Uber v Estonsku pomůže zjednodušit placení daní

Technologická společnost Uber bude v Estonsku pomáhat s výběrem daní. Ano, společnost, která v řadě zemí čelí obviněním z nekalé konkurence a z neplacení daní.

Estonská finanční a celní správa Uber požádala o podporu při vývoji moderní digitální platformy pro zjednodušení daňových přiznání. Platforma se týká OSVČ, které provozují svou činnost v rámci estonské ekonomiky „on-demand“, postavené na přímé poptávce od zákazníka.

Vzestup trendu, který spojuje soukromé osoby nabízející a poptávající služby, vytváří výzvy pro daňové orgány. Odhalit řidiče, kteří neplní daňové povinnosti, je totiž velmi náročné. Možnostmi jsou jen namátkové kontroly v terénu nebo tipy veřejnosti.

Pilotní platforma, která má maximálně zjednodušit daňová přiznání, bude zpočátku určena jen pro partnerské řidiče firmy Uber. První výsledky se očekávají v roce 2016. Uber je společností, která provozuje bezhotovostní digitální služby po celém světě, a estonská finanční a celní správa vidí v jejích zkušenostech cenný zdroj informací.

„Chceme spolupracovat s místními i celostátními orgány na vytváření moderních a efektivních způsobů, jak spotřebitelům i státu usnadnit využívání výhod rozvíjející se digitální ekonomiky „on-demand,“ uvedl Mark MacGann, vedoucí útvaru veřejné politiky Uber pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky.

Uber

Společnost Uber označila Estonsko za pokrokově smýšlející a inovativní stát, který využívá digitální služeb a stává jedním z center technologického světa. „Elektronické transakce, spravované digitálními firmami, jako je Uber, mohou úřadům i veřejnosti pomoci zcela změnit situaci, pokud jde o transparentnost a dohledatelnost relevantních podkladů i v odvětvích, která historicky fungují na hotovostní bázi,“ dodal MacGann, který by chtěl podobnou spolupráci rozšířit i do dalších zemí.

Uber je alternativní formou taxislužby, která prostřednictvím mobilní aplikace spojuje cestující přímo s řidiči. Nejen v Evropě však služba vyvolává vlnu protestů taxikářů, protože její řidiči nemusejí plnit požadavky, které zákony a předpisy kladou na taxikáře. Soukromí řidiči například nepotřebují taxikářskou licenci. Aplikace také nekontroluje, zda mají zřízenou živnost a zda své zisky daní. Příchod Uberu do mnohých měst proto provázely protesty taxikářů, a někdy i poměrně drsné výpady proti řidičům služby.

Uber své služby v současnosti nabízí ve více než 200 městech 60 zemí světa. Jeho tržní hodnota dosahovala na konci loňského roku 40 miliard dolarů.

Diskuze k článku