V Praze vzniká umělá inteligence pro hry, výzkum nebo dopravu. Sama se naučila hrát Breakout nebo Maze. Bude zdarma

Univerzální umělá inteligence, schopná poradit si v jakémkoliv prostředí a reagovat na jakýkoliv úkol. Podobně, jak to zvládají lidi. Takový je sen Marka Rosy, který oznámil vznik společnosti GoodAI. Ta si klade za cíl vývoj softwaru schopného vyrovnat se flexibilitou a schopnostmi lidskému mozku. Rosa do projektu ještě v lednu 2014 z vlastní kapsy investoval deset milionů dolarů.

A klade si vysoké cíle. Ze svých kanceláří v Praze a Brně chce umožnit významný pokrok ve vědeckém výzkumu, lékařství, výrobě nebo objevování vesmíru. Na rozdíl od konkurence se přitom nechce zaměřit na jednu specializovanou oblast (jako jsou samořídící auta nebo software pro rozpoznávání obličejů), ale pracuje na univerzálním umělém mozku.

GoodAI logo

Ten by měl být schopný adaptovat se na libovolné prostředí, do kterého bude nasazen a poradit si s jakýmkoliv úkolem. Stejný software by tak mohl být využit k libovolnému účelu – od řízení inteligentních vozů přes výzkumnou práci po osobní asistenci.

„Univerzální umělá inteligence má v sobě obrovský potenciál změnit tento svět k lepšímu. Fascinovala mne od mých patnácti let. Rizika investice do takového projektu mne nikdy neodrazovala. Mnohem větší riziko vidím v nečinnosti,“ vysvětluje Rosa.

První produkt zdarma

Přibližně třicetičlenný tým výzkumníků a vývojářů již za sebou má první úspěch. Tento týden představili svůj první produkt, Brain Simulator. Jde o platformu určenou k prototypování architektury umělé inteligence (AI) a ke spolupráci výzkumníků a vývojářů na budování modulů AI a k jejich sdílení.

Tyto moduly a program jsou přístupné zdarma jako open-source na nekomerční využití. K vývoji se v programu může připojit každý. Rosa tak chce podpořit komunitu výzkumníků umělé inteligence.

GoodAI je sesterskou společnosti Keen Software House, kterou také založil a vede Rosa, a v následujících měsících plánuje integraci technologie do jejich videoher.

„Naše AI se naučila hrát hry Breakout a Maze pouze pozorováním pixelů na obrazovce a reagováním na motivační signály. Již jsme vyvinuli jednoduchý umělý mozek, který se učí z vlastních byt a je schopen samostatně vynalézt strategii hry,“ vysvětluje Rosa.

Diskuze k článku