Jen čtvrtina Čechů má pokročilé digitální dovednosti, říká Google a spouští sérii kurzů pro podnikatele

Google rozjíždí školení digitálních dovedností v tuzemsku ve velkém. Celkem chce proškolit desítky tisíc lidí. Součástí projektu Pomáháme Česku růst je kromě již fungující Digitální garáže série kurzů na vysokých školách. Vzdělávací program cílí nejen na studenty, ale i na malé podnikatele, exportéry a speciálními kurzy i na ženy.

Český Google představil svůj projekt Pomáháme Česku růst, jehož součástí je nejen e-learningový program Digitální garáž, který jsme důkladně otestovali před pár dny, ale také série živých přednášek. Do konce roku jich nabídne desítky na půdě univerzit na různých místech republiky. Školení budou zdarma.

„Internet zcela proměnil svět byznysu a otevřel příležitosti, které by si ani české firmy neměly nechat ujít. Každá česká firma se dnes může stát digitální a každý, kdo podniká online, má šanci začít dělat byznys v globálním rozsahu. Proto chceme ve spolupráci s lokálními partnery firmám pomoci tuto příležitost uchopit a odstranit často hlavní překážku v podobě nedostatečných digitálních dovedností,“ říká Matt Brittin, prezident Googlu pro Evropu, Blízký východ a Afriku, který aktivitu v Praze představil.

Čtěte také: Vyzkoušeli jsme Digitální garáž Googlu, jaká je?

Projekt navazuje na tutéž platformu, kterou spustil už v několika zemích západní Evropy a do níž chce v rámci kontinentu investovat 25 milionů euro.

Co znamená Digitální garáž_Googlit se_googlit se_googlit se

Nízká úroveň digitálních dovedností v byznysu

Celkem chce Google v Česku proškolit desítky tisíc firem i jednotlivců. Program uspořádá ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR, Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) a VŠE.

Google uvádí, že k této aktivitě ho motivuje nízká úroveň digitálních dovedností lidí v produktivním věku. Jen necelá 1/4 pracovníků v Česku má podle Googlu pokročilé digitální dovednosti – tedy dovednosti potřebné k rozvoji podnikání nebo kariéry.

„České firmy jsou na tom lépe než stará patnáctka zemí EU, 82 % firem má webové stránky, 84 % firem říká, že je důležité být na internetu. Jsme na tom ale poměrně špatně z hlediska digitálních dovedností, jsme až 21. země z 28 zemí EU,“ říká Jan Vraný, obchodní ředitel českého Googlu.

Digitání garáž a desítky kurzů

Cílem iniciativy je pomoct Čechům uspět díky internetu a inspirovat je, jak mohou prostřednictvím dostupných online nástrojů začít podnikat, rozvíjet firmu, exportovat, vyvíjet služby a vytvářet a sdílet vlastní obsah.

Digitální garáž má dva hlavní pilíře – web, určený pro studenty a malé a střední firmy. Webový program doplní specializovanými workshopy v sérii Exportní akcelerátor a ženy podnikatelky v rámci Digitání akademie pro ženy.

K projektu se připojilo 12 českých a moravských univerzit s ekonomickým nebo marketingovým zaměřením a další partneři zaměřující se na vzdělávání menších firem či podnikatelů. Nejbližší školení se konají 20. 4. v Praze, 3. 5. v Liberci a 4. 5. v Ostravě a registrovat se je možné na hlavní stránce Digitální garáže v části Semináře.

Na vzdělávání s Googlem spolupracuje i Hospodářská komora a Asociace malých a středních podniků. Program také podpořila tři ministerstva: průmyslu, práce a školství.

Digitální dovednosti v ČR podle Googlu, zdroj DELab, duben 2016

Digitální transformace má vliv na všechny firmy bez rozdílu, nicméně mnohem větší tlak vytváří na malé a střední podniky včetně živnostníků (MaSP). MaSP jsou, ve srovnání s většími společnostmi, relativně citlivější na vliv globální konkurence, která na internetu existuje.

  • MaSP zaměstnávají malý počet ICT specialistů. Celkově mají limitovaný přístup k pracovní síle s pokročilými ICT dovednostmi.[1]
  • V kategorii pokročilých digitálních dovedností Česko obsadilo až příčku z 28 evropských zemí.
  • V tzv. základních digitálních dovednostech[2] je na tom, co se podílu uživatelů týče, ČR relativně dobře, kdy alespoň základní dovednosti mají dvě třetiny (CZ 57 %, NMS13 48 %, EU15 63 %). V tzv. pokročilejších digitálních dovednostech (potřebných pro podnikání či rozvoj kariéry) ale Češi mají co dohánět. Pokročilé digitální dovednosti si osvojila necelá čtvrtina Čechů (23 %), v zemích EU15 je to více než každý třetí (34 %).
  • U několika konkrétních dovedností je rozdíl ČR oproti zemím EU15 nejméně 10 %, například u komunikačních dovedností[3] (CZ 52 % vs. EU15 62 %) a schopnosti práce se softwarem[4] (CZ 33 % vs. EU15 46 %).
  • České MaSP ještě zřídka využívají sociální sítě (CZ 23 %, NMS13 34 %, EU15 43 %), firmy z EU15 je využívají téměř dvakrát více. Podobně firemní blogy (CZ 4 % vs. EU15 14%), které využívají víc než trojnásobně. Nejslabší je využití sociálních médií pro komunikaci se zákazníky.

Silné stránky digitální transformace Česka

  • ČR je v rámci EU nad průměrem, pokud je o využívání webových stránek firmami (CZ 82 % vs. EU15 79 %). Jde, podobně jako v EU, zejména o prezentaci produktů a služeb, ale nadprůměrné je využívání webu pro online objednávky a rezervace
    (CZ 35 % vs. EU15 20 %).
  • ČR také vyniká v elektronickém obchodování, ve službách prodává online 25 % českých firem (EU15 20 %), v dalších odvětvích je to v ČR 14 % a v EU15 9 %. Nejvíce prodávají online české firmy z cestovního ruchu, telekomunikací a také vydavatelé obsahu.
  • MaSP se nedostatečné ICT dovednosti pracovní síly snaží samy řešit a také v tomto směru aktivně investují do tréninků zaměstnanců (CZ 20 %, srovnatelně s EU15).

[1] schopnost zvládat většinu úkolů ve všech hlavních kategoriích (komunikace, informace, řešení problémů a software)
[2] schopnost zvládat jeden specifický úkol v rámci kategorií komunikace, informace, řešení problémů a práce se softwarem
[3] zvládání většiny úkolů v podkategoriích: emailová komunikace, video hovory, sociální sítě
[4] zvládání většiny úkolů v podkategoriích: text, tabulky, editování multimediálního obsahu

Diskuze k článku