidi ze sta u vás nakoupí. Většina firem se ve svém byznysu zaměřuje ale právě jen na ty dva, co ovšem ten zbytek? Když u vás takoví lidi neutratí peníze teď, můžou přece v budoucnu.“ Na to se Česku dost zapomíná, myslí si  Kaushik. A nejen tam.

Nástrojů, jak na ně nezapomínat, je víc. Ďábel je zakopaný v analýze dat, využití různých způsobů jejich měření a ve výsledku i správná péče o zákazníky. Tedy o cílení reklamy, práci na sociálních sítích i obsahu webu.

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. See Think Do Care Framework. Zdroj: Marketing Festival

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. See Think Do Care Framework. Zdroj: Marketing Festival

Řečník stavěl na See Think Do Care frameworku, který pracuje jak s přilákáním zákazníka, tak jeho pobavením, samotným nákupem (konverzí) i pozdější péčí.

„Neřešte jen lidi, kteří u vás nakoupí. Myslete na všechny předchozí fáze nákupu,“ vysvětlil.

Takhle v Česku uvažuje podle Kaushika třeba mladoboleslavská Škoda Auto, která pokrývá skvěle všechny fáze a myslí i na zákazníky, kteří auto budou chtít třeba až za rok.

Velcí dinosauři se špatně přizpůsobují

Ne všechno na českém webu je ale podle Avinashe špatně. „Vybral jsem velké hráče, ke kterým je snadné se dostat,“ vysvětlil. Velké firmy mají navíc probém rychle reagovat na vývoj trhu. Déle se přizpůsobují.

„Určitě je v Česku spousta malých štik, které to dělají skvěle.“ Takové firmy pak velcí hráči kupují. Pro malý tým je jednodušší trendy trhu sledovat a chovat se podle nich.

Vaše firma na sociálních sítích být nemusí

Sociální sítě v tuzemsku jsou podle Avinashe kapitola sama pro sebe. Pokud je firma používá jen účelně k rychlému zvýšení prodejů, nikdy neuspěje. Sociální sítě mají být podle něj hlavně místem pro nenásilnou péči o zákazníky.

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

„Pokud vám to na sociálních sítích nejde, vaše firma tam být nemusí,“ říká Kaushik. Pokud podle něj má společnost tisíce fanoušků na FB, ale u jejích statusů je cca 10 liků, 0 sdílení a žádné komentáře, má se na sociální sítě vykašlat.

„Když ty peníze, které na to dávají, budou vyhazovat z okna, bude to mít na sociálních sítích mnohem větší dopad, než to, co tam dělají teď,“ uvedl.

Rady dobré, ale…

Rady Avinashe Kaushika ale můžou v Česku snadno narazit. Nikoli na marketéry a webaře, kteří jsou naopak spíš po podobných myšlenkách hladoví, ale na opačné straně.

„Jasně, to co říkal, je pravda. A je super, když to marketéři a lidi, co dělají weby, budou vědět. Ale jde taky o to, aby si tenhle komplexní přístup osvojili klienti,“ říká Lucie Jebavá z agentury Visibility.

Střílí zároveň ale i trochu do vlastních řad, když doplňuje, že je třeba, aby marketéři klientům správný postup nejdřív dobře vysvětlili. „Aby se opravdu postupovalo po jednotlivých částech a nedělalo všechno najednou,“ jak o tom sám Avinash Kaushik mluvil.

Marketing Festival

Marketing Festival

A nejen přednášku Avinashe Kaushika si můžete prohlédnout za nedlouho sami. Videozáznamy z konference se do měsíce objeví na video.marketingfestival.cz.

Diskuze k článku

  • http://www.sli.do Frantisek Krivda SK

    Avanash bol neskutocny, urcite aj najlepsi keynote! Dostal aj najviac otazok a hlasov, vid nasa infografika … https://www.sli.do/event/45zmejgj/info/code/eayjcu657wk11qjv73bg

  • http://www.designville.cz/ Michal Horák

    Ještě bych doplnil, že Avinash pochválil také český Megapixel. Tak jen aby to nevypadalo, že kromě Škodovky všechny sepsul…

    • Ceap

      Pravda, jasně, díky za připomínku. Neměl jsem možnost prohlédnout si přednášku ze záznamu a psal z paměti, takže tam úplně všechno není… Cílem bylo zachytit hlavně vyznění jeho vystoupení, což se snad povedlo. I proto je tam zmínka o tom, že si cíleně vybíral velké hráče, ale určitě je tu dost firem, které to umí..

      • Šimon Matěj Podehradský

        nic ve zlém jen tim titulkem minimálně vytváříte malinko zavádějící dojem a s ohledem na PR aspekty takového sdělení na českém písečku je to přinejmenším citilivá věc – zvlášte pro postižené .-)

        • http://www.designville.cz/ Michal Horák

          Přesně tak. Titulek je bulvární v tom, že navozuje dojem, že je na českém internetu vše špatně. To je hodně velké zjednodušení toho, co na keynote zaznělo.

      • Tomáš Rýdel

        Zdravím, ten záznam někde je nebo bude? Díval jsem se a nenašel jsem, díky.

        • http://www.internet-magazin.cz/ Alex Doktor

          Tomáši pokud vím, tak všechny přednášky lze v HD koupit na webu marketing festivalu

          • Tomáš Rýdel

            díky za tip, určitě se mrknu

    • Šimon Matěj Podehradský

      a Reporter pokud se nepletu :-)

  • Alex Doktor

    I nad keynotou od Avinashe je dobré se zamyslet a přesto, že měl spoustu super myšlenek, tak samozřejmě nemůže znát do detailu české reálie. Takže vypíchnout takhle zrovna ten „bonmot“ se seznamáckým psem mi osobně přijde odfláknuté – on ten pes tam totiž vytváří část brandu, což on evidentně nevěděl. To je trochu podobné jako kdyby se někdo neznalý smál třeba Google Doodles. A hlavně postavit shrnutí jeho keynote na tom koho na českým písečku pochválil a koho ne místo na obecných myšlenkách, pro které byly ty příklady jen ilustrací mi přijde poněkud bulvární.

    • Ceap

      A Alexi přečetl jste z článku víc než jen titulek a jeho první větu? Protože na tom, koho pochválil a koho ne, text rozhodně nestojí a věnuje se hlavně tomu, proč Avinash trvrdil, co tvrdil… A btw. podle mě jsou Doodles úplně jinde. Ty přece nejsou samoúčelné promo firmy, kterým pes Seznam rozhodně je – jakkoli mi vlastně také nevadí. Ale bylo zajímavé nad tím vůbec uvažovat, proč tam mít v rohu psa, proto jsem to do článku dal. Většina lidí z Česka ho vlastně jen nekriticky přijímá, protože je provází už 10 let českým internetem a „znají ho i z TV“…

      • http://www.internet-magazin.cz/ Alex Doktor

        Přečetl jsem si článek samozřejmě celý. A přesto z něj mám přesně ten dojem, jaký jsem popsal. Chápu, že pokud jste ho napsal s jiným záměrem, tak tam samozřejmě vidíte jej, ale já, jako pouhý čtenář, to prostě vnímám tak jak jsem to shrnul ve svém komentáři.

      • Ondrej Kocian

        :) tak s tim psem to asi nebude tak jednoduche ze?

  • http://www.petrpinkas.blogspot.com/ Petr Pinkas

    Avinash měl pravdu téměř ve všem ať se to lidem nebo markeťákům líbí nebo ne. Výmluvy, že na web chodí jen 5-10% lidí na mobilech je naprosto zcestná – nechodí tam proto, že se tam chodit nedá – neresponzivita v dnešní době je opravdu potřeba. Přece když dojdu na nějaký obchod, kde se nedá na mobilu dělat nic, tak tam nebudu chodit každý den zokušet jestli už to nejde. Osobně na daný web zanevřu buď navždy nebo na rok a více. Vidím to asi podobně jako pravidlo 80-20, že ti lidi, na které u nás nemyslí české obchody by přinesli tolik kolik přináší ten zbytek.
    Ad pes na Seznamu – nedává žádný smysl podle mě ani tím, že bych v TV reklamě. Je tam lehce zbytečný a sklidil patřičnou kritiku bez nutného komentáře. Mimochodem jsem si teď zkusil na mobilu přes Seznam zkusit koupit pivo – buďme rádi, že nezkusil Avinash to samé, je to opravdu tragédie.

  • Petr Juppa

    Domnívám se, že pes na Seznamu má velký význam a rozhodně bych jej neodstraňoval. Je pro Seznam typický, a když se někde objeví, např. na billboardu, v TV nebo jinde, každý ví, že jde o Seznam. Je to jeho symbol, který navíc značku zlidšťuje. Zásadní věc. Seznam je s ním spojený po celou svoji dobu. To řečník dle mého názoru nevěděl.

  • http://digitalfreak.posterous.com DigitalFREAK

    Multikanálový přístup / Oslovení (ne)zákazníků v rámci celé customer jorney by imho mělo být u předních digitálních agentur samozřejmostí. Pokud to bylo pro někoho objevné, pak také dobře (a souhlasím, že je nutné stále edukovat celý trh, inzerenty zvláště).

    Každopádně souhlasím, že ten titulek je malinko bulvární a také poněkud nechápu tu jedinou přesnou citaci se psem – tohle je součást bradingu Seznamu, kterou nemá problém pobrat jejich široká cíloku (pokud jste mu to tam nikdo nevysvětlil, tak se styďte! :)

    PS: a teď si představte, že jsou tady inzerenti, kteří musí zvládnout správně vyhodnocovat system SEE-THINK-DO-CARE i v kombinaci OFFLINE/ONLINE komunikace – to vám pak teprve začne ta správná taškařice! :)

  • http://www.duben.org Stanislav Duben
  • Petr Guru

    Ježíš to je pitomec..:) ten viděl český internet tak maximálně z rychlíku, každej blb co nic neumí se pasuje na UI poradce apod…:)

  • Heinrich Jesse

    Nabízím ekvivalence úvěrovou linku, budete potřebovat pomoci s start-up nebo obchodní nápad? William Clark úvěr domů nabízí půjčky ve výši 3% úrokové sazby se v rozmezí 1000 až 50,000,000.00. Máme tým se zkušenostmi
    1) Osobní a refinancování půjčky
    2) Obchodní Start-up a obchodní růst
    3) Zlepšení Home a Investiční úvěr
    4) Dluhu a Auto úvěr
    5) úvěrová linka ve výši až $ 1,000,000.00

    Finance a poradit. Bez ověření příjmu. Nepotřebujete kreditní skóre. Velmi příznivé úrokové sazby.
    Email William Clark
    E-mailová adresa: clarkservices1984@gmail.com
    William Clark úvěr specialista,
    buňka: +1 (916) 520-4188