Akvizice Chytrého balíku nám uvolní ruce, sloučení do budoucna nevylučujeme, říká šéf Zaslat.cz Miroslav Michalko

Na poli internetových přepravních služeb dochází k velkému spojení. Zaslat.cz, jednička na trhu, oznámila akvizici dosavadní dvojky, služby Chytrýbalík.cz. Trh se srovnávači přepravních služeb tak má nového hegemona, který chce nadále posilovat svou pozici. Alespoň zatím mají fungovat obě služby nadále odděleně.

Zaslat.cz odkoupilo od Chytrého balíku za nezveřejněnou cenu stoprocentní podíl a potvrzuje jím svůj stabilní růst. V letošním roce plánuje utržit přes 40 milionů korun a nově využít vzájemné synergie pro další zlepšování obou služeb.

Služba Zaslat.cz v minulém roce dosáhla tržeb ve výši 12,8 milionu korun. V budoucnu hodlá i nadále posilovat postavení prémiové přepravní služby a zaměří se více na firemní zákazníky z řad podnikatelů a e-shopů. Chytrýbalík.cz má být proti tomu orientovaný především na lokální přepravní trh, s důrazem na jednoduchost, proklientský přístup a výhodnou cenu pro běžné zákazníky.

Na detaily akvizice jsme se nicméně ptali spoluzakladatele a ředitele Zaslat.cz, Miroslava Michalka, který nám prozradil, že možné spojení obou služeb do jedné není do budoucna vyloučeno. Letos k tomu ale určitě nedojde a Chytrýbalík.cz bude nadále fungovat autonomně, včetně všech zaměstnanců.

Miroslav Michalko, spoluzakladatel a ředitel Zaslat.cz

Spojení jedničky a dvojky na trhu bývá velká věc. Co Zaslat.cz sleduje akvizicí ChytrýBalík.cz především?

Samozřejmě je to v první řadě posílení naší pozice, a to jednak jako partnera samotných přepravců, tak i z pohledu podílu na přepravním trhu. Služby Chytrého balíku a Zaslat.cz fungují už tři roky, takže se nyní postupně začíná trh online přepravců jednoduše pročisťovat.

V loňském roce zákazníci přes Zaslat.cz poslali 74 tisíc balíků. Jaký byl váš cíl pro letošní rok a jak se mění očekávání s ohledem na zcela nové zákazníky od ChytrýBalík.cz?

Cíl je celkem jednoduchý, minimálně zdvojnásobit loňský rok. Do našich prognóz jsme Chytrý balík ještě nezakomponovali. Našim prvním cílem je zvládnout akvizici, nastavit u ní námi ověřené procesy a vylepšit zákaznický servis. Zcela upřímně – minimálně do konce roku 2017 to pro nás bude samostatný projekt. Hlavní sezóna se blíží a naším úkolem je v Chytrém balíku co nejrychleji vylepšit to, co jim nefungovalo stoprocentně. A kvůli čemuž byli dvojkou za Zaslat.cz.

Zaslat.cz podle vámi zveřejněných dat dosud využilo přes 35 tisíc zákazníků. Můžete říct, kolik jich je pravidelně aktivních a vrací se? Zajímá nás, jestli je pro vás udržení stálých zákazníků důležité, nebo chcete – i díky akvizici Chytrého Balíku – především nadále růst a hledat nové klienty…

Náš růst je v tomto roce kolem osmi procent meziměsíčně, vloni to bylo ještě výrazně více. Primárně investice do Chytrého balíku není otázkou okamžitého nárůstu. Průměrná cena balíku, respektive naše marže nám náklady na akvizici nového zákazníka nepokryje. To znamená, že náš byznys musí být založený na vracejících se zákaznících. Proto většina našich sil jde v tuto chvíli především do posílení retence zákazníku. Pro nás je špičkový zákaznický servis nutností k přežití.

Obecně u nás pohled na přepravu není úplně pozitivní z důvodů mnoha chyb všem dobře známého státního přepravce. I tím se stává kvalita zákaznického servisu naší klíčovou konkurenční výhodou.

V segmentu menších e-shopů, živnostníků nebo bazaristů můžeme říct, že se k nám vracejí téměř každý den. Běžný zákazník je ale spíš příjemcem balíků než odesílatelem, takže my řešíme vždy až jejich aktuální problém, kdy nárazově potřebují něco poslat. Nedokážeme si vynutit poptávku. Pro nás je nejdůležitější, aby si na nás zákazník vzpomněl právě v tu chvíli, ať už je to za týden nebo půlrok. Mohu prozradit, že průměrný zákazník, nepodnikatel zašle za rok tři balíky, takže na nás myslí alespoň třikrát za rok.

„Zakládáme si na důvěře, i proto jsme na začátku projektu interně zamítli vybudovat Zaslat.cz na principu sdílené ekonomiky.“

– Miroslav Michalko, spoluzakladatel a ředitel Zaslat.cz

Tvrdíte, že Zaslat.cz a ChytrýBalík.cz budou alespoň prozatím fungovat nadále odděleně. Nedává ale do budoucna smysl sjednotit všechny služby v rámci jedné značky a nabídnout zákazníkům skutečně komplexní řešení? Není možné, že se budou obě značky nakonec vzájemně kanibalizovat?

Je potřeba říci, že z pohledu zacílení se Chytrý balík vždy orientoval především na vnitrostátní zásilky a menší zákazníky. Zato Zaslat.cz cílí postupně více na podnikatele a zahraniční zásilky. Díky tomu můžeme nyní volit různé marketingové strategie. Uvolní nám to ruce i pro experimentování nebo guerillový marketing.

Spojení nevylučujeme. Nebojíme se ani tak kanibalizace, spíš jde o jednoduchou optimalizaci. Vést zákaznickou podporu v Brně a Brodě není optimální. Našim prvním krokem bude napojení webu Chytrého balíku na náš systém, který bude umožňovat využít operátorkám všechny výhody a automatizaci, kterou jsme pro Zaslat.cz vytvořili. Komplexní řešení celou dobu vyvíjíme právě pod značkou Zaslat.cz, tím se v našich prioritách nic nemění. Máme teď ale právě možnost paralelně provozovat jednodušší službu s jednoduchým sdělením. Oproti tomu Zaslat.cz se bude soustředit na naprosto vyčerpávající nabídku různých přepravních služeb včetně stěhování, komplexní podpory pro e-shopy, API, fulfillmentu a tak dále.

Jak vlastně vidíte svou roli a pozici na českém trhu? Fungujete jen jako prostředník mezi zákazníkem, ať je to kdokoliv, a přepravní službou, nebo se snažíte s jednou či druhou stranou spolupracovat úžeji?

Pro nás jsou přepravci stejně důležití jako naši zákazníci. Kvalita a nabídka jejich služeb je pro nás klíčová. Máme možnost poukazovat na problémy a postupně vylepšovat i nabídku samotných přepravců. Většina přepravců jsou více či méně korporace, takže jejich inovační cyklus je pomalejší. My jsme jejich partner, který to s nimi dokáže urychlit. Oni se soustředí na samotnou logistiku, my na obchod, marketing, vývoj, zákaznickou podporu. Proto rád mluvím o Zaslat.cz jako o Liftagu mezi přepravními službami. Nejdeme za hranu zákona, snažíme se postupně zlepšovat nabídku služeb ve spolupráci s přepravci a nabídnout jejich služby moderním jednoduchým způsobem, odkudkoliv, kdykoliv. Zakládáme si na důvěře, i proto jsme na začátku projektu interně zamítli vybudovat Zaslat.cz na principu sdílené ekonomiky.

Máte v plánu rozšířit svou nabídku exportních zásilek do zahraničí a potenciálně i vstup většího investora. Zvažujete také možnost vlastní expanze do zahraničí, nebo jsou na jiných trzích v této oblasti jiné podmínky?

Prioritou je pro nás nabídka služeb v České republice. Nejsem zastáncem překotné expanze. Protože doteď nemáme za sebou investora a financování bylo výhradně ze zdrojů zakladatelů, soustředili jsme se především na věci, které měly jasný smysl. Proto byl náš první cíl být co nejdřív cashflow pozitivní. Mnoho startupů využívá cizí zdroje, soustředí se na expanzi a nehledí na ekonomický základ. V tomto se spíš vidím jako klasický podnikatel – mám blízko nejen k vývoji, ale i k účetnictví.

Expanze do zahraničí doposavad nebyla naší prioritou. Samozřejmě máme okolní země zmapované, některé jsou z pohledu internetové přepravy celkem vyspělé, naopak v některých vidíme slušný potenciál. Nicméně do toho se určitě pustíme až s podporou eventuálního investora.

Diskuze k článku