Názor: Uber vzdává přímý boj s čínským rivalem Didi Chuxing: Prohra, avšak s velmi zajímavým „upsidem“!

Po mé téměř dvouleté zkušenosti v Číně jsem se od čínských podnikatelů („startupistů“) naučil, že v Číně platí jednoduché pravidlo. Buďto všechno, anebo nic – v zemi lidé obdivují pouze vítěze a krále. Zprávy z posledních dnů naznačují, že Uber králem minimálně v Číně nebude.

Zprávy o ostře sledovaném Uberu v posledních dnech opět zaplavily internet. Jednalo se o oznámení transakce mezi Uber China (dceřiná společnost Uberu provozující službu v Číně) a jejím úhlavním rivalem Didi Chuxing.

Transakce již byla potvrzena oběma firmami, jak informoval server Techcrunch.com. Na jedné straně společnost Didi Chuxing odkoupí značku Uber v Číně (pod kterou služba bude i nadále fungovat), a na straně druhé, akcionáři Uberu a Uber China získají, zjednodušeně řečeno, 20 % v nově vzniklé společnosti (Uber China + Didi Chuxing). Součástí transakce je také 1 miliarda dolarů, kterou Didi Chuxing investuje do Uberu, který má aktuálně hodnotu okolo 68 miliard dolarů.

Uber v Číně sleduji v podstatě od samého začátku (do Shenzhenu jsem se přestěhoval cca před dvěma lety, zrovna v době, kdy Uber vstupoval na tamní trh) a musím říci, že čínská expanze pro Uber nepředstavovala vyloženě procházku růžovou zahradou. Koneckonců Čína je mnohdy vnímána jako extrémně zajímavý, avšak nedobytný trh. Nejedna společnost si na čínském trhu již vylámala zuby (podobnou zprávu jsme si nedávno mohli přečíst i o firmě Wal-Mart).

Začátky vypadaly slibně…

Uber china

Obrázek výše ukazuje, jak Uber v Číně narostl z pohledu počtu uskutečněných jízd v porovnání s USA, kde podobný nástup trval mnohonásobně déle.

A tak se Čína pro Uber velmi rychle stala jedním z nejdůležitějších trhů na světě. I samotní Číňané se začali sami sebe ptát: „Bude Uber první americký startup, který v Číně ve velkém prorazí?“

Nicméně, první problémy na sebe nenechaly dlouho čekat. Nejprve byl Uber zablokován na jedné z největších čínských sociálních sítích jménem Wechat (za kterým shodou okolností stojí internetový gigant Tencent – mimochodem investor v Didi Chuxing). Toto (alespoň dočasně) poškodilo Uber z hlediska akvizice nových uživatelů – Wechat má totiž okolo 800 milionů uživatelů a někteří z nich tráví na platformě i více jak hodinu každý den.

Následně čínská vláda několikrát byznys Uberu oficiálně zakázala. Pamatuji si živě na situace, kdy jsem si objednal odvoz domů a narazil na, dalo by se říci, znepokojeného řidiče, který v tu dobu jezdil v podstatě načerno. Toto dnes již neplatí – čínská vláda se rozhodla celý byznys zlegalizovat.

V neposlední řadě, někteří z vás určitě zaregistrovali zprávy o tom, jak Uber kvůli neústupné konkurenci (nejen ze strany Didi Chuxing, ale i dalších X společností, které na trhu působí) v Číně „proinvestoval“ více jak 1 miliardu dolarů ročně.

Tato suma by se do budoucna určitě ještě zvyšovala, což může být také jeden z hlavních důvodů, proč Uber nakonec přímý souboj vzdal.

Proč prohra?

Abych řekl pravdu, moc jsem takovýto vývoj situace nepředpokládal. A to hlavně proto, že ještě nedávno Uber a jeho čínští zastupitelé prohlašovali, jak se jim podařilo nastartovat znamenitý růst a že do roka Didi Chuxing v Číně přeskočí z hlediska podílu na trhu. Je nutno zmínit, že i v tu dobu se jednalo o velmi ambiciózní predikci, jelikož dle některých zdrojů Didi Chuxing ovládá i více jak 80 % trhu. Tato prohlášení byla jistě podpořena téměř na den přesně o dva měsíce dříve oznámenou investicí ze Saudské Arábie, která Uberu vylepšila bankovní bilanci, a to přesně o 3 a půl miliardy dolarů.

To CEO Uberu, Travis Kalanick, ale ještě netušil, že i Didi Chuxing má eso v rukávu a chystá se cca o dva týdny později získat od investorů přes 7 miliard dolarů při valuaci okolo 28 miliard.

Jak některé zdroje informovaly, na transakci mezi Uberem a Didi Chuxing se pracovalo cca měsíc, a tak je dost dobře možné, že právě zpráva zmíněná v předcházejícím odstavci mohla celý proces vyjednávání odstartovat.

Strategický krok

Z globální perspektivy se určitě jedná o chytrý a pečlivě promyšlený krok, který Uberu přidá pár koňských sil v cestě za revolucí osobní automobilové přepravy, a tak i k naplnění jeho celkové vize.

Co se skrývá za motivací Uberu? To jednoduše shrnul Niko Bonatsos z General Catalyst Partners:

1. Uber ušetří cca 2 miliardy dolarů ročně.

2. Může se soustředit na ostatní trhy/byznysy (např. Evropa, Indie, UberEats, atd.).

3. Může své investice směrovat do nových iniciativ jako jsou mapový systém a samořiditelné automobily.

4. Uber může dříve vstoupit na burzu, jelikož ve většině amerických státu už je profitabilní.

5. Bude mít větší šanci „zbavit se“ Lyftu/konkurence v USA, jelikož tzv. „anti-Uber“ aliance již postrádá smysl.

6. Uber bude mít velmi zajímavý investiční „upside“ v Číně (v tuto chvíli největší trh pro služby typu Uber) v podobě 20% podílu v Didi Chuxing. Tento podíl se sice ještě „naředí“, jelikož Uber není jediným podílníkem v Uber China, ale i tak se bude jednat o značný podíl, který všichni akcionáři Uberu jistě uvítají.

Na závěr je nutné konstatovat, že pro koncového zákazníka toto bude nejspíše znamenat zvýšení cen, jelikož dotování (viz příklad níže) ze strany obou zmíněných společnosti určitě brzy skončí.

UberCheap

Tento obrázek krásně vystihuje, kam všechny peníze investorů mizí. Za téměř sedmi kilometrovou jízdu jsem nedávno zaplatil v přepočtu asi jen 12Kč.

Další otázkou je, co tato transakce bude znamenat pro všechny ostatní konkurenty. Díky již dříve zmiňované „anti-Uber“ alianci a předchozí investici Didi Chuxing do Lyft (hlavní konkurent Uberu v USA) jsou všichni konkurenti nyní navzájem (finančně) provázáni. Dočkáme se nějakých dalších akvizic/exitů v tomto odvětví? To ukáže čas, každopádně se máme na co těšit.

Diskuze k článku