Jak můžou tanečky Rockaway kolem Mallu a Heureky změnit tuzemský online trh?

Údajný nákup firmy Netretail Holding investiční skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta hýbe českým internetem. Během pár dní by se podle informace motejlek.com měla podepsat smlouva, díky které Rockaway získá Mall i Heureku. Jak změní české online obchody?

Oficiálními aktéry vyvrácená, zdroji Motejlka a tak trochu neoficiálně potvrzená transakce (ačkoliv možná nejsou všechny detaily přesné) nezůstává na internetu bez odezvy.

Má se jednat o miliardové řády. Jakub Havrlant taky nesporně je jedna z nejvýznamnějších postav tuzemského internetového a technologického byznysu a jeho Rockaway má silné postavení. „V diskuzi nad jedním z nejzajímavějších dealů na českém trhu nezazněl z mého pohledu nejdůležitější aspekt – globální konkurence v podobě giganta Amazon,“ doplňuje k tomu Petr Svoboda, zakladatel a CEO ShopSys. Podle něj je vstup Amazonu do střední Evropy jen otázkou času, což Mallu na hodnotě rozhodně nepřidalo.

O tom, že je Mall na prodej, se mluví již delší dobu. „Rockaway byl díky svým předchozím akvizicím (Vivantis, CZC) obvyklým podezřelým,“ dodává Svoboda.

„Mall.cz je silný ve svém celkovém obratu (loni 8 miliard Kč) ovšem jeho růst byl vykoupen každoroční finanční ztrátou. Teprve rok 2014 skončil v Česku ziskem (10 mil. Kč), za což jistě mohou kroky související s plánovaním prodeje. Mall je vlastněn skupinou Naspers od roku 2012 (zakladatel Ondřej Fryc spoluvlastní minoritní podíl). Pokud ovšem k prodeji Mallu Naspers přidal také Heureku, razantně tím hodnotu obou firem zvýšil,“ říká Petr Svoboda.

rockaway5

Petr Svoboda má jako CEO firmy, která spolupracuje s největšími českými e-shopy, slušný přehled o trhu. A dokáže ho vnímat právě z pohledu internetových obchodníků.

„Heureka je dlouhodobě vysoce zisková, rostoucí (meziroční nárůst uživatelů je vždy více než 10 %) a ovlivňuje celý trh. Nezapomeňme však, že jakkoliv je Heureka zakotvená jako cenový srovnávač, je také market placem. Díky svému úzkému propojení se zhruba 1 400 e-shopy, které distribují zboží nakoupené uživateli bez opuštění Heureky. Funkce zvaná Heureka Košík je nasazena na 90 % kategorií, generuje stále větší podíl na zisku a za rok vygenerovala obrat přes 1 miliardu Kč. To z Heureky v podstatě dělá jeden z TOP 5 největších českých e-shopů. Naspers tedy rázem namísto prodeje neziskového předního e-shopu, prodává 2 z 5 největších českých e-shopů.

Rockaway a jejich E-commere Holding získává stále více e-shopů (skupina Vivantis, CZC, Snowboards, Proděti, Bigbrands, Kolonial) a se spojením s Mall.cz a Heurekou bude jedničkou s velmi významným podílem na trhu. Jen Heureka aktuálně v Česku ovlivňuje zhruba 35 % všech nákupů – ať již srovnávačem, nebo Heureka Košíkem.

České a slovenské e-shopy jistě budou mít obavy z toho, jestli akvizice nenaruší nestrannost Heureky, aby zvýšila zisky spoluvlastněných e-shopů. Na celé transakci je podle mého názoru však jedna věc velmi pozitivní: Tato akvizice  značně zkomplikuje a pravděpodobně i oddálí vstup světového hladového obra – společnosti Amazon. Možná tak budeme svědky další anomálie podobné výjimečnému postavení českého Seznamu proti světovému Googlu,“ myslí si Petr Svoboda.

Rockaway funguje necelé dva roky a plány na nákupy nadějných firem nemírní. V poslední době se na internetu opravdu roztahuje: kromě výše zmíněných aktivit v lednu spustilo crodwfundingovou platformu pro nadějné startupy Fundlift a v červnu Kolonial i aplikaci pro přeposílání peněz Napku.

Diskuze k článku