Komerčním e-počinem roku se stává…

e-commerce

Plaťte jako když lajkujete

Projekt reaguje na velký problém internetového obchodování. Sedm z deseti lidí totiž online nedokončí nákup. Přitom lidé přerušují nákup těsně před koncem – mezi vložením do košíku a tlačítkem „dokončit“.  Na základě ankety Český košík roku se projevilo, že zákazníci s nakupováním na webu příliš spokojeni nejsou. Twistu jako organizátorovi této ankety se pak třetina testovaných e-shopů ozvala s tím, že chce vědět, co zákazníky trápí.

Twisto vidí problém ve složitosti nakupování. Rozhodlo se přesvědčit zákazníky tak, že jim umožní platit až ve chvíli, kdy mají zboží doma. „Chceme, aby klienti nakupovali tak lehce, jako když lajkujete fotky na Facebooku,“ říká Michal Šmída, zakladatel Twista.

Přitom samotné Twisto platí e-shopům hned. Aby to mohlo fungovat, hodnotí algoritmy systému rizikovost klienta, dohromady podle víc než 640 faktorů. Samotný proces se ale podle zástupců společnosti vejde do 400 milisekund. V současnosti Twisto „propouští“ (tedy umožní nakupovat) 80 – 90 procent zákazníků.

Twisto Payment se tak kvalifikovalo jako zástupce České republiky na Global E-commerce Summit 2015 v Barceloně. Za projektem stojí investoři Enern a Miton, vedou ho pak Michal Šmída a Lukáš Hurych.

finaliste APEK Ecommerce awards

Směrem k zákazníkům

Za zmínku stojí i další dva projekty, které odborná porota do finálového hlasování vybrala. Jedná se o Kytary.cz a Pilulka.cz, oba plánují pro letošek i příští roky významný růst.

V případě Kytary.cz se letos počítá s  růstem ve výši 20 procent. Už teď roční obrat projektu dosahuje 250 milionů korun a e-shop navštíví 11 tisíc unikátních IP adres denně. Jak název napovídá, jde o maloobchodního prodejce hudebních nástrojů.

A protože nástroje si lidé chtějí zkoušet, přistoupil na specifický prodejní kanál: místo výhradně zásilkového systému nebo velkého představovacího sálu dal přednost specifické prodejně, která je vybavena odborným personálem, akustickými zkušebnami, moderními platebními automaty a připravená na výdej zboží do 10 minut.

Třetí oceněný projekt, Pilulka.cz, na trhu zatím funguje 14 měsíců. Chce významně zasáhnout do českého trhu lékáren a má slušně vykročeno. Jde o zajímavou oblast: v tuzemsku má trh s léky na předpis, volně prodejnými léky a doplňky stravy obrat celkem 58 miliard korun ročně. Přesto internetově poněkud pokulhává. Z 2700 lékáren v Česku je jen 200 na internetu, jejich obrat celkem je dvě miliardy korun. A 90 procent lékáren nemá podle Pilulky.cz žádné zkušenosti s internetovou komercí.

Pilulka.cz sama sebe označuje spíše jako „market place“ než jako obchod. Vytvořila bonusový klub, a to i offlinový. Věrnostní kartičky má několik desítek tisíc lidí. Firma nabízí doručování a spolupracuje s celkem 50 farmaceutickými firmami, včetně těch největších. Prezentovala se milionovými měsíčními tržbami a stabilním meziměsíčním růstem víc než o 10 procent. Letos si plánuje tržby v rozmezí 60 – 70 milionů korun.

APEK E-commerce Awards má za sebou teprve první ročník. Zmíněné tři projekty předvybrala odborná porota, o vítězi pak hlasovali účastníci E-Business Fora. Organizátoři slibují, že napříště vyhlašování připraví s větší předstihem, takže se mu zřejmě dostane i větší pozornosti.

Diskuze k článku