AdExpres.com – nové české reklamní tržiště

„Na českém trhu figurují stovky zajímavých středních i menších webů, které cíleně míří svým obsahem na jasně definovanou skupinu svých návštěvníků. Je to oblast, kterou nedostatečně a často laxním přístupem pokrývají mediální agentury,“ vysvětluje Jan Galgonek, CEO projektu. Zatím stojí nákupní model na prodeji impresí, v průběhu roku plánuje AdExpres nabídnout i nákup prostřednictvím cost-per-click (CPC) a cost-per-action (CPA).

AdExpres funguje jako klasické tržiště s bannerovou reklamou. Vydavatelé jej naplní nabídkou svých reklamních prostorů a nastaví i cenu, AdExpres si k ceně připočte transakční poplatek (maximálně 25 %) a nabídku umístí v tržišti. Inzerent poté dle vlastního uvážení objedná vybrané plochy. Systém vygeneruje cenu, která odpovídá deklarovanému počtu impresí, uživatel nahraje bannery a je hotovo. Po ukončení kampaně případně obdrží zadavatel část peněz zpět, pokud nebyl vyčerpán deklarovaný počet impresí. Při nákupu kampaně má inzerent příležitost online vyjednat slevu z deklarovaného CPT. Tržiště tedy funguje bez jakýchkoli zásahů ze strany AdExpresu a jednání probíhá pouze mezi klienty navzájem. Je jen na nich, na jaké ceně se dohodnou a kolik prostoru a kde inzerent nakoupí.

V době startu bylo na tržišti zaregistrováno 55 webů, nyní jich je již 104. Souhrnně pak tržiště nabízí přes 230 miliónů impresi za měsíc. „Očekáváme postupnou akvizici až 500 webů,“ prohlašuje Galgonek. V roce 2010 je cílem AdExpresu obrat transakcí mezi 50 – 70 miliony korun.

Srovnání Ad*place a AdExpres

Listopad přinesl hned dva nové portály, kde můžete bannerovou reklamu nakoupit: kromě již zmíněného AdExpresu se jedná o projekt ad*place. Dva týdny před AdExpresem launchovaný ad*place nabízí na první pohled obdobné služby, ale zdá se, že se v zásadě jedná spíše o jinou formu mediálního zastupitelství. „Prodáváme cenově dostupné imprese či kliky, které se majitelům webů nepodaří jinak monetizovat. Ad*place lze tedy považovat za určitý agregátor nevyprodané kapacity, která je dále nabízena klientům za bezkonkurenční ceny,“ představil projekt Marek Zábrodský z Grape Media. Zatímco AdExpres usiluje o to stát se reklamním tržištěm, ad*place se profiluje spíše jako last minute prodejce reklamy. I proto ad*place stanovuje povinná kritéria při plánování kampaně: minimálně tři weby s rozpočtem alespoň 5000 Kč, u nákupu kampaně na CPC pak dokonce všechny weby, které reklamu formou CPC nabízí. Celý proces nákupu inzerce pak probíhá za přítomnosti třetí strany.